Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Royalties kinderboeken

Ik ga mijn tweede kinderboek volgend voorjaar publiceren. Nu ben ik benieuwd hoeveel procent van de verkoopprijs van het boek jullie krijgen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar ga je het publiceren? En waar zit je eerste boek? En wat krijg jij aan royalties? Bij mij verschilt het nogal. Maakt wat uit bij welke uitgever het is.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerste boek verschijnt binnenkort bij een uitgeverij voor peuterboeken. Daar krijg ik 5 procent. Mijn tweede boek is voor 10+. Een contract heb ik nog niet gesproken, maar de redactrice sprak over 6 of 7 procent. Eerste oplage: 2000 exemplaren.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 % voor peuterboeken is 'normaal', de helft bestaat namelijk uit illustraties, denk ik. En dan nemen ze de helft van 10%. Je krijgt straks ook van de leenvergoedingen van de biebs maar de helft, de rest krijgt de illustrator. 6 of 7 procent is aan de lage kant, al komt het helaas vaker voor dan het 'normale' percentage van 10% Dan moet je ook nog weten of het 6% van brutoprijs (minus btw) is of 6% van de nettoprijs. Dat zal wel niet, maar komt wel voor. Zet je boeken eens bij boekpresentaties, dan kunnen we mee genieten. 2000 exemplaren is 'normaal'. Gefeliciteerd trouwens, 2 boeken binnen korte tijd, dat heb je niet slecht gedaan! Wil je ons ook vertellen hoe je dat gefikst hebt?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klopt, de helft van de 10 procent is voor de illustratrice. De redactrice van het andere boek zei dat alleen topauteurs 10 procent kregen. Nou, dan denk ik dat ik maar voor de topstatus ga (geintje met een kern van waarheid). Ik zal een dezer dagen bij boekpresentaties vertellen hoe ik het gefikst heb, twee boeken in een halfjaar tijd. (Haha, ik voer de spanning nu op, merk je dat?)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*tromgeroffel klinkt aan.......Daar komt Helga....* (Ha, ha, ik ben dus een 'topauteur'? Bij sommige uitgevers krijg ik 10%, niet overal)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De redactrice van het andere boek zei dat alleen topauteurs 10 procent kregen.
Dan heeft ze je niet goed ingelicht. Volgens het standaardcontract is het 10 %. Topauteurs die grote omzetten halen, krijgen naargelang de hoeveelheid verkochte exemplaren een gestaffeld percentage, tot een procent of 20.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, dit is nou nuttige informatie. Daar kom je als leek niet zo makkelijk achter. Thanks, dames!