Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoofdpersoon tot leven brengen

Hoi, ik weet niet of ik dit in het forum romans kan plaatsen, als het fout staat, excuses. Ik ben een roman aan het schrijven en ik ben nu bij hoofdstuk twee, maar ik heb soms nog het gevoel dat er wat ontbreekt aan de hp. Ze is 16, ze heeft veel karakter eigenschappen die ik bij haar vond passen maar ik heb het gevoel dat er nog iets mist, waarmee je haar in een woord kunt beschrijven. bijvoorbeeld; onhandig. en dat ze dan steeds tegen stoepjes of deuren loopt, en dingen laat vallen. (onhandig vond ik niet zo bij haar passen) Weet iemand anders misschien nog een aantal krachtgevende eigenschappen die ik miscchien aan haar toe kan voegen?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is wel een heel moeiljke vraag. Misschien kun je een stukje bij proeflezen plaatsen en dan je vraag stellen. Ik krijg er zo geen beeld van behalve dan een synoniem voor onhandig en dat is: klungelig, maar volgens mij is dat niet wat je bedoeld.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als er iets is wat ik tijdens het schrijven heb ontdekt is dat het onmogelijk is een mens te vangen in 1 woord. Niemand is alleen 'onhandig' of alleen 'de ideale schoonzoon' of 'optimistisch'. Ieder mens is zo verschrikkelijk veelzijdig dat je juist keuzes moet maken in wat je wel en niet beschrijft (is mijn ervaring) Als ik jou was zou ik lekker doorschrijven met je karakter. Je ontdekt dan misschien vanzelf tijdens het schrijven van verschillende scenes wel, hoe je personage is in verschillende omstandigheden. Is je eerste versie klaar: dan ken je je karakter en kun je bij het herschrijven daar rekening mee houden.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat denk ik echt leven als je een band krijgt met de hoofdpersoon. En een band krijg je gaandeweg in het verhaal. Je vormt in het begin het karakter en dat breng je in praktijk door de emotionele toestand te beschrijven in gebeurtenissen. Zo wordt het denk ik een 'levend' persoon. De wijze hoe de HP reageert op een grap, gevaarlijke situatie, verlies etc. Ook de eigenschappen die HP zelf naar buiten brengt: Mop vertellen, kletserig of stil, afwachtend, spontaan en flapuit.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn hp is ook in het grootste deel van het boek 16 jaar en heeft een aantal typische gewoontes, maar die ga ik natuurlijk niet verklappen. Denk bijv aan tiks/ bijgeloof/ slechte gewoontes zoals plukken, krabben. Voor welke doelgroep schrijf jij? ik voor 30ers en dat is soms best lastig met een 16 jarige hp, vind ik. Succes! xsg