Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

beroep vs hobby

Beste forumleden. Ik weet dat er al genoeg onderwerpen zijn omtrent de vraag hoe je van schrijven je beroep kan maken, maar ik wil toch net iets anders weten. Het zit zo. Schrijven zit in me. Ik heb nog veel te leren, maar dat is een uitdaging die ik maar al te graag zou aangaan. Het probleem is echter dat ik niet goed weet hoe of waar te beginnen. Wat kan je allemaal dat met schrijven te maken heeft? Ik heb al gezocht naar opleidingen via verschillende instanties en dan blijft er één ding in het oog springen: Copywriter. Nu, hoewel ik best wel veel ambitie heb lijkt dat me nu nog net iets té hoog gegrepen. Je moet ergens beginnen, dus waarom niet bij een opleiding of ergens onderaan? Maar waar? Bijvoorbeeld bij een krant, magazine of whatever. Welke wegen liggen er open? Hebben jullie hetzelfde gevoel? Of heb je in hetzelfde straatje gezeten? jullie belevenissen zouden me misschien de goede richting uit kunnen sturen! Alvast bedankt!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Achteraf had ik best graag een schrijfopeleiding gedaan. Er zijn er niet veel, maar je hebt de school van journalistiek en een afdeling van een kunstopleiding in Utrecht. Dat is volgens mij gericht op toneelschrijven. Dat zijn de echt officiele opleidingen en verder wemelt het natuurlijk van de cursussen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cursussen genoeg en ook on-line te vinden en te volgen. Hier bij sol zijn er ook genoeg. Misschien daar eens mee beginnen? Heb ik zelf ook gedaan, jaren geleden (maar bij een school die er niet meer is).

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Achteraf had ik best graag een schrijfopeleiding gedaan. Er zijn er niet veel, maar je hebt de school van journalistiek en een afdeling van een kunstopleiding in Utrecht. Dat is volgens mij gericht op toneelschrijven. Dat zijn de echt officiele opleidingen en verder wemelt het natuurlijk van de cursussen.
nouja in Utrecht... ik ben van België tussen haakjes :)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja, dat had ik wel even kunnen checken nu die nieuwe icoontjes er zijn. Wie weet is er nog wat leuks in Belgie te vinden?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb even gesurfd naar de 'uitvinder' van de 10.000-uren regel. Malcolm Gladwell krijgt de eer maar anderen vinden dat K. Anders Ericsson de dader is? De stelling is dat 'talent' niet aangeboren zou zijn maar het resultaat van 10.000 uren oefenen en dat dat overal voor geldt, of het nou voetballen is, pianospelen of .. inderdaad, ook schrijven. Ik geloof daar niet voor 100% in. Wat wel een feit is, dat ik er die 10.000 uren er nu wel ruimschoots heb opzitten. Dagboeken, correspondentie, zomaar wat van me afschrijven om een probleem helder in beeld te krijgen, enzovoort. Gewoon doen. Daar leer je, volgens mij, het meest van!

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wel, mijn ervaring leert dat hoe meer je oefent hoe beter je wordt, dat is met alles zo... maar je hebt nu eenmaal mensen die ergens sneller mee weg zijn dan anderen, and thats where talent kicks in. Je kan alles leren, dat zonder twijfel. Maar om ergens een topper in te worden moet je toch een bepaalde hoeveelheid aanleg hebben. Maar in ieder geval, de vraag blijft hoe ik die twee kan combineren? Ik heb genoeg geoefend en wil met het serieuzere werk beginnen. Bijvoorbeeld bij een magazine of whatever, zo lang het maar met schrijven te maken heeft. Mijn nederlands ga ik op zelfstandige basis verbeteren maar ik zou graag eerst een pad weten dat ik ga bewandelen. Ik heb bijvoorbeeld thuiscursussen gevonden waar je kan leren voor copywriter maar deze vind ik nogal hoog gegrepen, lijkt me. Er zat ook een cursus bij 'basisopleiding reclame'. Als creatieve geest lijkt me dat perfect voor mij! Dus, eerste stap is neem ik aan die cursus gaan doen. Creatief bezig blijven en dan in mijn vrije uren aan mijn verhaal werken. Sounds perfect :)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven is jammergenoeg iets wat niet in een opleiding zit. Over het algemeen. De voorbeelden die zijn genoemd zijn waarschijnlijk de enige. Ik wil graag naat Utrecht, Journalistiek is niets voor mij omdat ik niet geïnteresseerd ben ik politiek, economie etc. Ik zou er erg graag mijn beroep van maken dus ik sla die weg in. :) En cursussen kunnen ook heel leerzaam zijn.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom denk je dat een cursus Copywriting te hoog gegrepen is voor je?
Omdat ik de indruk heb dat een copywriter een soort van superschrijver is, om het zo maar te zeggen. Ten eerste heb ik de Nederlandse taal nog niet zo heel zuiver onder de knie, maar daar wordt aan gewerkt. Vrijwel bij alles wat ik schrijf let ik erop mijn hoofdletters goed te gebruiken alsook leestekens en specifieke woorden, ik let erop dat ik geen dt fouten maak (en daar sluipen de meeste fouten in vermoed ik) en zo voorts. Daarnaast moet je volgens mij een hoop ervaring hebben eer je daar binnenkomt, niet? Goed, ik ben graag en veel met schrijven bezig, maar dat is niet genoeg, of wel? In ieder geval lijkt het me wel leuk en zeker de moeite die opleiding te volgen. Het is nooit verloren moeite. Maar ik ga eerst eens vragen aan een reclamebureau wat zo een thuisstudie diploma voor hun waard is, want je hoort toch vaak dat die toch als een beetje minderwaardig gezien worden.
Schrijven is jammergenoeg iets wat niet in een opleiding zit. Over het algemeen. De voorbeelden die zijn genoemd zijn waarschijnlijk de enige. Ik wil graag naat Utrecht, Journalistiek is niets voor mij omdat ik niet geïnteresseerd ben ik politiek, economie etc. Ik zou er erg graag mijn beroep van maken dus ik sla die weg in. :) En cursussen kunnen ook heel leerzaam zijn.
Inderdaad! Ik schrijf graag over dingen die mij interesseren, maar daar zitten geen politieke dingen tussen. Journalist zou voor mij ook niets zijn...
Hier vind je heel wat schrijfopleidingen: http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/schrij… en mocht je het (eerst?) wat bescheidener willen aanpakken, kijk dan eens op: http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/schrij… en -workshops En wil je nog breder zoeken, vind je hier alvast een uitgebreid overzicht van de mogelijkheden: http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids En al die informatie staat, jawel, gewoon op deze site.
Hola, thanks! daar staat ongetwijfeld nuttige info tussen.. moet ik van de week eens goed bekijken :)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een copywriter is iemand die vooral voor reclame schrijft. Dat is een heel specifiek soort schrijver. Als je fictie wil schrijven kun je beter een van de suggesties hierboven kiezen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een blauwe maandag als freelancer advertorials geschreven voor een huis-aan-huiskrantje. Dat betekende naar klanten toegaan en een niet-objectief verhaaltje over hun bedrijf schrijven dat in de krant als advertentie werd geplaatst. Leuk werk, maar goed betaald werd het niet (dus vooral leuk om ervaring op te doen!). Als sollicitatietest kreeg ik een verhaal dat ik in 500 woorden moest samenvatten, dus dat is te doen (ook zonder veel schrijfervaring). Zelf heb ik die school voor journalistiek dus nooit gehaald, omdat wiskunde toen nog verplicht was... grrr... Wel heb ik, doordat ik redelijk goed in Nederlands schijn te zijn, vaak zakelijk redigeerwerk gedaan. Bij grote instanties (denk aan provincies, gemeentes, vergunningafgevers enzo) hebben ze vaak een eindcontroleteam dat uitgaande brieven controleert voor ze verstuurd worden (om de -d en -t foutjes en andere belangrijke taal- en spelfouten eruit te vissen). Bij enkele bedrijven werd voor zo'n sollicitatie een taaltest afgenomen, dus als je daarin goed kan scoren, liggen daar ook perspectieven. Ik vond dat leuk werk, omdat je lekker met taal bezig kon zijn. Een nadeel is wel dat ik er lang over heb gedaan om het formeel taalgebruik in mijn verhalen af te leren ;).

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook niet echt in politiek geïnteresseerd en ook maar in beperkte mate in economische onderwerpen. Toch ben ik al meer dan de helft van mijn leven werkzaam in de journalistiek. De journalistiek houdt zich met nog zo veel andere onderwerpen bezig. Gelukkig maar.