Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Herschrijven

Bij het herschrijven van een (kort)verhaal gebeurt het meermaals dat ik: - een zin/alinea niet helemaal kan krijgen zoals ik het wil - er niet uit kom of ik een zin moet weglaten/laten staan, of een zin moet toevoegen - het ritme niet altijd even juist krijg Herschrijven is echt zeer moeilijk, maar wel noodzakelijk bij mij. Maar hoe hard ik er ook aan werk, sommige zaken krijg ik niet zoals ik het wil. Hebben jullie dit ook vaak? En wat doen jullie dan? Het even laten rusten en er later, met een frisse kijk weer met de pen doorgaan heb ik uiteraard al geprobeerd, maar het helpt bij bepaalde zaken niet. Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt! Carl

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou me niet verbazen als er over dit onderwerp al het een en ander geschreven is op het forum. Zoek es wat rond met de Zoekfunctie?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Er is inderdaad al aardig wat over geschreven. Is wel handig omdat een beetje bij elkaar te houden.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is wel een beetje worstel en kom boven als je op Herschrijven zoekt. Wat doe ik als het herschrijven niet lukt? Ik markeer de tekst die niet lukt met de gele marker in word (of de groene of de blauwe, nee, de kleur maakt niet uit). Dan ga ik verder met wat wel lukt. Als ik klaar ben loop ik door het document heen en bekijk ik de mislukte stukken. Omdat de rest van het verhaal klaar is lukt dit beter. Soms blijkt iets niet te lukken omdat het er helemaal niet in hoort, bijvoorbeeld.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms blijkt iets niet te lukken omdat het er helemaal niet in hoort, bijvoorbeeld.
Dat is een waarheid! En op die stukken zit je je uren-, dagenlang stuk te bijten tot je beseft: Ze moeten ERUIT! En daar gaan ze ...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit echt een heel goede tip. Soms kan je pas helemaal aan het eind beoordelen of een bepaald stukje echt iets toevoegt. Met een kleurtje blijft dat duidelijk. Lastig alleen dat ik schrijf in Ywriter en die kan alleen kleurtjes importeren (vanuit Word), maar daarna niet meer toevoegen. Of ik moet die optie nog niet hebben ontdekt. Maar toch, slim.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- een zin/alinea niet helemaal kan krijgen zoals ik het wil
Dat is vreselijk, heb ik ook vaak. Wat mij dan helpt is de zin en een stuk er omheen aan een ander laten lezen zodat er een logische zin komt. Of gewoon wat proberen, verschillende versies opschrijven en daarvan de beste stukjes nemen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt iedereen, voor jullie reacties. Ik had voordien al even door de vroegere posts over dit onderwerk gegaan, maar vond niet echt een helpend antwoord. Maar hier zijn al enkele bruikbare tips gepost, waarvoor dank.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is inderdaad dat het het beste werkt als je je tekst even weglegt. En dan bedoel ik ook echt: wekenlang. Ga door met het volgende hoofdstuk of zo, of ga op vakantie. Maar als je er zo dicht op zit zie je vaak wel dát het niet helemaal lekker loopt, maar mis je de frisheid om het op een goede manier te herschrijven. Daarvoor heb je echt afstand nodig.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit echt een heel goede tip. Soms kan je pas helemaal aan het eind beoordelen of een bepaald stukje echt iets toevoegt. Met een kleurtje blijft dat duidelijk. Lastig alleen dat ik schrijf in Ywriter en die kan alleen kleurtjes importeren (vanuit Word), maar daarna niet meer toevoegen. Of ik moet die optie nog niet hebben ontdekt. Maar toch, slim.
Wat in Word ook kan is "Invoegen - opmerking". Dan komt er een kleurtje om de tekst, plus in de kantlijn een kadertje waar je iets kunt schrijven als: hier nog ff naar kijken, o.i.d. Misschien werkt die functie wel in jouw programma? Of wellicht heeft Ywriter iets wat er op lijkt?