Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

gebrek aan spanning in romans

Dries ik weet niet of dit mag. Laat maar even weten als ik het moet verhuizen Moet een roman ook spannend zijn? Ik ben nu Helena's vlucht van Susan Smit aan het lezen (luisteren). En wat mij opvalt is dat het niet spannend is. Het verloop in het boek is echt na a komt b en dan c en dan d, ect. Het boek is daarmee traag en zeer voorspelbaar. Ik weet niet of dat geld voor het roman-genre, maar ik vind het minder geslaagd. Blijkbaar ziet haar uitgever er wel veel in, en er zijn er blijkbaar genoeg van verkocht. Thema is het zelfde als Romeo en Julia. Zigeuner meisje met Rooms Katholieke boeren zoon. En alles wordt benoemd, niet gesuggereerd. Als de boeren zoon de rond trekkende groep zigeuners weer gevonden heeft en ze geheim afspreken, dan wordt gewoon benoemd dat de moeder ziet dat er iets is met haar dochter. Als super-amateur schrijver komt mij dit een beetje over, dat je ook gewoon geluk moet hebben om uitgegeven te worden. Ik heb nooit geen roman's geschreven maar ik zou verwachten dat het anders moet. Maar blijkbaar niet. Klopt dit, of ben ik gewoon niet het type voor dit boek?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het mag, als je het anders brengt. Stel het probleem centraal (gebrek aan spanning in romans) en niet het boek. Anders wordt het een boekbespreking en niet een discussie over hoe je spanning op kunt bouwen. Pas de titel er ook even op aan.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jeri, ik heb Helena's vlucht ook gelezen. Ik pak even wat stukjes uit jouw post: Over het geluk hebben om uitgegeven te worden: bingo, de spijker op zijn kop. Maar de voorwaarden voor geluk moet je zelf maken. Susan Smit had voordat ze 'Helena's vlucht' publiceerde ook al Heks uitgegeven. Uitgevers zijn zakenmensen. Susan Smit levert publiciteit op, haar boeken verkopen, dan kun je wat meer risico nemen. Over het boek. Ik vond de beschrijvingen erg sterk, de romantische kant van de roma weet ze met liefde op papier te zetten. Er zitten ook enkele fouten in, zoals in het fragment dat ze met die jonge roma-jongen die verliefd is op haar door het bos zwerft, dan gooit ze er een opvallend foute perspectiefwisseling doorheen. Ook de toevalligheid hoe Helena weer wordt gevonden door haar grote liefde (ook die naam ben ik even kwijt) bracht mij uit het verhaal omdat het mij te ongeloofwaardig leek.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken het boek niet, maar ik denk dat het moeilijk oordelen is. Iedereen vindt iets anders leuk. Sommige liefdesromans waar helemaal niets in gebeurd, lopen onwijs goed. Het is maar net wat de lezer wil. Er zijn lezers die geen spanning willen, maar gewoon een mooi verhaal waar ze niet teveel bij na hoeven te denken. Je kan van chicklit ook niet zeggen dat het echt ergens over gaat of dat het spanning bevat, maar mensen lezen het wel heel graag.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan van chicklit ook niet zeggen dat het echt ergens over gaat of dat het spanning bevat, maar mensen lezen het wel heel graag.
Dat hangt er vanaf hoe je spanning definieert. Ik definieer het als een vraagstuk, waar je als lezer antwoord op wil krijgen en waardoor je blijft lezen tot je dat antwoord hebt gekregen. Bijvoorbeeld: - Krijgt Y dan eindelijk een relatie met Z? - Wat is er allemaal eigenlijk voor vreemds gaande in dat verlaten huis? - Wat zal er met C. gebeuren tijdens zijn wereldreis? - Wat is er aan de hand met K, die vreemde verschijnselen vertoont? - Zal D het kwaad kunnen bestrijden? - Zal P. zijn vader ooit vinden? - Komt Q erachter wie zijn echte ouders zijn? Ik noem maar wat. Daarom kan voor sommige mensen chicklit juist spannend zijn, omdat het over de eeuwige vraag gaat: Vinden ze de liefde? Of: Komen ze bij elkaar? (Natuurlijk, maar dat willen we wel zwart op wit zien). Weinig mensen zijn nog geïnteresseerd als het stel al aan het begin van het boek iets met elkaar krijgen en de relatie helemaal perfect verloopt. Is de spanning er gewoon af. Ik ben geen chicklitfan, maar van liefdesverhalen vind ik het altijd het interessants als mensen (nog) NIETS met elkaar hebben en het broeit wel. Onderhuidse spanning, zeg maar. Dat is een universeel gegeven waarom liefdesverhalen, chicklit en romantische verhalen het tot in de eeuwigheid goed blijven doen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ben ik het helemaal mee eens Judy, mijn punt was ook een beetje dat spanning voor iedereen anders is. En dat het daardoor heel moeilijk is om te oordelen of iets spanning bevat of niet. Zeker bij dergelijke genres. Iemand die z'n hele leven thrillers leeft en dan een chicklit, zal die chicklit waarschijnlijk niet spannend vinden. Maar dat betekent zeker niet dat het niet zo is.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja je moet geluk hebben met uitgeven. Dat denk ik ook En Susan Smit trek de aandacht. Door haar verschijning en haar heks-zijn. Maar verhaal technisch is het in mijn beleving zeer beschrijvend en vertellend. Per Groen schrijft in zijn schrijfboek "Van idee tot verhaal" dat je soms moet sugereren en soms moet vertellen. Dat je niet als verteller voor het beeld wat je op wilt wekken moet gaan staan. Ik vind het te vertellend. Als of Susan Smit als reporter voor het verhaal staat. Op tv zou dat niet erg zijn, ze ziet er goed uit, maar als verteller vind ik het hinderlijk. En het plot zit mijn inziens (te) simpel in elkaar. Ik bedoel: ze hebben geheimen ontmoetingen. Bij de laatste ontmoeting, net voor hun vlucht, worden ineens een mede zigeuner naar voren geschoven die dat dan ontdekt, om het verhaal spannend te maken. En op het sterfbed draait moeder ineens 180 graden tov hoe ze altijd gehandeld heeft. Ik vind het te gekuntseld. Uiteraard is het mijn persoonlijke mening. Ik ben blijkbaar niet de doelgroep. :)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Jeri, het is geen boekbespreking. Het gaat om de spanning in romans in het algemeen. Je mag best voorbeelden uit het verhaal gebruiken, maar geef dan aan waarom dat geen spanning opbouwt en hoe het beter kan.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind zoveel romans niet spannend, maar gewoon mooi geschreven. Dan spreekt het verhaal en lees ik met plezier. Als ik het en niet spannend vind en niet mooi beschreven, geef ik het op. Laatst las ik een Thriller van een debutant auteur en dat vond ik TE mooi beschreven. Zo mooi en uitgebreidt dat het onwerkelijk en gekunsteld op me overkwam. Boek ligt voor 90% ongelezen in mijn mandje. xas