Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Overzicht genres

Dit topic open ik naar aanleiding van een ander topic, waarin voorkwam dat er binnen het genre fantasy verschillende "stromingen" bestaan. Ik ben toen gaan zoeken naar een overzicht van alle genres, maar kwam niet verder dan dit: http://e-klas.net/ns/nlvadelit4.htm Helaas is deze niet compleet, zo staat er bijvoorbeeld geen chicklit (dit is toch wat anders dan een damesroman?) of fantasy op de lijst. Zouden jullie me willen helpen aan een zo compleet mogelijke lijst? (je wilt natuurlijk wel weten in wat voor genre je schrijft, vandaar dit topic)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik weet dat er mensen zijn die niet weten in wat voor genre ze schrijven en ik dacht dat zo'n lijst er wel bij kan helpen. Bovendien kan het makkelijker zijn als je naar een bepaald boek zoekt, omdat je weet wat voor genre het is. Zo leer je als je kijkt naar de lijst waarmee ik dit topic open, wat een knittelvers is. Geef ik nu voldoende antwoord op je vraag, Zjors?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee ik denk dat dat geen gat in de markt is. Fantasy is een nóg moeilijker genre om een uitgever voor de vinden dan voor 'gewone' roman schrijvers... Edit, die lijst is trouwens, alleen al als ik naar Nederland kijk behoorlijk incompleet....

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het punt is dat er geen lijst is die bindend of uniek is. Een genre is een term die aan geen enkele regel is verbonden. Als ik mijn boek een psychologische kinder-fantasy thriller wil noemen kan niemand daar wat aan doen. De lijst die in het Nederlandse taalgebied nog het meeste gewicht heeft is de NUR-indeling (vroeger NUGI). Maar die is voor veel mensen niet specifiek genoeg op het gebied van fictie https://portal5.boekhuis.nl/isbn/NUR-lijst.pdf

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook na In de ban van de ring/ Lord of the Rings en Harry Potter?
Lord of the Rings is al heel oud he ondertussen. En pas na de film wat main stream geworden. Maar dat was vooral de film, de boeken is een ander verhaal. Maar zelfs na Harry Potter is het genre nog niet zo populair, omdat het door velen niet voor vol wordt aangezien.... Vooral niet door de recensenten en daardoor ook niet echt door uitgeverijen.... Bovendien nemen de grotere fantasy uitgeverijen zoals Mynx en Luitingh liever mensen uit het buitenland en vertalen ze die, in plaatst van dat ze Nederlanders echt een kans geven.... Ze vinden het risico gewoon te groot omdat het genre hier gewoon niet goed genoeg loopt naar hun mening

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe komt het dat je denkt dat ik fantasy wil schrijven? Als ik die suggestie heb gewekt dan spijt me dat. Ik wil gewoon duidelijkheid scheppen (over wat precies onder de categorie fantasy valt en wat niet). Ik doe dit niet alleen maar voor mezelf hoor!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vrees dat genres zich moeilijk scherp laten afbakenen. Volgens mij zijn de grenzen vloeiend. Waar houdt bijvoorbeeld science fiction op en waar begint fantasy? Hoe zou je een hard boiled thriller met romantische aspecten willen noemen en hoe een literair verhaal met romantische en thrillerachtige aspecten?
Ok. Hier heb ik vrede mee. Ik laat het rusten. (althans dat probeer ik)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De lijst die in het Nederlandse taalgebied nog het meeste gewicht heeft is de NUR-indeling (vroeger NUGI). Maar die is voor veel mensen niet specifiek genoeg op het gebied van fictie https://portal5.boekhuis.nl/isbn/NUR-lijst.pdf
Leuke lijst, Dries. Ik vroeg me al af wat NUR 301 bij mijn boek betekende, maar vergat steeds het op te zoeken. Nu weet ik het.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vrees dat genres zich moeilijk scherp laten afbakenen. Volgens mij zijn de grenzen vloeiend. Waar houdt bijvoorbeeld science fiction op en waar begint fantasy?
Orson Scott Card zegt hierover in zijn boek How to write Science Fiction and Fantasy: "...there is a time when the division between science fiction and fantasy really matters - and that's when you're writing the story. Here is a good, simple, semi-accurate rule of thumb: if the story is set in a universe that follows the same rules as ours, it's science fiction. If it's set in a universe that doesn't follow our rules, it's fantasy. Or, in other words, science fiction is about what could be but isn't; fantasy is about what couldn't be."