Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

belastingaftrek?

Ik vroeg me laatst ineens af hoe het zit met belastingaftrek voor schrijvers. Als je opgave doet van het bedrag dat je verdiend hebt met je boek(en) kun je dan bijvoorbeeld de computer, laptop, je werkkamer, printpapier, opschrijfboekjes etc. aftrekken? Ik heb verder geen inkomsten en betaal dus ook geen loonbelasting momenteel. Wie heeft het financiële plaatje in zijn hoofd?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je zelfstandige bent, kan je de BTW van je uitgaven aftrekken van de BTW van je inkomsten. Zo kan je zorgen dat de BTW die je moet terugbetalen zo laag mogelijk is. Bedoel je dat?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is allemaal afhankelijk van hoe hoog je inkomsten zijn. Wat janneman zegt heeft betrekking op de omzetbelasting, de vraag zelf is gericht op de inkomstenbelasting, mijn inziens. Een persoonlijke advies kan men niet geven, zonder exacte gegevens. Het is verstandig langs een belastingadvieskantoor te gaan, kost circa tachtig euro of iets in die trant. Zij kennen ook de toepassingen van afschrijvingen. Wanneer je minder dan zes duizend euro per jaar verdient, zou ik mij er sowieso niet druk om maken. De algemene heffingskorting en gedeeltelijke arbeidskorting voorziet dan toch in geen belasting betalen. Maar advies blijft: bezoek een advieskantoor.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, heb er naar gezocht maar 'belastingaftrek' gaf geen resultaten. Waar en onder welke noemer kan ik die topics vinden dan?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt een Verklaring Arbeids Relatie aanvragen bij de Belastingdienst. Als de Belastingdienst vervolgens het oordeel velt dat je een onderneming runt (je dus een VAR Winst Uit Onderneming stuurt), kun je de kosten die je maakt aftrekken van je omzet. Daarna betaal je over de winst belasting. Dus ja, je computer, je pennen, je abonnement voor Schrijven Magazine etc. kun je dan allemaal als aftrekpost opvoeren. Ik ben maandag gaan kanoën. De kanohuur voer ik op als onkosten, want ik deed research voor mijn nieuwe boek (is ook zo, ik belazer de kluit niet).

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk alleen wel hoe en wat je mag afschrijven of opvoeren als kosten. Wanneer je de VAR WUO ontvangt van de Belastingdienst, wees er dan zeker hoeveel uur je besteed hebt in totaal. Dit kan alleen door het bij te houden in een agenda, duur + activiteit benoemen. Alles is wel te vertellen, alles is te lezen in bijvoorbeeld almanakken. Wanneer je twijfelt, schakel gewoon een adviseur in, niets in meer irritant dan wanneer je twee jaar na dato een bericht krijgt van de Belastingdienst dat je aangifte niet klopt en dat je een x bedrag + heffingsrente over die twee jaar moet betalen. Je zou je verbazen hoeveel aangiften werkelijk kant noch wal raken met correcties die zo oplopen tot tienduizenden euro's bij het kleinbedrijf, waar geen hond op zit te wachten. Update: dit is één van de onderwerpen: http://www.schrijvenonline.org/forum/100826

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Asdale: ik denk dat je even moet zoeken op 'kamer van koophandel' In dat topic worden ook veel rekenvoorbeelden en praktijkvoorbeelden gegeven over belastingaftrek.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die VAR WUO kun je ook krijgen als je de norm van 1225 uur niet haalt. Haal je de urennorm, dan kom je in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek (en in de eerste vijf jaar ook drie keer voor de startersaftrek). Haal je de urennorm niet, dan mag je nog steeds de aanschaf van je laptop en je pennen opvoeren als kosten en dus aftrekken van je omzet.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik ga een en ander eens even uit pluizen!