Tienerboeken waar seks in voorkomt?
Het was me voorheen niet echt opgevallen (totdat ik het eens in een paar boeken tegenkwam) dat één van de belangrijkste onderwerpen voor tieners in tienerboeken nauwelijks ter sprake komt: sex.
Waarom niet eigenlijk? Tieners zijn toch zeker niet van porselein? Of zou het komen omdat schrijvers liever geen sexscènes schrijven? Is het te open/persoonlijk en te beschamend voor hen, of komt het simpelweg niet in ze op?
De boeken waarin ik een keer een stukje las (vaak niet zomaar, maar het had een functie in het verhaal), zijn op één hand te tellen. Een aantal daarvan waren m.n. voor de oudere tieners bedoeld, en de meesten gingen over homosexualiteit. Toeval?
Kent iemand hier nog tienerboeken waar sex in voorkomt, en wat op een geloofwaardige en als het even kan, stijlvolle manier is omschreven?
En nu we toch bezig zijn, kunnen we er net zo goed een discussie over houden.
Zie je liever wel of geen sexuele scènes in tienerboeken? Waarom?
En hoe zou je het zelf aanpakken/graag zien? Vind je het zelf lastig of heb je het nooit overwogen?
Ik vraag dit omdat ik met een tienerboek bezig ben, waarin sexualiteit aan de orde begint te komen en me afvroeg hoe andere schrijvers dat aanpakken; niet of nauwelijks dus.
Literatuurlijst (toegevoegd 2011/2012)
Voor degenen die onderzoek willen doen en zien hoe andere schrijvers seksscènes in jeugdboeken aanpakken:
Bracke, Dirk - diverse boeken
Bracke staat bekend om zijn controversiele boeken over de zelfkant van de maatschappij, en het onverbloemd beschrijven van seks en seksueel geweld (verkrachting, aanranding, incest, prostitutie etc.)
Bredow, Katarina von - Hoe verliefd mag je zijn? (13+)
- 15-jarig meisje wordt verliefd op dezelfde jongen als haar beste vriendin
- Thema's: vriendschap, familieverhoudingen, verliefdheid
Bredow, Katarina von - Ik en mijn broer (15+)
- 17-jarig meisje krijgt een liefdesrelatie met haar broer
- Thema's: verliefdheid, gedoemde liefdesrelaties, incest
Caletti, Deb - The Nature of Jade
- Meisje met paniekstoornis leert een jongen met baby kennen en dit zet haar leven op de kop (schrijfster schrijft weinig expliciet en beschrijft toch heel mooi de ontwikkeling van deze liefde inclusief seks)
- Thema's: opgroeien, seksualiteit, verliefdheid, leren leven
Cann, Kate - Shacked Up v.; slang living together, whether you like it or not
- 17-jarige jongen moet ongewild zijn appartement delen met een meisje; zij vindt hem leuk, maar hij is smoorverliefd op een ander
- Thema's: vriendschap, verliefdheid
Chambers, Aidan - De tolbrug/The Toll Bridge (YA)
- Jongen van zeventien ontsnapt het ouderlijk huis en school om als tolwachter bij een brug te werken, helemaal alleen. Daar ontmoet hij een meisje en een jongen; een intense driehoeksrelatie ontstaat. Eén behoorlijk heftige seksscene.
-Thema's: coming of age, seksualiteit, vriendschap
Chbosky, Stephen - De belevenissen van een muurbloem/The Perks of Being a Wallflower (YA)
- 15-jarige jongen die o.a. seksualiteit ontdekt, maar vooral coming of age boek
Thema's: seks, seksualiteit, coming of age, vriendschap, familie
Green, John - Het Grote Misschien (en andere boeken?) (YA)
- 15-jarige jongen gaat naar een kostschool en wordt hopeloos verliefd
- Thema's: vriendschap, verliefdheid, dood, levensbeschouwing
Klein, Norma - Mijn leven als lichaam (YA)
- 18-jarig meisje dat denkt dat ze aseksueel is, wordt verliefd op een gehandicapte jongen en krijgt voor het eerst een relatie
- Thema's: (a)seksualiteit, complexe relaties, volwassen worden
Levithan, David - o.a. How They Met and Other Stories (YA)
(schreef ook 'Will Grayson, Will Grayson' met John Green)
- Verhalen over liefde, sommige behoorlijk expliciet in beschrijving van seks en seksualiteit
- Thema's: eerste liefde, onbereikbare liefde, homoseksualiteit, alle soorten liefde
Lieshout, Ted van - Gebr. (12+)
- 16-jarige jongen leest en schrijft in het dagboek van zijn overleden broertje
- Thema's: ziekte, dood, familieverhoudingen, homoseksualiteit
Marsden, John - diverse jeugdboeken (12+)
Marsden plaatst zijn hoofdpersonen vaak in extreme situaties: in een kostschool na mishandeling, in een gevangenis, in een land dat door buitenlandse soldaten bezet is.
Zijn werk is zeer populair onder jongeren en werd met prijzen overladen, onlangs is er een boek verfilmd.
Zijn website: http://www.johnmarsden.com.au/home.html
Nilsson, Per - diverse realistische jeugdboeken, o.a. 'De geur van Melisse' (15+)
- Thema's: leven & dood, goed & kwaad, volwassen worden, zoektocht naar eigen identiteit, relaties, (ontluikende) seksualiteit
- In deze lesbrief staan een aantal tekstfragmenten, o.a. over 'de eerste keer': http://www.lemniscaat.nl/downloads/lesbrief/les_d…
Pedrolo, Manuel de - Mecanoscript
- Een jongen en een meisje lijken na een aanval van ruimtewezens de enige overlevenden en gaan op zoek naar anderen
- Thema's: post-apocalyptische wereld, vriendschap, liefde, seksualiteit
Rood, Lydia - De vijf geheimen van Marike (nu opnieuw uitgegeven als: Kus me, kus me niet) (12+)
- een 11-jarig hoogbegaafd meisje dat uit een nogal onorthodox gezin komt, gaat voor het eerst naar de middelbare school. Daar vindt ze maar moeilijk aansluiting bij haar klasgenoten.
- Thema's: verliefheid, jezelf durven zijn, seksualiteit (ontluikende seksualiteit, ongewenste intimiteiten, twijfel over seksuele geaardheid/homoseksualiteit, masturbatie; Lydia Rood schrijft hyperrealistisch en noemt alles zonder blikken of blozen bij naam)
Rood, Lydia - Sabahs ware gezicht (13+)
- Sabah probeert uit te vinden wie ze is en zich te ontworstelen aan haar Turkse achtergrond
- Thema's: verliefdheid, Turkse cultuur, seksualiteit (masturbatie, eerste seksuele ervaring; hyperrealistisch, direct en grof beschreven)
Scholtens, Anneke - Last van liefde (13+)
- 16-jarig meisje krijgt iets met een hele lieve jongen, maar wordt ondertussen verliefd op iemand anders die niet zo goed voor haar is en die ze maar niet uit haar hoofd kan krijgen (realistisch verhaal)
- Thema's: onbeantwoorde verliefdheid, foute jongens, seksualiteit (scènes over zoenen, masturbatie en eerste keer; stijlvol gedaan)
Teller, Janne - Niets (13+)
- 13-jarige jongen verlaat school zodra hij ontdekt dat niets ertoe doet, en bespot zijn ex-klasgenoten. Zijn klasgenoten proberen te bewijzen dat het leven wel degelijk zin heeft. Dat loopt echter compleet uit de hand.
- Thema's: de zin(loosheid) van het bestaan, egoïsme, groepsgedrag
Vendel, Edward van de - De dagen van de bluegrassliefde (YA)
- 18-jarige jongen gaat na zijn eindexamen in een voetbalkamp in Amerika werken en krijgt daar voor het eerst een (homoseksuele) relatie
- Thema's: volwassen worden, (eerste) verliefdheid, homoseksualiteit
Vreeswijk, Helen - Chatroom (14+)
- Twee 15-jarige meisjes doen via internet foute contacten op
- Thema's: seksueel misbruik, internetmisdaad
Rijckeghem, Jean-Claude van & Pat van Beirs - Galgenmeid (14+)
- Over het harde leven van een 14-jarig meisje in het Europa van de 16e eeuw
- Thema's: 80-jarige oorlog, volwassen worden, overleven, criminaliteit
Zwigtman, Floortje - Een Groene Bloem Trilogie (14+)
- Serie over 16/17-jarige homoseksuele jongen in de tijd van Oscar Wilde
- Thema's: Londen in 19e eeuw, prostitutie, homoseksualiteit
Judy, ik heb een verhaal voor
Ja, seks is voor volwassenen
Willen tieners (over welke
Nu je het zegt, de enige
Hee, Judy/Ceridwen: seks is
Sh*t, weer een punt
MichaM schreef: Of misschien
MichaM schreef: Verder worden
Ceridwen schreef: Willen
Judy, ik ben een van de