Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

hoe ga je om met echte namen van personen in een boek

Beste mensen, Ik ben begonnen aan het schrijven van mijn eerste Boek, wat ik eerder hier heb aangekondigd en vragen over gesteld. Het wordt voor een deel, mijn verhaal over mijn leven met een zeldzame ziekte, en het andere deel informatie voor lotgenoten en hun omgeving. Nu weet ik niet wat ik met de namen van mijn gezinsleden moet en met die van vrienden en verdere familie. Kan iemand mij vertellen wat de gevolgen zouden kunnen zijn van het gebruik van de echte namen. Ik had hier nog niet eerder over nagedacht en kan het niet goed overzien. Of zou het beter zijn om zo wie zo andere namen te kiezen. Alvast bedankt Nora

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nora, Ik schrijf zelf vaak biografisch en weet dat sommige gebeurtenissen uit het leven niet zo prettig zijn om terug te lezen, zeker niet als het jouw is overkomen en je naam staat gewoon vermeld in het boek van iemand anders. Ik geef er zelf dan ook de voorkeur aan om andere namen te gebruiken. Zo kan je niemand tegen het hoofd stoten. Groet Nessie

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nessie Dat is precies het probleem waar ik tegen aanloop. Ik wil de mensen niet kwetsen en tegen het hoofd stoten. Maar hoe ga je dan met ouders om waar je geen prettige relatie mee hebt dus ook onprettige dingen over heb meegemaakt? Maar ik wil hen en vooral mijn zussen niet onnodig pijn toen. Hoe los je dat dan op? Nora

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou er ook niet voor kiezen om de echte namen in je boek te gebruiken zeker niet als het om een heftig onderwerp gaat. Als je wel besluit om dit te doen is het denk ik verstandig om de mensen waar het om gaat in ieder geval om toestemming te vragen zodat ze weten dat hun naam in het boek gebruikt wordt.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies wat Lapin zegt. Als je uitlegt waar je mee bezig bent, wat je dwars zit en dat je het van je af wilt schrijven, kunnen ze er misschien toestemming voor geven. let wel dat ook anderen het verhaal zullen lezen (daar wordt vaak niet bij stil gestaan) en je ouders zullen misschien met de nek aangekeken worden, dat kan ook niet de bedoeling zijn. Miscchien kun je je verhaal in de derde persoon schrijven, er een romantische wending aangeven en niemand weet dat het werkelijk gebeurd is.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Kun je ook een voorbeeld van in de derde persoon schrijven? Ik ben nog niet bekend met schrijvers uitdrukkingen. Ik ben het geheel met jullie eens en zal daarom de namen veranderen. Ben ik ook wat vrijer in mijn schrijven. Nora

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Derde persoon? Nou bijvoorbeeld: Ik liep de trap op, niet wetend wat ik boven aan zou treffen. wordt: Anne liep de trap op, niet wetend wat zij boven aan zou treffen. Je gebruikt geen Ik maar een naam.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Waus Heb al even gekeken en daar staat inderdaad al heel veel. Hier kan ik wel wat mee. groet en P.W. Nora

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nessie, Wat mij geadviseerd is: schrijf voor jezelf altijd helemaal vrijuit en verander pas iets als je gaat publiceren. Omdat de basis stabiel is (het is immers zonder terughoudendheid geschreven), kun je die dan uitstekend bewerken. Probeer maar eens met een klein stukje :)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo Marygoround Nu ben ik vrolijk verder gegaan met schrijven. Ik zat er erg mee en wist niet hoe ik verder moest. Als ik de namen ging veranderen dan lukte het schrijven niet meer. Nu ik gewoon alles op en kan het later altijd nog veranderen. Bedankt en tot ziens