Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kennis WO II bekend veronderstellen?

Hallo allemaal, Al een tijdje lees ik mee op dit forum. Zo heb ik al aardig wat praktische tips verzameld. Waarvoor dank! Nu heb ik een vraag. Ik ben bezig met een thriller die in de Tweede Wereldoorlog speelt. Hoeveel parate kennis mag ik bekend veronderstellen bij de (volwassen) lezer? Een paar voorbeelden: SD, Landwacht, Dolle Dinsdag, LKP. Ik wil het ook niet te uitleggerig maken... Alvast bedankt voor je tijd. Willem

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikzelf zeg dat deze onderwerpen voor volwassenen niet onbekend mogen zijn! Eigenlijk ook niet voor onze jeugd, maar goed; het schijnt dat dit soort dingen steeds meer verdwijnen uit ons collectieve geheugen. Toch noem je ook dingen die voor een lezer via de context op te pikken moeten zijn. Ik denk dat je heel zorgvuldig moet kiezen wat je wel en niet 'uitlegt'. Dit kan ook op een hele speelse manier natuurlijk, via een personage die er iets over zegt, via een krantenbericht, of nieuwsuitzending. Ik noem maar even wat. Iets anders wat je kunt overwegen is een aanhangsel aan je boek, met dit soort dingen uitgelegd. De onwetende lezer kan het opzoeken, de wetende lezer kan rustig verder lezer zonder gehinderd te worden door overbodige uitleg. Wat eerst belangrijk is voor jezelf, is dat je het verhaal gewoon opschrijft zoals je het wilt vertellen. IN een latere fase kun je dit soort problemen nog heel goed oplossen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag WillemIII, als je HP iets tegen iemand anders zegt over de SD bijvoorbeeld, dan moet je daar niet uitleggen wat dat inhield, omdat je dan aan het vertellen bent naar de lezer toe. Het hangt er natuurlijk vanaf van waar tot waar je boek speelt. Als het al vanaf het begin speelt, kun de dingen aan de lezer "vertellen", doordat je HP's ze meemaken. Aan het begin van de oorlog wisten de mensen ook niet wat de dingen waren die jij noemt. Verder kun doen wat Set voorstelt. Achter termen kun je een getalletje zetten, dat verwijst naar een index achterin, waar de lezer kan lezen wat de term betekent. Zoals Set zegt, degenen die het weten kunnen gewoon doorlezen, anderen kunnen het opzoeken. Ik heb geen flauw idee wat LKP is ...

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
LKP is ook Landelijk KoördinatiePunt groepen kerk en homoseksualiteit http://www.lkp-web.nl/ SD is Secure Digital http://nl.wikipedia.org/wiki/SD-kaart Uit de context is natuurlijk wel te halen dat het om iets anders gaat, maar afkortingen zullen voor veel lezers toch lastig zijn. Het idee om een verklarende woordenlijst achterin op te nemen vind ik zo gek nog niet, of de eerste keer voluit sicherheitsdienst noemen bijvoorbeeld. Volgens mij is het niet nodig die te indiceren met getalletjes.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik denk dat je bij een volwassen lezer er vanuit mag gaan dat die begrippen hem toch op zijn minst bekend in de oren zullen klinken. Als auteur kun je bij de introductie van elk begrip de volledige naam noemen; daarna kun je volstaan met de afkorting. Eventueel kun je een verklarende woordenlijst toevoegen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen van harte bedankt voor de tips en het meedenken! Het lijkt mij inderdaad ook het beste om achterin een verklarende woordenlijst op te nemen. Groet, Willem