komende en gaande thema's

16 februari 2010 - 2:26
Er zijn thema's in de literatuur / lectuur die opkomen, populair worden en weer afnemen. Voorbeelden: de dramatische vluchteling uit een ver eng land de homo die uit de kast komt, wat niet altijd even soepel verloopt de psychologische thriller, waarbij heel rare mensen heel rare dingen doen de nare ervaring van de dochter van de foute collaborateur tot je denkt: nu weten we het wel. Is het dan commercieel gezien handig om hierover te blijven doorborduren?

19 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 februari 2010 - 10:42
De dingen die jij noemt vind ik niet echt hypes of zo. Die zijn van alle tijden en blijven actueel, lijkt me. Dat het commercieel interessant blijft, blijkt wel uit een boek als 'Haar naam was Sarah'. Over de tweede wereldoorlog. Al tijden in onze top tien (het is een vertaling uit het Engels) en in veel andere landen ook een bestseller. Ook een boek als 'Allemaal willen we de hemel' van Els Beerten over de oorlog. Won vele prijzen vorig jaar. Je zou denken dat een thema als de Tweede Wereldoorlog na 65 jaar uit zou kunnen raken omdat er zo veel boeken over zijn. Maar gelukkig is dat niet zo. Er blijven mooie boeken komen met zo'n thema. Ook over vluchtelingen blijven er mooie boeken komen. Over homo's vrijwel niet. Dat doet alleen Micha ;) Er is denk ik steeds weer een nieuwe groep lezers die voor de thema's die jij noemt te interesseren zijn.

15 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
16 februari 2010 - 10:56
tot je denkt: nu weten we het wel.
Wát weten we nu wel?
Is het dan commercieel gezien handig om hierover te blijven doorborduren?
Dat het commercieel interessant blijft, blijkt wel uit een boek als 'Haar naam was Sarah'. Over de tweede wereldoorlog. Al tijden in onze top tien (het is een vertaling uit het Engels) en in veel andere landen ook een bestseller.
Uit het Frans. Haar naam was Sarah is geschreven door een Francaise (met cedille, maar waar is de cedille); het speelt zich voornamelijk af in Parijs, en er zijn twee miljoen exemplaren van verkocht. Het gaat niet over foute collaborateurs of homo's. Commercieel ... ja, moet alles commercieel zijn? Twee miljoen druks is een mooi resultaat.

17 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 februari 2010 - 10:58
van sommige thema's zou het fijn zijn als ze niet meer zouden hoeven te komen, maar het is zeer waarschijnlijk dat ze altijd blijven en een duidelijk funktie hebben. Daarnaast schrijf ik niet om commercieel te zijn.

19 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 februari 2010 - 13:10
[Uit het Frans. Haar naam was Sarah is geschreven door een Francaise (met cedille, maar waar is de cedille); het speelt zich voornamelijk af in Parijs, en er zijn twee miljoen exemplaren van verkocht.
Oorspronkelijke titel is: 'Sarah's Key.' Het is wel uitgegeven in Frankrijk denk ik 'Editions Heloise d'Ormesson' (en dan met verschillende accenten erop die ik niet kan), klinkt wel Frans. Maar: This book is published by arrangement with Literary Agency Wandel Cruse klinkt weer alsof Tatiana de Rosnay het heeft geschreven in haar moederstaal (Engels). Haar vaderstaal was Frans. Ze woont wel in Parijs, ja. Zie verder: http://www.ellesappelaitsarah.over-blog.com/artic…

15 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 februari 2010 - 13:37
Of het commercieel handig is, is aan een uitgever om te bepalen denk ik. Na Dan Brown's successen worden we overspoeld met verhalen over mysteries uit de geschiedenis, en nog steeds. Het kan commercieel slim zijn daar dan op in te spelen. Sommige zaken zijn/blijven universeel, maar ook daar zijn trends. Als je het geluk hebt net te schrijven waar vraag naar is zit je als schrijver goed. Als je als schrijver kan schrijven waar vraag naar is zit je beter. Het mooiste is als je de eerste bent, denk aan Dan Brown of J.K. Rowling, maar die waren ook niet ineens grote successen. Als je echt commercieel wilt zijn en kan schrijven is het natuurlijk slim om met de trends mee te gaan. Ik kan het niet. Bovendien is het punt: 'nu weten we het wel' moeilijk of onmogelijk te bepalen, net zo min of iets aan zal slaan of niet. De eerste druk van Harry Potter in 1997 telde ook 'maar liefst' 500 exemplaren. Wie had toen kunnen denken wat er nog zou gaan gebeuren... Kortom: is het commercieel handig? - hangt er van af wat je wil en kan, maar geluk speelt m.i. een behoorlijk grote rol.

16 februari 2010 - 18:52
Bedankt voor alle gedegen antwoorden, op mijn te simpele vraag. Die vraag was ingegeven door het probleem van een kennis van mij. Uit Iran. Hij is destijds met zijn vriendin gevlucht uit de hemel van Allah en woont al heel lang in Nederland. Zijn vriendin vond het hier fantastisch in Nederland, maar kon niet leven met het gemis van haar moeder en andere familie in Iran. Ze ging terug. Haar man heeft drie jaar geschreven aan een boek over zijn ervaringen in Perzië, de islamitische revolutie, de allesoverheersende macht der ayatolla's, de gruwelijke rechtspraak, enzovoorts, en zijn vlucht naar hier. Zijn verhaal wordt niet gepubliceerd. Waarom niet? Na 'De Vliegeraar' en nog een aantal van soortgelijke verhalen, vindt men dat men met zijn verhaal in herhaling vervalt. En dat vind ik ook een beetje. Dat weet ik nu wel. Cliché, maar cliché's zijn ook waar.

15 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 februari 2010 - 20:43
Treurig, zoals ik dacht speelt geluk en ook een gelukkige timing blijkbaar een rol. Toch zou ik het niet te snel opgeven of kijken welke toegevoegde waarde het boek heeft. Wat is het unique selling point, dat zoekt de uitgever.