Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Muurvast

Mmm, ik weet niet zeker of ik op de juiste forum zit, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen met een tiny little problem.... Het onvermogen om te kunnen schrijven! Help! Ik word helemaal smurfig van :confused: Ik weet van mijzelf dat ik hele periodes zeer creatief bezig kan zijn, en dus ook periodes helemaal niet. Ik zou zo graag weer willen beginnen met schrijven, maar er komt niet erg veel uit (en wat eruit komt voelt erg nutteloos). Lange wandelingen, stilte momenten, dansen, zingen, springen, op mijn kop hangen of juist helemaal loslaten :o mwa dat levert niet erg veel op. Wie heeft er nog een fantastische tip om hier doorheen te komen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zo simpel mogelijk spelletje spelen tot je weer inspiratie hebt? :P Weet ook niet goed... Of gaan herschrijven wat je al hebt gedaan? Ben je toch bezig met je tekst :nod: Of lukt dat dan ook niet? :confused:

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit al een tijdje vast en heb al heel wat spelletjes gespeeld. En herschrijven.... dat zou een optie kunnen zijn, als dat lukte :D In ieder geval fijn dat je mee denkt. Blijft het gewoon een kwestie van doen? ook als het totale nonses is wat je opschrijft? en het heeeel nutteloos voelt? Er zijn zoveel mensen die schrijven en er iets mee willen. Hoe komen wij daar tussen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blijft het gewoon een kwestie van doen? ook als het totale nonses is wat je opschrijft? en het heeeel nutteloos voelt?
Denk het wel, als je maar schrijft doe je iig iets, maakt niet uit wat :) Een of andere hele beroemde en goed geschreven roman schijnt ontstaan te zijn uit een schrijver die niks wist te schrijven, en toen maar over zijn tafel ging schrijven. Tafel klaar, daarna rest van het huis, en bij de muren kreeg hij een idee :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Das een smurfige oppepper. Dat had ik even nog. Thanks :nod: Ik denk trouwens dat het probleem inmiddels (voor dit moment ) is verholpen :o wellicht was het plaatsen van deze oproep voldoende om weer aan de gang te komen. Maaaaaaaaar, andere tips blijven welkom, als sleutel voor een nieuwe dichte deur.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: Het cirkeltje rond kom ik toch weer op schrijven uit. Blijkbaar zit het toch in mij, wilt het er alleen even niet echt uit.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou je nog een keer geblokkeerd raken lees dan eens het boek "The artist's way" van Julia Cameron. Hartstikke goed!

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zeg: gewoon DOEN. Maar weet tegelijkertijd dat het soms heel moeilijk kan zijn om jezelf die schop onder je kont te geven waardoor je weer gaat zitten achter je pc...

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sunshines, dit probleem is al eerder op de kaart [sorry op de site] gezet. Dat maakt niet uit, want je kunt er maar mee zitten. Set zegt het:"Gewoon doen". Mijn aanpak is als volgt: Ik ben sinds kort gestopt met betaald werk. De discipline van een dagritme zit er nog in. Ik ga elke morgen aan mijn bureau en achter mijn PC zitten. Ik schrijf in principe een hoofdstuk [jeugdverhaal] per ochtend. Na de lunch ga ik wandelen of fietsen. Ook dan blijft het verhaal door mijn hoofd gaan. Vervolgens lees ik een boek wat mijn interesse heeft. Ik heb altijd een notitieboekje bij me want boeken lezen levert mij ideeën op [geen teksten]. In de avond kijk ik de tekst van die ochtend door [want ik kijk weinig TV] en breng eventueel verbeteringen aan. Mocht je denken: Wat saai, elke dag hetzelfde!, dan mag je weten dat ik het verhaal heel makkelijk laat liggen voor een fietstocht met vrienden, een klusje doen of ik zoek de combinatie met het doen van research. Foto's maken in de grote stad[mijn vrouw gaat dan liever winkelen] of een groot bos, maar ook wel mensen interviewen. Je merkt zelf dat je aan schrijven verslaafd bent, dus zal het verhaal eruit komen. Succes. P. ik moet toegeven dat ik ook nog een morele druk heb. Vier van mijn kleindochters lezen elk hoofdstuk mee en manen mij als een hoofdstuk te lang uitblijft.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
jezelf discipline opleggenom mee te beginnen. Bijvoorbeeld door elke dag om hetzelfde tijdstip te gaan zitten. Geen inspiratie? pak een klein berichtje uit de krant en werk dat uit. probeer een gedicht om te zetten in een verhaal, ga naar www.narrathon.nl en laat je daar inspireren. Neem de eerste regel uit een willekeurig boek ( of de laatste) en laat je fantasie gaan pak een foto uit een krant of tijdschrift, fantaseer over de situatie/personage en ga schrijven Nog niet genoeg? pak je notitieboekje en een pen, geef je ogen de kost in café, restaurant, winkel/warenhuis, museum, haven en noteer wat je ziet, hoort, ruikt, proeft, ervaart. Wedden dat we jou weer aan het schrijven krijgen?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zelf vind ik het ook altijd fijn om boeken te lezen over schrijven. Bijv NAthalie Goldberg, of ook het writer's block (dat boek dat letterlijk de vorm heeft van een blok). Soms raak ik daar heel geïnspireerd van, maar eerlijk gezegd kan het me ook frustreren, als het desondanks niet lukt, terwijl ik het zo graag wil (het lezen van dit soort boeken wekt bij mij altijd wel de zin in schrijven op)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Films, boeken (het liefst novelletjes, ivm de tijd) en muziek zijn voor mij altijd een hele grote inspiratiebron geweest. Ook als ik vastloop in een verhaal.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op dit moment inspireert mij de herfst. Als ik door het bos loop met al die dwarrelende bladeren gaat het mijmeren vanzelf. Ik neem een blocknootje mee en schrijf op wat me invalt. Weer veel stof voor een verhaal. Ik moet dan wel alleen zijn, anders word ik weer afgeleid. Hoe gaat het nu? Komt het weer een beetje op gang Sunshines?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die schop onder mijn kont is echt hard nodig :-) Nu nog alleen even mezelf er een geven. Ik had trouwens al gekeken of dit onderwerp al eerder ter sprake was geweest, maar kon het gisteren niet vinden. Vandaar deze hernieuwde (zeg maar) oproep. Een begin is gemaakt, hoewel het ook al weer helemaal de grond in is bekritiseerd. Goed bedoeld, maar het motiveert totaal niet (toch maar een andere hobby?!) Terug op het dagboekschrijven, inspiratieboekje en een vast tijdstip! Bedankt allemaal! :nod:

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie bekritiseert je dan? Is die persoon belangrijk voor je? Jouw oordeel is het belangrijkste. Met kritiek zou je je af kunnen vragen: Is de kritiek terecht? Wat kan ik er van opsteken? Vind je de kritiek onterecht dan probeer je iemand voor te stellen die hier zachtzinnig mee omgaat en opbouwend iets erover kan zeggen. Het blijft soms een beetje moeilijk. Maar laat je niet blokkeren door kritiek.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De methode van Julia Cameron. Dikke aanrader. Dat gezegd hebbende, ik doe op het moment iets anders, namelijk ouderwetse discipline. Op dagen dat ik niet 's morgens de deur uit hoef, schrijf ik vóór het ontbijt een sonnet. Geen inspiratie? Niks mee te maken. Zolang er geen sonnet is, komt er gewoon geen eten. Desnoods vast ik een dag, of twee dagen. Kan ik best hebben. Dit werkt voor mij. Ik word 's morgens wakker en heb geen flauw idee waar ik over zal gaan schrijven. Vanmorgen keek ik om me heen en zag een vlieg op het raam die naar buiten probeerde te komen door het glas heen, terwijl even verderop het raam open stond. Daar een sonnet over geschreven. Het is niet slecht ook, maar daar gaat het niet om. Ik geef mezelf te eten als er een sonnet in de steigers staat, het hoeft niet goed te zijn.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pfoei, wat streng voor jezelf ben jij, tantebetje. Discipline is goed, maar niet eten voor je gedicht klaar is? Erg radicaal. :confused: Zelf slaap ik nog wel eens niet voor mijn gedicht klaar is, en dat is ook geen haar beter. Sunshines,als je eens begint met het schrappen van die smurf, dan zullen mensen je vast veel serieuzer gaan nemen. :nod: Succes met de inspiratie :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sunshines: Ik herken het helemaal. Ik ben gestopt met verhalen schrijven en probeer me nu te richten op de schrijf techniek. Door schrijfopdrachten uit een cursusboek te volgen en deze op proeflezen te zetten. En ik krijg opbouwende feedback, die mijn zwakke plekken duidelijk maken. Zo probeer ik verder te komen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@tantebetje: dit zonnetje heeft brandstof nodig om te kunnen schijnen. Zo streng kan ik voor mezelf niet zijn. Maar dat ik dicipline nodig heb is wel duidelijk. Na de opbeurende tips van gisteren nam ik mijzelf voor om echt een uur te gaan zitten. Iets leukers kwam op mijn pad... je kunt wel raden hoe het gegaan is... OEI! of meer FOEI?! :o Een vast uur op een dag is niet haalbaar. Ik werk nu heel onregelmatig als oproepkracht. Maar ik heb mijzelf vanochtend wel een stevige schop gegeven (nog voelbaar) en ben me nu aan het klaarmaken om de natuur in te trekken. Voor mij werkt dat net als Stasje en voor vele andere het inspirerends. Heb ik ook meteen mijn beweging gehad :D @Stasje: Nu ik er zo overna denk vind ik de kritiek (overigs wel terecht) niet opbouwend genoeg. Ik leer en niks van. Wellicht dat ik nog niet klaar ben om aan wedstrijden mee te doen. Maar, ik heb wel enkele kleine schilderijverhaaltjes op mijn laptop staan die niet onaardig zijn. Ik denk dat ik deze ga herschrijven en dan op het forum proeflezen zet. Zonder de nodige opbouwende kritiek kom ik er niet :nod: @Jeri: Hai, volgens mij hadden wij al een soort onderonsje :p Ik ben enthousiast met de schrijfoefeningen van deze stite begonnen. Vastberaden om ze gewoon allemaal te doen. Tijdens de tweede oefening schoot ik helemaal dicht. Te ingewikkeld. Ik ben nu overgestapt op een andere oefening die al een tijdje ligt te wachten om uitgewerkt te worden. Vandaag is het een goede dag om daar mee verder te gaan. Geld je aanbod nog steeds? Lieve mede zonnetjes, ik ga naar niemandsland, anders kom ik er weer niet ;-) Een mooie afsluiter: ik kijk op de maandkalender en daar zie ik het meest snoezigste katje (dat je per direcht van de kalender wilt plukken om zelf vast te houden) dat heerlijk in dromenland is met de volgende tekst: ' Slapen is toch wel de heerlijke uitvinding'; Heinrich Heine. Op naar mooie Dagdromen.....

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@sunshines: Ja aanbod geld nog steeds. Ik doe de schrijfopdrachten uit het boek van Per Groen. Van Idee tot verhaal. Daar staat eerst een stuk uitleg, voorbeeld teksten. Dat helpt me enigszins om me te verplaatsten in de opdracht.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dorothea Brande, in haar klassieke 'Becoming a Writer', raadt ochtendpagina's aan voor iedere periode in het leven van een schrijver dat het niet wil lukken, ik citeer: 'Throughout your writing life, whenever you are in danger of the spiritual drought that comes to the most facile writer from time to time, put the pencil and paper back on the bedside table, and wake to write in the morning'. Het idee om mezelf te disciplineren zoals ik hierboven beschreven heb, ontleen ik aan hetzelfde boekje van Brande. Brande zegt: je schrijft een bepaalde tijd op in je agenda en op die tijd ga je schrijven, kome wat komt. Op die manier train je je onderbewuste om te leveren op bestelling, als het ware. Zoals Brande het opschrijft, is te moeilijk voor mij, dan weet ik te veel smoezen te verzinnen. Maar niet eten, dat snapt mijn onderbewuste helemaal ;) . .

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw wat een dag! Volgens mij ben ik goed op weg :-) Het was niet alleen heerlijk om de hele middag van het fantastische herfstweer te genieten, maar het heeft ook heel wat losgemaakt. Ik ga de puntje op de i zetten en wellicht zie je terug bij proeflezen. @Jeri: dan wil er graag gebruik van maken. Zet ik het bij het proeflezen of wil je het anders?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sunshines: Als je het bij proeflezen zet, krijg je veel meer reacties dan alleen de mijne. En soms ook veel sneller. Maar je mag het ook mailen. Het kan dan soms wel even duren voor je een reactie krijgt. @tantebetje: En wat schrijf je dan tijdens de ochtend-pagina's en/of avondpagina's? Ik heb dat ook geprobeerd, en ik schrijf de dagelijks dingen dan van me af. Maar inspiratie en creativiteit voor een verhaal krijg ik er niet van.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jeri: van je afschrijven, dat is genoeg. Ik hoor wel vaker dat mensen verwachten dat die pagina's verhalen zullen opleveren. Maar zo werkt het niet. Wat ik schrijf, tijdens die pagina's? Ik zou het niet weten. Ik lees ze niet terug. Ik vermoed dat ze heel saai zijn, een heleboel gezeur.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die oefening ken ik ook. Een tijdje geleden heb ik een cursus spiritueel schrijven gedaan. Een mooie manier om jezelf schrijvend te ontdekken. Een van de vele oefeningen was dat je 's ochtends direct als je wakker was 10 minuten onafgebroken te schrijven. Wat er ook in je opkomt. Vergt een hoop dicipline, want eventjes nog tien minuten omdraaien is veel aantrekkelijk, maar het open uiteindelijk wel vele deuren. Als je maar volhoudt. En vooral niet teruglezen :D

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai allemaal, Ik wil even laten weten dat de muur omgevallen is. Ik ben iedere dag gediciplineerd bezig. Eerst 10 minuten ochtend/avond schrijven zoals tantebetje al opmerkte. Hoewel ik het voornamelijk 's middags doe. Veel wandelen inspireert en geeft ook weer zin om te schrijven. Daarna schrijfoefeningen en herschrijven. Hopelijk ontvang ik veel feedback, want dit zonnetje wilt echt leren (zie proefschrijven). Zonnige groetjes