Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat vind jij goede kinderboeken?

Wat vind je goede kinderboeken? En waarom? Waar let je op als je een kinderboek koopt?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kijk zelf als ik een kinderboek koop, of het iets toevoegd aan de al bestaande kinderboeken, verder kijk ik naar de grootte van de letter en of er plaatjes instaan en eventuele recensies of reacties van lezers. Bepalen voor welke leeftijd een boek is, vind ik moeilijker. Zo heb ik laatst een boek van Anna van Praag gekocht, gelet op de bovenstaande criteria De boeken van Carry Slee vind ik bijvoorbeeld heel goed omdat de onderwerpen zo actueel zijn, maar ook die van Annie M. G. Schmidt zijn m.i. vaak erg goed ( doordat ze zo origineel is denk ik)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die van Carry Slee om de onderwerpen. Die van Jaques Vriends vond ik ook altijd geweldig. Ik vond Jubelientje ook altlijd leuk! WAarom vind ik moeilijk.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
alles van Astrid Lindgren. Vooral Karlson van het dak en gebroeders Leeuwenhart. en natuurlijk ook Pipi Langkous. Ach, eigenlijk gewoon alles van haar

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar waarom dan? Is het boek spannend? Interessant? Zet je het aan het denken? Moet je er om lachen? Moet je erom huilen? Leer je er nieuwe dingen van? Maakt het verborgen gevoelens in je los? Is het realistisch? Inspireert het je? En: hoe weet je of het bij het niveau past, van degene voor wie het is, als je het weg wil geven? Moet je dan het AVI-niveau weten? En hoe weet je welk AVI-niveau een boek heeft?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed kinderboek vind ik een boek dat ik me op latere leeftijd nog steeds kan herinneren, zoals (inderdaad) De gebroeders Leeuwenhart en De meester van de zwarte molen (Preussler). Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar Papa is een hond van Guus Kuijer, dat is een stukje jeugdsentiment dat nog in mijn boekenkast ontbreekt. Meestal koop ik dus een kinderboek omdat ik het al ken (van vroeger of uit de bieb). Op rommelmarkten kies ik natuurlijk anders, dan kijk ik eerst naar de titel (ik zoek bij voorkeur griezelboeken), evt. naar de naam van de schrijver. De voorkant moet natuurlijk ook enigszins aansprekend zijn, hoewel de achterflaptekst (als ik voor die tijd het boek niet heb teruggezet) het zwaarwegendst is. Hoewel? De prijs speelt toch ook een rol ;).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edward van de Vendel is geniaal. En Tais Teng ook, alleen op een heel andere manier ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo heb ik laatst een boek van Anna van Praag gekocht, gelet op de bovenstaande criteria.
Hé, wat leuk! Ik heb alle boeken van Anna van Praag gelezen. Welke heb je gekocht? Volg je ook haar wereldreis op haar website? Klik op het wereldbolletje!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De sfeer uit mijn jeugd. Astrid Lindgren, Annie M.G. Schmidt. Roald Dahl. Marc de Bel schrijft ook zulke aparte boeken. O, en deze: Het malle ding van bobbistiek, van Leonie Kooiker.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, en deze: Het malle ding van bobbistiek, van Leonie Kooiker.
Mijn ene broer was (en is nog) gek van dat boek. Hij leende het zo vaak uit de bibliotheek! Hij wilde het zelfs gaan overschrijven. Later heeft hij het maar gekocht! Ik ken het niet. Maar nu ik die herinnering aan het enthousiasme van mijn broer weer beleef en jouw enthousiaste woorden lees, ga ik het ook maar eens lezen. Ik lees toch al graag jeugdboeken.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo heb ik laatst een boek van Anna van Praag gekocht, gelet op de bovenstaande criteria.
Hé, wat leuk! Ik heb alle boeken van Anna van Praag gelezen. Welke heb je gekocht? Volg je ook haar wereldreis op haar website? Klik op het wereldbolletje!
"De tocht naar het vuurpaleis" heb ik gekocht. Ik heb ook even gekeken op haar website, wel verzorgd, maar viel toch een beetje tegen (om redenen die ik liever voor mezelf houd) Ken je trouwens ook het boek "De veer en de roos" van Josefine Ottesen van de zelfde uitgever? Hier volgt de link: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/e… (zelf vind ik hem heel mooi)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Edward van de Vendel is geniaal. En Tais Teng ook, alleen op een heel andere manier ;)
Dat zijn geen voor de hand liggende boeken, de boeken van deze schrijvers, MichaM, en dat bedoel ik positief. Hoe is je liefde voor deze schrijvers ontstaan, als ik vragen mag? Komt het door je werk? Of door een boekenblaadje? Zijn ze je aanbevolen? Of misschien iets anders? Toen ik in de "boekenbranche" ging werken namelijk, ging ik ook hele andere boeken lezen dan daarvoor namelijk en zo ken ik nog wel meer mensen die dat hebben.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, en deze: Het malle ding van bobbistiek, van Leonie Kooiker.
Grappig, ik had tot een paar weken terug nog nooit van haar gehoord en nu staan we samen in de nieuwe gedichtenbundel: 'Wat praat je?' Ik hoop haar binnenkort op de presentatie te ontmoeten. Ik ben gek op de boeken van Joke van Leeuwen omdat ze altijd zo lekker gek zijn. Zo vol humor.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zijn geen voor de hand liggende boeken, de boeken van deze schrijvers, MichaM, en dat bedoel ik positief. Hoe is je liefde voor deze schrijvers ontstaan, als ik vragen mag? Komt het door je werk? Of door een boekenblaadje? Zijn ze je aanbevolen? Of misschien iets anders? Toen ik in de "boekenbranche" ging werken namelijk, ging ik ook hele andere boeken lezen dan daarvoor namelijk en zo ken ik nog wel meer mensen die dat hebben.
Tais Teng schreef het eerste boek waar ik op zevenjarige leeftijd bang van was (de ring van Ardek). Ik las ook alle boeken van zoeklicht en wachtwoord die hij schreef, hij had zo'n grote fantasie. En na Klauwen van IJs was ik helemaal om. En ik ben hem toen ik bij zijn uitgeverij kwam te werken natuurlijk blijven volgen. Later begon ik waardering te krijgen voor zijn techniek. Edward van de Vendel weet ik niet meer precies. Volgens mij begon dat met Dagen van de Bluegrassliefde. Hij is van huis uit dichter en dat merk je ook in zijn proza, mooie beelden en subliem taalgebruik.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Four Seasons schreef: "De tocht naar het vuurpaleis" heb ik gekocht. Ik heb ook even gekeken op haar website, wel verzorgd, maar viel toch een beetje tegen (om redenen die ik liever voor mezelf houd) ... (einde citaat Four Seasons) De tocht naar het vuurpaleis is het eerste deel van de trilogie. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Let op de namen! Die zijn niet zomaar gekozen. Je vindt haar website tegenvallen. Dat verbaast me. Heb je op het wereldbolletje geklikt? Ik volg elke week die wereldreis. Als je dat ook wilt doen, moet je op archief klikken en dan kun je alle voorgaande stukken lezen. Dat lezen is avondvullend!!!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan Terlouw! Fan-tas-tisch! Ook Henk van Kerkwijk, Carry Slee en The Beckman schrijven geweldig! Die boeken van hun zijn zeker het proberen waard!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Beckman, Evert Hartman, Jan Terlouw. Boeken die nog lang blijven nasudderen, die echt ergens over gaan en die ik me nu (25 jaar later) nog steeds herinner en zou willen lezen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben helemaal weg van de Tillerman-serie van Cynthia Voigt. Deze herlees ik telkens weer. Deze serie ben ik mijn dochter voor gaan lezen op aanraden van een antroposofisch huisarts. Zij had er destijds moeite mee om voor zichzelf op te komen en keuzes te maken en daarom leek het deze arts goed om haar uit die serie voor te lezen. In die serie worden vier jonge kinderen door hun, geesteszieke, moeder in de steek gelaten en trekken half Amerika door om bij hun grootmoeder te komen. Het voorlezen heeft voor mijn dochter echter niet geholpen. Ze heeft hier nog steeds problemen mee maar dat is, achteraf, ook wel te verklaren. Zij heeft namelijk (ook) autisme. Ik weet niet precies waarom ik die serie telkens weer herlees. Misschien wel omdat er toch paralellen zijn tussen het leven van mij en mijn dochter en die kinderen. Ook bij ons gaan dingen soms heel moeilijk maar komt alles uiteindelijk wel op zijn pootjes terecht. De laatste keer dat ik de serie herlas herkende ik trouwens een autist in die grootmoeder waarbij de kinderen uiteindelijk terecht kwamen. Naast deze serie ben ik helemaal weg van de boeken van Annie M.G. Schmidt. Haar tomeloze fantasie spreekt mij gewoon heel erg aan.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind De geheime tuin van Francis Burnett een leuk boek :) Ik zou ook wel een geheime tuin willen ontdekken.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O helemaal vergeten, de Tillermanserie. Ik zie het zo weer voor me, de moeder die even boodschappen gaat doen en haar kinderen in de auto laat en vervolgens niet meer terug komt. Ik was denk ik 8 toen ik het las en heb alleen maar gehuild om die scene. Maar fantastisce boeken. Zou ze graag herlezen. Interessant Sureya, dat je huisarts ze aanraadde.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Jans: Als je weer eens in Nederland bent zou je eens kunnen gaan kijken bij "de Slegte". Daar ligt een omnibus voor weinig. Het gaat wel om de omnibus van de delen 4, 5 en 6. Van de delen 1, 2 en 3 schijnt er ook een omnibus te zijn maar die ligt jammer genoeg niet bij "de Slegte".

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In Thea Beckman kon ik vroeger helemaal wegdromen, ze is een meesteres in het tot leven wekken van karakters en hun omgeving. En Dr. Zeuss is een taalmagier, gewoon geniaal. Annie M.G. Schmidt natuurlijk ook. Die verhaaltjes en rijmpjes blijven je automatisch bij. Voor mijn oudste van bijna acht zoek ik boeken met avontuur, mooi taalgebruik en fantastische elementen. Mooi taalgebruik hoeft niet bloemrijk te zijn, als het maar fantasievol en/of heel treffend is. Voor hem zijn boeken als Narnia, Harry Potter en uitgebreide versies van de Sprookjes van Grimm heel geschikt. En de jongste van vier houdt vooral van grappige verhaaltjes en raar taalgebruik. Hij is dus grote fan van Annie M.G. Schmidt en Dr. Seuss. The Sneetches ken ik inmiddels woord voor woord uit mijn hoofd :D

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Beckman is mijn favoriet. Ik heb Kruistocht in spijkerbroek wel 15 keer gelezen. Ook de Trilogie van de honderdjarige oorlog (geef me de ruimte enz. ) heb ik vaak gelezen. En de gouden dolk. Een mooie mix van spanning, humor, drama en geschiedenis. Verdere topboeken: Het oneindige verhaal Harry potter (maar toen was ik geen kind meer) Het beste voorleesboek voor groep 1 t/m 4 vind ik: Roosmarijn kan alles van Lydia Rood. Na tien keer voorlezen vinden de kinderen het nog leuk en ik ook. Als peuter/kleuter keek ik vaak in: het huisje dat verhuisde.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ja, The Neverending Story! Atreyu - als het niet hetzelfde was als een bullseye op het voorhoofd van je kind plakken, had ik mijn oudste zo genoemd. Had achteraf gezien ook goed bij zijn karakter gepast.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de 'hoe overleef ik' serie goed, heb ik ook best wat aan gehad toen mijn dochter aan het puberen sloeg :lol: Carry Slee vind ik ook goed. Van vroeger herinner ik me de series van Anneke Bloemen (Merel van Haeghe, Loesje Mertens, Polly Parker) en de boeken Pitty naar kostschool en de dolle tweeling :)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Deesje van Joke van Leeuwen, een van mn favorieten. Wat een gek en fantastisch boek, bovendien zat ik er bij te griezelen omdat alles zo mis ging... En ook een geweldig boek: Knikkertje Lik van Daan Zonderland, vol avonturen en bizarre personages. Later is Toon Tellegen een groot favoriet en inspiratiebron geworden, vanwege zijn eenvoud en de gedachtenkronkels in met name de dierenverhalen die hij beschrijft.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees graag kinderboeken, maar lees ze ook heel graag voor. Een absolute favoriet in ons gezin zijn de boeken van Thijs Goverde, de jacht op de meesterdief en de wraak van de meesterdief. De avonturen doen een beetje aan de boeken van Paul Biegel denken, maar de humor is zo'n combinatie van absurd en laconiek, dat wij in de auto naar Frankrijk erg veel gelachen hebben. We wachten al met smart op deel drie. Ook de boeken van Hanna Kraan en Marjon Hoffman zijn erg leuk om voor te lezen. En hierboven genoemde, Joke v. Leeuwen, Toon Tellegen ook. Ik merk vaak dat ik boeken die ik vroeger heel mooi vond, tegenwoordig lastig om voor te lezen vind.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De serie van de 'Olijke tweeling' :D kan ik mij nog heel goed herinneren en ik weet dat ik de serie van De Vijf ... altijd erg leuk vond. De auteur weet ik niet :? , dat zou ik moeten opzoeken. Bedenk me ineens, dat die boeken nog wel eens in een of andere verhuisdoos zouden kunnen liggen. Misschien ook leuk voor mijn oudste ;) .