Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

leeftijd van hoofdpersonage

Hallo, Ik heb een vraagje. Moet de hoofdpersonage in een verhaal dezelfde leeftijd hebben als de doelgroep of mag die ook wel een paar jaar jonger zijn? Bijv: de doelgroep is 10-12 jarigen en de hoofdpersonage is 7-8 jaar.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht begrepen te hebben dat kinderen het juist leuker vinden als de hoofdpersoon 1 of 2 jaar ouder is dan zijzelf. Maar als zelfs bij een volwassenenboek dat ik heb gelezen de hoofdpersoon 13 en aan het eind van het verhaal 14 is, zou het denk ik wel kunnen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Gizmo, je kunt het beter omdraaien. Het boek is voor tien- tot twaalfjarigen en je hoofdpersoon is dan net iets ouder, een jaar of dertien of veertien. Het gevaar bestaat namelijk dat oudere lezers je jongere hoofdpersoon al gauw kinderlijk vinden. Terwijl jongere lezers opkijken tegen een iets oudere hoofdpersoon.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn verhaal moet het hoofdpersonage 7-8 jaar zijn anders klopt mijn rode draad niet meer. Maar aan de hand van de reacties die ik heb gekregen blijkt dat de doelgroep toch wel ouder is als waar ik het in de eerste instantie voor bedacht had. Ik heb het heel erg ingewikkeld gemaakt voor mezelf denk ik. Zoals mijn manu(die nog niet af is ) er nu uit ziet klopt het verhaal precies. Alleen zit ik dus nu met die leeftijd en doelgroep in de knoop. Het is eigenlijk een zeer overdreven humoristisch verhaal. (Beetje roald dahl achtig zeg maar.) Zou het dan voor de doelgroep storen als de hoofdpersonage jonger is? Bij sjakie in de chocolade fabriek en bij mathilda van roald dahl waren de hoofdpersonages toch eigenlijk ook veel jonger dan de doelgroep? Of heb ik het nu verkeerd? Volgens mij was mathilda een jaar of 6 en Sjakie 8-9. De doelgroep van die beide verhalen is zoals beschreven op bol: 10-12 jarigen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, je hoofdpersoon kan beter 1 tot 2 jaar ouder zijn dan je lezers. Als je het andersom doet wordt het lastig om je lezers geinteresseerd te krijgen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er geen mogelijkheid om een bijrol voor iemand van twaalf of dertien in te bouwen? Zodat de lezer iemand van zijn eigen leeftijd in het verhaal heeft. Maakt het voor hen denk ik makkelijker om in te leven in het verhaal. Andere optie zou zijn om het verhaal gewoon te versimpelen en de doelgroep naar beneden bij te stellen. Maar het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe je het vormgeeft. Het zou kunnen werken, maar de kans zit er inderdaad in dat kinderen van twaalf niet over iemand van de leeftijd van hun vervelende kleine broertje willen lezen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf vind ik het niet zo veel uitmaken, als het maar goed voor de doelgroep geschreven is. Ik vind een aangrijpend verhaal over een baby net zo leuk om te lezen als een goed verhaal over volwassenen. Eigenlijk ligt het natuurlijk altijd aan de lezer, de ene houdt er wel van en de ander weer niet. Dus als jij vind dat het beter in je verhaal past dat hoofdpersoon jonger is dan de doelgroep moet je het vooral doen :nod: Maar let er wel op dat je het dan ook goed schrijft :D Succes.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De verhalen van Roald Dahl werken voor verschillende leeftijden omdat ze zo origineel en grappig zijn. Je vraagt je als kind echt niet af hoe oud Matilda of Sjakie zijn, je vindt het gewoon boeiende verhalen. En kinderen van allerlei leeftijden lezen ze, niet alleen de door bol.com aangegeven leeftijdsgroep. Ik denk ook niet dat Roald Dahl zich met specifieke doelgroepen bezig hield, volgens mij is dat ook meer iets van onze tijd. Zoals al eerder is gezegd, als je verhaal goed is, maakt de leeftijd van de hoofdpersoon misschien niet zoveel uit. Trouwens, de Griezels van Roald Dahl gaat over volwassenen. En kinderen zijn er gek op!