Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Definitieve verhaallijn

Ik zit met een probleem en ik vraag me af of jullie dit herkennen en er wellicht een oplossing voor hebben: Ik kan maar niet tot een definitief plot komen voor mijn verhaal wat ooit een roman moet worden. Het basisidee is er, het begin is er, maar hoe nu verder? Ik weet ongeveer hoe ik het verhaal wil laten eindigen, maar de weg er naartoe blijkt steeds meer omwegen te bevatten! Gek word ik ervan. Steeds als ik denk dat ik mijn plot heb afgebakend, kom ik op nieuwe ideeën, nieuwe manieren om iets te laten gebeuren. Ook beginnen steeds meer personages aandacht op te eisen, zodat ik al op vier vertellers zit. Dat lijkt me een beetje te veel. Zou dit komen omdat het juiste plot zich nog niet aangediend heeft, of moet ik gewoon een keer de knoop doorhakken en geen omwegen meer toelaten? Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen met die eigenwijze plots zijn.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon gaan schrijven, en dan zien waar je op uitkomt? Ik zit er zelf juist mee dat ik in essentie een goed plot of basisidee heb, maar dat ik het lastig vind om daarbij allerlei verwikkelingen en omwegen te bedenken, dus begin ik maar gewoon te schrijven en dan zie ik wel hoe ik op het einde kom..

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier ook heel lang mee geworsteld. Wat ik heb geleerd is dat je op een bepaald moment keuzes moet gaan maken. Je kunt anders tot in eeuwigheid door blijven denken en nieuwe dingen verzinnen etc. Je moet voor jezelf helder hebben wat je doel is met je boek en dan ga je bepalen hoe de weg ernaartoe eruit ziet. Het kan daarbij best zijn dat je iets schrijft wat je uiteindelijk weer schrapt, maar probeer dicht bij de basis te blijven. Ik was trouwens ook erg geholpen met een paar brainstormsessies met mijn uitgever, ik besef dat dat een luxe positie is, maar misschien heb jij ook iemand in je omgeving met wie je goed zou kunnen doorpraten over je idee.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit met een probleem en ik vraag me af of jullie dit herkennen en er wellicht een oplossing voor hebben: Ik kan maar niet tot een definitief plot komen voor mijn verhaal wat ooit een roman moet worden. Het basisidee is er, het begin is er, maar hoe nu verder? Ik weet ongeveer hoe ik het verhaal wil laten eindigen, maar de weg er naartoe blijkt steeds meer omwegen te bevatten! Gek word ik ervan. Steeds als ik denk dat ik mijn plot heb afgebakend, kom ik op nieuwe ideeën, nieuwe manieren om iets te laten gebeuren. Ook beginnen steeds meer personages aandacht op te eisen, zodat ik al op vier vertellers zit. Dat lijkt me een beetje te veel. Zou dit komen omdat het juiste plot zich nog niet aangediend heeft, of moet ik gewoon een keer de knoop doorhakken en geen omwegen meer toelaten? Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen met die eigenwijze plots zijn.
Hallo HeleenS! Ik herken je probleem heel erg goed. Ik heb hetzelfde, maar dan niet bij het schrijven. Bij mij zit dit probleem vaak in mijn atelierstudie op de kunstacademie, maar omdat ik toch een zekere overeenkomst bespeur wil ik je wat tips geven. Het lijkt erop dat je heel erg veel goede ideeën hebt, en dat is een prachtige eigenschap tot het je dwars gaat zitten, zoals hier het geval is. Het klinkt alsof al die ideeën voor een chaos in je hoofd hebben gezorgd, waardoor je de controle over je werk lijkt te verliezen... Als je denkt dat dit inderdaad zo is, zou ik je kunnen aanraden om aan mindmapping te doen. Pak de ouderwetse pen & papier, ga er even goed voor zitten, en noteer dan gewoon alles dat in je opkomt. Denk er nog niet bij na of je het kan gebruiken of dat je het toch geen goed idee vindt! Dat kan later altijd nog. Wanneer je alles op deze manier van je af hebt geschreven op dat papier, kan je kijken of je ergens verbanden kan ontdekken. Hieruit kunnen weer nieuwe dingen voortvloeien. Ook dat gewoon opschrijven. Je voelt vanzelf wel aan wanneer je hiermee klaar bent. Vanuit deze 'oefening' kan je gaan kijken of je een definitieve versie voor je verhaallijn kan maken. Het is niet erg om daarna alsnog kleine aanpassingen te maken, maar het is niet de bedoeling dat de wijzigingen maar blijven komen. Pas op met omwegen, less is more. Wanneer ze een waardevolle toevoeging zijn in je schrijfproces dan kan het, anders zou je ze misschien beter kunnen bewaren voor iets anders. Wanneer je een (min of meer) centrale verhaallijn hebt ontwikkeld, zou je aan de hand daarvan ook wat karakterbeschrijvingen van je personages kunnen schrijven. Ik heb dit ook altijd gedaan, in de eerste plaats omdat ik dat leuk vind, maar het geeft ook een houvast. Je kan op deze manier definiëren hoe een personage in elkaar zit en zo'n beschrijving helpt om ervoor te zorgen dat het personage niet uit zijn / haar rol valt. Vier vertellers zou denk ik nog wel kunnen (kan zelfs een heel goed verhaal opleveren), maar dan lijkt het me wel handig als jij van tevoren een duidelijk plan hebt voor elk van deze vertellers. Kort samengevat: zet de dingen netjes op een rijtje en sta jezelf niet toe er drastisch vanaf te wijken. Als dit alles niet helpt, zou je ook nog kunnen overwegen om meerdere verhaallijnen te maken en dan te kijken welke goed werkt voor wat je wil schrijven. Hopelijk heb je wat aan deze tips... Succes! :)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mindmappen kan ook met de pc bv met Freemind http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Do… Ik ben zelf niet sterk in schema's uitwerken dus of het een goed programma voor je is weet ik niet.
Bedankt voor de link! Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan pen en papier, simpel omdat je dit veel sneller even bij de hand hebt dan en computer(programma). Daarbij wil het opstarten van zo'n ding mijn 'creatieve flow' nog wel eens verstoren. ;) Juist het spontane van pen & papier vind ik persoonlijk prettig. Maar voor het maken en ordenen van schema's zal het wel van pas kunnen komen, dus zeker een waardevolle toevoeging! :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk vind ik de tip van Martijn nog de beste: gewoon schrijven. Zo heb ik het zelf gedaan en geloof het of niet, uiteindelijk viel alles op zijn plek. Het paste, het klikte, het klopte. En dat is nu al twee keer zo gegaan. Ik probeer nu ook niet meer te plotten/alles uit te denken. Zo blijf ik mezelf verrassen en laat ik het plot onder mijn handen ontvouwen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon schrijven werkt niet helemaal voor mij. Dat heb ik al gedaan en daar is een verhaal uit komen rollen waar verschillende subplotjes ontstaan die niet afgemaakt worden. Het verhaal is van geen enkele kant logisch. Ik denk dat ik dit weekend gewoon eens met een groot stuk vel papier en een potlood en een gum aan tafel ga zitten en een schema ga maken. Eigenlijk zou een groot whiteboard hiervoor wel handig zijn, bedenk ik nu. Eens kijken of ik daar een muur voor over heb! Mocht het op de ouderwetse manier niet lukken, zal ik dat computerprogramma eens proberen. Hopelijk ga ik dit weekend eindelijk eens wat knopen doorhakken, bedankt voor de tips!

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst, ik heb hetzelfde probleem gehad. Mede door kleine schrijffoutjes is het plot 180 graden gedraait en lijkt alleen nog in de basis op het verhaal. Eerlijk gezegt werd het er alleen maar beter op. Misschien moet je bedenken wat voor jou de basis is. Daarnaast heb ik ooit van iemand gehoord dat er voor een schrijver twee vragen het allerbelangrijkste zijn; 1/ Wat als... (bedenk gewoon een aantal alternatieven voor wat je nu geschreven hebt) bijv. je hoofdpersoon is een man ipv een vrouw, ouder/jonger. Verslaapt zich ipv juist vroeg wakker etc. 2/ Waarom... (bedenk waarom je mensen iets laat doen, waarom zijn/haar lieverlingseten spruitjes is, hij/zij een hekel heeft aan de buurjongen etc) Wat ook werkt, je dromen opschrijven voor zover je ze onthoud. Een keer schrijven als je midden in de nacht wakker wordt (ook al is het maar een paar minuten en ben je niet echt wakker, fouten maken in wat je opschrijft kan heerlijk zijn) Of je verhaal voor een paar dagen, weken, maanden laten voor wat het is. En subplotjes kunnen uitgroeien tot verhalen. (voor je volgende boek misschien)