Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tarief voor een kort verhaal

Er is mij gevraagd een kortverhaal te schrijven voor een bijlage van een krant. 12.000 tekens, wat zou neerkomen op ongeveer 2300 woorden. Is er iemand die weet wat een gangbaar tarief is voor zo'n soort opdracht? (Dries, ik weet echt niet waar ik deze zou moeten plaatsen, als jij een betere suggestie hebt...)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hebben ze geen vast tarief? Het verschilt nogal waar je voor schrijft. Ik heb meegemaakt: 5 cent per woord 10 cent per woord 1000 euro voor 600 woorden 50 euro voor 1200 woorden 620 euro voor 6500 woorden en waarschijnlijk nog wel wat variaties die ik nu vergeet Dus zoek maar een tariefje uit :D

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een nieuw blad: 100 euro per 500 woorden. Mijn ervaring. Maar ook 340 euro voor een artikel tot 650 woorden. Set, hebben ze geen kaders aangegeven toen ze je vroegen?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kortom, een gangbaar tarief bestaat niet. Kwestie van onderhandelen. En hoe ga je zulke onderhandelingen het beste in? Door je af te vragen hoe graag je deze opdracht wilt. Je kunt het meeste winnen door het grootste risico te nemen, dus door bereid te zijn deze opdracht te verliezen. Want dan durf je hoog in te zetten. Maar als je deze opdracht graag krijgt, zet je minder hoog in.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, wat een variaties... Toch bedankt! Ze hebben geen kaders aangegeven, gewoon gevraagd wat ik voor tarief reken ;)

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt, denk ik, ook af van de oplage van de krant? Ik kan me voorstellen dat je voor een landelijk of regionaal dagblad meer kunt vragen dan voor een plaatsgebonden krant.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We zijn er al uit. Ik deed een voorstel (naar aanleiding van wat mijn uitgever aangaf) zij deden een tegen voorstel, ik ging akkoord ;) Ik moet zeggen dat ik vooral heel blij ben dat ze aan me gedacht hebben. Nu aan het werk... Bedankt voor het meedenken allemaal.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, nu maak je me natuurlijk wel nieuwsgierig? (ook omdat ik graag van anderen weet wat de markt 'doet') Per pb misschien??

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, ben ik ook benieuwd naar! Ik kan natuurlijk alleen uit eigen ervaring spreken, maar de laatste keer dat ik (op verzoek van het blad) een kort verhaal schreef voor een blad kreeg ik er 1000 euro voor. Dat was hun eerste bod, ik heb niet altijd zin in onderhandelen dus ben toen gewoon akkoord gegaan. Maar het verschilt heel sterk. Voor een gastcolumn in een blad bijvoorbeeld biedt men soms 500 euro, en de andere keer proberen ze je het voor niets te laten doen onder het mom van free publicity, enz.