Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Variatie in zinnen aanbrengen

Hoi, Ik heb de neiging om zinnen heel vaak het zelfde op te bouwen. Zoals: +----+ Ze stopte voor het hek van de school en haalde haar dochter uit het kinderzitje. +----+ Dit word saai. Nu kan het zelfde zeggen door de zin anders op te bouwen. Volgens mij moet je dan het onderwerp, werkwoord, lijdend voorwerp omgooien. Maar hoe zat dat ook alweer? (is al heel lang geleden) :o Als ik de bovenstaande zin neem: Ze stopte voor het hek van de school en haalde haar dochter uit het kinderzitje. Ze = onderwerp stopte = werkwoord lijdend voorwerp = haar dochter. (de rest weet ik even niet meer) :o Hoe bouw je deze dan om?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ze voor het hek van de school stopte, haalde ze haar dochter uit het kinderzitje. Maar dit is wss niet wat je bedoelt, hier kon je zelf ook wel opkomen

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ze voor het hek van de school stopte, haalde ze haar dochter uit het kinderzitje. Maar dit is wss niet wat je bedoelt, hier kon je zelf ook wel opkomen
@mezelf: Nee want nu staat het onderwerp, werkwoord en lijdend voorwerp nog steeds achter elkaar. Ik neem aan dat de variatie in de opbouw moet zitten. Maar die aanname kan fout zijn.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeri, misschien moet je een boek pakken dat je zelf goed vindt en dan een pagina uit dat boek gaan analyseren. Hoe wisselen ze daar af, hoe pakt die schrijver het aan. En daarna neem je nog een boek en nog een en doe je hetzelfde. Volgens mij heb je het dan door. :nod:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijf dezelfde zin op zo veel mogelijk manieren op. Je kunt meestal wel horen of een zin goed loopt, daar hoef je die regels niet zo voor te kennen.