Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welke genres liggen in de markt?

Met enkele mensen heb ik een eerste ervaring genoten in samenschrijven. Het was een thriller die volledig ontspoord is in hilarische toestanden en een reeks onregelmatigheden. Maar het was zeer leuk. Nu plannen we een nieuw project, deze keer met duidelijke afspraken over personages, lokatie, tijdssituatie enz. We zetten een stapje verder en willen het ernstig aanpakken : eventueel uitgeven. Iemand van het groepje opperde dat we best een genre zouden kiezen dat commercieel aantrekkelijk is. Mijn laatst besteld en gelezen boek is van Diderot (18de eeuw). Ik lees in functie van mijn schrijven en heb er geen idee van welk genres goed in de markt liggen : Zweedse thrillers, misdaad ? Stationromans als immer. Misdaad ? Is het dat? Voor de jeugd zal het waarschijnlijk fantasy en sf zijn? Klopt dat allemaal? Het gros van het groepje zijn vrouwelijk tussen de leeftjd 40 en 60. Welke opties hebben we? Dank bij voorbaat voor enige toelichtingen die ons kunnen helpen in onze keuze.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chris? Is dit niet reassearch wat je nu doet? Zo ja, dan staat hij op de verkeerde plek in dit forum. Trouwens het is wel leuk idee om allemaal een verhaal te schrijven. Hier samen één verhaal van te maken. Maat wat allemaal een losstaand verhaal op zich is. Komt misschien wat vaag uit mijn mond nu. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
JanJR, ik zie het als een evolutie in het schrijfproces en het staat bij 'overig' dus... Misschien overlapt het 'research' wel... Een groepje schrijvers die na de ervaring van 'thriller' genre een ander genre willen verkennen ... maakt toch deel uit van een schrijfproces? Collectief maar ook individueel.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
nee hij staat goed hoor. Research is echt voor inhoudelijke zaken. Literaire Thrillers liggen wel goed in de markt volgens mij. Voor zowel mannelijke als vrouwelijke lezers. Maar moet je geen genre kiezen waar je feeling mee hebt en waar je goed in bent? Met een goed product in een kleine markt kun je net zo goed scoren als een matig product in een grote markt. En dat eerste geeft waarschijnlijk meer voldoening en erkenning.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar moet je geen genre kiezen waar je feeling mee hebt en waar je goed in bent? Met een goed product in een kleine markt kun je net zo goed scoren als een matig product in een grote markt. En dat eerste geeft waarschijnlijk meer voldoening en erkenning.
Ben ik het van harte mee eens. Als je commercieel aantrekkelijk wilt zijn is de schrijfwereld waarschijnlijk niet de meest aangewezen sector

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, Sabarinde, ik zit persoonlijk ook op die golflengte. Feeling mee hebben. Ik heb het voorstel gemaakt om een gemeenschappelijke deler te zoeken qua thema, om de personages eventueel, zonder autobiografisch te zijn, te persifleren op zichzelf of op een zeer goed gekend persoon... Zei Fritz niet tegen Jo (Little women van Louise May Alcott) dat ze best kon schrijven over iets dat ze kende? Daar borduur ik verder op. Dan nog zal het zeer moeilijk zijn want de ene moet de personages schrijven van al de anderen. Toch is er ergens een meerwaarde omdat we elkaar andere schrijfsels kennen. Ik ben maar aan het brainstormen. Feeling mee hebben : dat slaat zeker op het thema. Op lokatie en tijdssituering in veel mindere mate, denk ik. Wat houdt literaire thriller in ? 'In de naam van de roos'? Misschien een psychologische thriller ? Ik had wel zin in iets middeleeuws met een gezond Tolkien gehalte. Maar blijkt dat de middeleeuwen niet zo goed in de markt liggen...

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me juist een uitdaging om iets te schrijven wat nog niet eerder gedaan is, of wat in ieder geval niet beantwoordt aan wat nu goed in de markt ligt, maar waar je zelf wel heel erg van overtuigd bent, en dan zien hoe het uitpakt! Ik geloof niet dat verhalen over tovenaarsleerlingen bijzonder goed in de markt lagen toen Rowling Harry Potter uitbracht, en zie hoe dat afliep! ;) (en hoeveel mensen het na gingen doen omdat ze iets wilden schrijven wat inmiddels wél goed in de markt lag, trouwens, maar waarmee ze nooit iets maakten wat zo origineel was als de boeken van Rowling)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, tegelijk gepost! Mooie reactie geef je. :) Met anderen schrijven kan beslist een grote meerwaarde hebben, ik ben benieuwd wat jullie gaan maken! En van te voren lekker brainstormen over wat de bedoeling is inderdaad, maar dat doe je al. :)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangezien het waarschijnlijk toch een paar jaar duurt om een boek af te werken, zou je al moeten kunnen voorspellen wat er over een paar jaar goed in de markt zal liggen. Dus iets beginnen schrijven alleen omdat het nu goed in de markt ligt, lijkt me niet zo verstandig. Ik zou inderdaad meer naar de gemeenschappelijke punten tussen alle schrijvers kijken. Is er één boek dat iedereen in het groepje goed vind? Schrijf dan iets in dat genre. En dat kan dan nog "gekruid" worden met elementen van genres die individuele schrijvers leuk vinden.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi dat het is opgelost. Ik had me er wederom niet mee moeten bemoeien! Cheers!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jamie, ik ben ook heel erg benieuwd. Het kan goed zijn dat het voorbereidingswerk even lang duurt als het schrijven zelf. Tolkien en Rowlings...persoonlijk heb ik helemaal geen zin om die toer op te gaan. Mocht het in die richting gaan dan zou ik er zelfs voor oppassen om reeds gebruikte elementen ook te gebruiken. Het concept zou erg origineel moeten zijn. Hekate, Ja, gemeenschappelijke punten... ik denk dat dat een zeer belangrijk criterium is om rekening mee te houden, misschien belangrijker zelfs dan het 'kiezen' van een genre. Het kan goed zijn dat de gemeenschappelijke punten het genre zullen bepalen. Indd kan je niet voorspellen wat goed in de markt ligt en wat niet. Ik begin dus meer en meer tot het inzicht te komen dat de bepaling van het genre niet zo erg belangrijk is. Tenzij in functie dus van de gemeenschappelijke punten. Wat de duur van het schrijven betreft... dat gaat vrij snel hoor. We waren met vijf personen in het eerste experiment. Elkeen had een week de tijd om een aflevering te schrijven maar heel vaak volgde een vervolgstuk al na twee of na drie dagen. We hadden ook afgesproken dat wanneer iemand niet binnen de zeven dagen een stuk kon schrijven, de volgende aan de beurt het overnam. Dat is heel vlot gegaan. Het nazicht enz zal ook wel tijd in beslag nemen. Zo'n ding moet ook wat kunnen rusten, hé, zoals een fles pas gebottelde wijn. JanJR, je hebt terecht die opmerking gemaakt want ik twijfelde ook wel hoor. Maar Dries heeft bevestigd dat het oké is, dus...

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
JanJR, je hebt terecht die opmerking gemaakt want ik twijfelde ook wel hoor. Maar Dries heeft bevestigd dat het oké is, dus...
Nadat ik de melding deed, legde hij me in het kort uit dat 'onderzoek op het inhoudelijke ingaat. Dus dat is dus duidelijk iets anders... Misshien heb jij er ook iets aan!'