Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tekstanalyse van je verhaal (door de computer)

Hallo Sollers, Ik weet niet of dit handig is, en of dit handig is voor jullie. Het vereist wat downloaden, installeren van software en een bestand aanmaken. Verder geef ik nergens garantie op o.i.d. Het is je eigen keuze om dit wel of niet te doen. Ik wilde het alleen maar delen. Er is een gratis krachtige tekst editor maar gebruiker-onvriendelijke voor mensen die er nog nooit mee gewerkt hebben. Deze kan je configureren/programmeren. Ik heb hem zodanig geprogrameerd dat als ik opde F4 knop druk hij de woorden mijn verhaal telt en weergeeft in een lijst. Dit maakt voor mij gelijk zichtbaar welke woorden ik teveel gebruik. Om je een voorbeeld te geven. Dit is mijn 'voorbeeld' verhaal +----+ Toen ze het dossier aan me gaf viel er een foto op de grond. Ik raapte hem op en bekeek de verschoten zwart-wit foto. Een vrouw met gerafelde grauwe omslagdoek keek me aan. Een streepje zwart haar was nog net zichtbaar. Haar mond was smal en haar kaaklijn strak. Haar enigszins dicht geknepen ogen gaven haar een kille, harde uitstraling. Ik schatte in dat ze rond de dertig was. Ik opende het dossier en zocht de pagina op waar de foto gezeten moest hebben. De muffe geur van het oude papier steeg op toen ik het doorbladerde. Ik vond de pagina vrij snel en legde de foto op de vierkante vlekjes waar eens de foto-hoekjes hadden gezeten. De tekst onder de foto kon ik niet lezen aangezien ik de tekens niet kende. Mijn oog viel ineens op de tekst onder aan de pagina. Name: Kamali Wulandari Place of birth: Unknown Born: Unknown, just after the guerilla battles her mother told Family: Unknown, mother died in 1960. Children: 1, daughter, Dyuti Photo taken: February 2, 1966 Mijn pleegouders hadden altijd verteld dat ik op 29 Januari 1966 was geboren. Vier dagen na mijn geboorte was ik door mijn moeder afgestaan. En mijn oorspronkelijke achternaam was Wulandri. Mijn ogen begonnen ineens te tranen. 2 Februari was vier dagen na 29 Januari. (*) De vrouw op de foto heette ook Wulandari. Die vrouw was dus mijn moeder. (**) Ik wist dat Indonesië na de tweede wereldoorlog in een guerrilla strijd was geraakt. Deze eindigde rond 1950. En die vrouw, mijn moeder dus, was dus geen dertig maar pas zestien toen ze mij kreeg. (***) +----+ Als ik dit in deze editor gebruikt en op F4 druk dan wordt dit verhaal 36 de 20 was 20 Ik 16 op 16 mijn 14 foto 12 En 10 haar 10 een 08 vrouw 08 het 06 ze 06 pagina 06 na 06 moeder [...] 02 Indonesi 02 February 02 Februari 02 Family 02 Dyuti 02 Deze 02 Children 02 Born (enz) Ik gebruik dus blijkbaar 20 keer het woord was, 16 keer op, 16 keer mijn, enz. Als dit je wat lijkt en het onderstaande je niet afschrikt, zou je het uit kunnen proberen. Let op dat je een kopie van je verhaal heb. Door op F4 te drukken wordt je verhaal omgezet in een lijst, en als je die dan zou bewaren, ben je je verhaal kwijt. 1) Ga naar http://www.vim.org/download.php#pc 2) Download de gvim72.exe 3) installeer dit. (overal op next, of yes klikken) 4) Onder XP Ga met windows explorer C:\Program Files\Vim\vimfiles\plugin. Onder Vista vermoed ik dat het C:\Program Files (x86)\Vim\vimfiles\plugin is (niet getest) 5) Maak een nieuwe file aan met de extensie vim. Bijvoorbeeld analyse.vim. Let er op dat hier niet door windows nog .txt gezet wordt. Als dit gebeurt moet je in windows explorer naar Extra->MapOpties gaan. Dan het tabblad Weergave aanklikken. En dan het vinkje weghalen bij "Weergave voor bekende bestandstypen verbergen" 6) Open deze file en kopier het onderstaande stukje tekst dat begint onder de lijn >>> START COPY <<< en eindigd boven de lijn >>> EINDE COPY <<<. Anders gezegd: de lijnen die met >>> beginnen horen er niet bij. function! WordFrequency() range execute a:firstline.','.a:lastline.'y' normal! Vp %s/\_A\+/\t1\r/g sort i execute 'g/\c\(.\+\)\n\1$/normal! $yiwj@"'."\<C-A>kdd" endfunction command! -range=% WordFrequency <line1>,<line2>call WordFrequency() fu! MaxLen() return strlen(max(map(getline(1,"$"), 'matchstr(v:val, "^\\d\\+")'))) endfu noremap <F4> :%s/\>/\r/g<CR> \:%s/\W//g<CR> \:v/\w/d<CR> \:WordFrequency<CR> \:%s/\(.*\)\(\s\+\)\(.*\)/\3\2\1<CR> \:%sort<CR> \:%s/^\d\+/\=printf("%0".MaxLen()."d",submatch(0))/<CR> \:%sort<CR> \:g/^/m0<CR> 7) Op je desktop staan nu drie icoontjes. Dubbelklik op "gvim 7.2" 8,) Start je programma waar je je verhaal in schrijft, b.v. Word of Writer van OpenOffice of kaldblok, of wat dan ook. 9) Open je verhaal. 10) Selecteer een stuk er van. 11) Plak dit vervolgens in editor "gvim 7.2" 12) Druk nu op F4. Je zou nu een woordenlijst moeten hebben van je verhaal met een getal ervoor hoevaak je hem gebruikt heb. Ben benieuwd of iemand het gaat gebruiken. Ik hoop dat het je lukt. Mochten er fouten in de beschrijving staan dan hoor ik het graag. Gr, Jeri

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie nu gelijk dat de code bij puntje 6 nog steeds niet goed doorkomt. Dit komt blijkbaar doordat de site het als HTML code interpeteerd en daardoor de code niet weergeeft. Alles wat begint met < en eindigt met > verdwijnt in de post. Weet iemand hoe je dat kan omzeilen? Dries? Door er [text] [\text] omheen te zetten?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je legt het goed uit maar ik zou niet weten hoe je een nieuwe file zou moeten maken. Daar staat alleen maak nieuw file aan. Waar en hoe?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me erg handig om daar een overzicht van te krijgen, maar of het me hiermee gaat lukken? Het klinkt nogal ingewikkeld. Maar ik ga het zeker proberen als m'n verhaal af is. Of zijn er minder complexe manieren om dat voor elkaar te krijgen?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Interessant om te weten, maar er zijn vast makkelijkere manieren om hetzelfde te bereiken. Wellicht is er een plugin voor Open Office ofzo. Zal eens zoeken. p.s. met [ code] [/ code] (maar dan zonder spaties natuurlijk. Kun je formattering behouden.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal het aanpassen. (wanneer weet ik nog even niet) @Dries, Is het mogelijk om een file te uploaden via dit forum? En ja als, iemand een ander makkelijkere methode weet, dan hoor ik het ook graag.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik had het al aangepast hoor. Zie je niet dat het lettertype anders is? :)
@Dries, Is het mogelijk om een file te uploaden via dit forum?
Nee, dat staan we uit veiligheidoverwegingen niet toe. Maar vanzelfsprekend kun je een link leggen naar een bestand op eigen webruimte.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeri, hier is al een site waar je makkelijker woorden kunt laten tellen. Je kunt je tekst gewoon in het vak kopiëren. Ik weet niet wat het maximaal aantal woorden is, maar ik heb net met een bestand van ruim 9500 woorden geprobeerd en dat lukte. Je wilt je verhaal natuurlijk op kleinere stukken controleren.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er net mijn hele ms in gezet (36K woorden) en ook dat werkt prima!! Dank je Trenke, superhandig! edit: ze hebben daar ook een phrase frequency counter: die telt het aantal gebruikte combinaties van woorden. Makkelijk voor de 'best wels', 'echt niets', 'toch niets' etc.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dries: Ja dat had ik gezien, maar de code is niet geheel correct. @Trenke: Fantastisch. Dit is wat ik bedoelde!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben onlangs een programmaatje tegengekomen dat niet alleen de woorden telt, maar ook woordgroepen, de gemiddelde afstand er tussen berekent enz. Het is een eenvoudig en overzichtelijk programma en help me enorm. Je kunt ook woorden opgeven die je niet mee wilt laten wegen in de telling. Even Googelen op Textanz en je vindt een download link. Het programma is de eerste keren gratis te gebruiken. Ik ben benieuwd of het voor jullie ook handig is en wat jullie er van vinden.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trenke, je bent onvervangbaar, wat een goede tip.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trenke, super! Ik sta letterlijk op het punt om mijn tekst (70.000 woorden) te controleren op woordherhaling en nu wordt me dit in de schoot geworpen, dank!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het werkt fantastisch! Vooral die WordPhrase is geweldig! Ik gebruik bijvoorbeeld 66 keer "mijn hoofd" en dat is echt te vaak en 33 keer gebeurt er iets "op de bank" (het is dan wel een chicklit maar dan nog!). Erg verhelderend!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé Wat een goede site.Trenke. jeri bedankt dat je me erop wees in het ff kletsen topic xas

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is het doel van zo'n programma? Wanneer is een woord "teveel gebruikt"? Kun je het ook koppelen aan synoniemen? Vooralsnog lijken mij de onderbuikgevoelens van proeflezers meer te zeggen dan pure statistiek, je kunt een woord veel gebruiken zonder dat het stoort, of een woord zelden gebruiken, maar te vaak in één paragraaf en daarna nooit meer (wat meestal ook niet handig is).

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je kunt met zo'n soort programma wel gericht zoeken naar bepaalde valkuilwoorden en op basis daarvan bezien of aanpassingen nodig zijn, voordat het naar een proeflezer gaat.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat begrijp ik niet. Is er een checklist van hoe vaak een woord in een tekst van x woorden voor mag komen waar je de resultaten naast kunt leggen? Of zijn het bepaalde woordsoorten waar je op moet letten (bijvoeglijk naamwoord, werkwoord, voegwoord, enz)? Wat maakt iets tot valkuilwoord? Is het teveel als in een stuk van 1000 woorden de naam van de hoofdpersoon 15 keer voorkomt, bijvoorbeeld?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind die http://www.wordcounter.com/ gewoon een héél gemakkelijk hulpmiddel om even snel te kijken of er geen woorden te vaak tussen zitten, waarvoor gemakkelijk een synoniem gebruikt kan worden. Daarnaast heb ik zo mijn eigen criteria over hoe vaak bepaalde worden - van mij - in een stukje tekst mogen voorkomen. (bij 500 woorden is 25 keer 'ik' teveel, vind ik) Net zomin als de spellingscontrole is het alleenzaligmakend, het is een hulpmiddel. Een verdomd handig hulpmiddel. Verder heb ik mijn eigen checklist met wat fouten die ik vaak maak. Die drie dingen samen gebruiken, voor mij is het gewoon een uiting van respect naar mijn proeflezer toe. Waarom hem/haar werk laten doen, wat ik zelf al had kunnen verbeteren?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schijnt dit ook te kunnen doen in Word, heb ik begrepen, maar hoe dat werkt moeten de Word-gebruikers maar eens uitleggen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kwam er op die manier achter dat ik wel heel veel stopwoorden als 'gewoon', 'misschien', 'echt', 'even', enzovoorts erin had zitten. Heb ik allemaal kunnen schrappen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat begrijp ik niet. Is er een checklist van hoe vaak een woord in een tekst van x woorden voor mag komen waar je de resultaten naast kunt leggen? Of zijn het bepaalde woordsoorten waar je op moet letten (bijvoeglijk naamwoord, werkwoord, voegwoord, enz)? Wat maakt iets tot valkuilwoord? Is het teveel als in een stuk van 1000 woorden de naam van de hoofdpersoon 15 keer voorkomt, bijvoorbeeld?
Schli, jij weet natuurlijk zelf ook wel dat zo'n checklist niet bestaat. Maar een opsomming waarin alle bekende stopwoordjes en enkele persoonlijke valkuilwoorden (daar mag je zelf een definitie van maken) op een rijtje staan, opent wel je schrijfogen. Het programma geeft je alleen de mogelijkheid om op een andere manier naar je tekst te kijken. Vervolgens mag je als schrijver zelf beslissen of je daar verandering in wilt aanbrengen. Uiteraard staat het je natuurlijk ook vrij om het onzin te vinden (maar je hebt mij niet voor nodig om je dat te vertellen).

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je best veel ervaring moet hebben om niet gelijk in paniek te raken bij alle woorden in de top 10: het is een kunst te zien wat veel is, en wat te veel is. En wie veel ervaring heeft, kan in de eerste herschrijfronde die valkuilwoorden moeiteloos vinden zonder computerprogramma. Proeflezers zullen ze er ook zo uit halen. Daarom vroeg ik me af of er nog iets als richtlijnen waren waarmee iemand aan de gang kan gaan, maar dat schijnt dus niet zo te zijn.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marjanne B.: Onderin word vind je een kader of enkele regels tekst. (Ik weet dat niet zo goed omdat ik dit niet kan zien.) Je ziet daar o.a.: "Pagina's: ... van ... Woorden: ... Nederlands (België)"... (Bij jou misschien "Pagina's: ... van ... Woorden: ... Nederlands (Nederland)"...) Nu heb je meteen het antwoord. Als je op "Woorden: ..." klikt, dan krijg je een statistiekenlijst van je document. Tekens, regels, woorden, pagina's. (... staat voor een getal of woord dat moet ingevuld worden. Altijd tussen " en ".)