1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker

Foto's van website downloaden met toestemming

16 januari 2025 - 12:26

Heb een artikel/interview geschreven voor een stichting. Zij willen bij het artikel graag foto's gebruiken van de website van de geinterviewde, en die ontvangen via een programma dat wetransfer heet.

Ik heb toestemming van van de geinterviewde om foto's uit te zoeken: mag ze aanwijzen. 

Echter: ik ken dat wetransfer programma niet. Heeft iemand daar eerder mee gewerkt? Moet je daarvoor een account aanmaken? Moet je betalen voor het gebruik van dat transferprogramma?

Moet de eigenaar van de website (de geintervieuwde) zelf die foto's versturen, of kan ik dat zelf doen?

4 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
17 januari 2025 - 9:32

wetransfer.com. Gratis te gebruiken, ook zonder account. Wees echt kritisch of de foto's inderdaad rechtmatig gebruikt mogen worden!

15 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
17 januari 2025 - 11:14

Ofschoon dit een vraag is die in se niet te maken heeft met creatief schrijven, het volgende:

Als je een goede afspraak hebt met de geïnterviewde over de foto's die gepubliceerd mogen worden, en je mag de foto's van diens website halen, kan je ze via wetransfer versturen. De stappen die je moet nemen, worden op de wetransfer-website zeer duidelijk aangegeven:

* bestanden toevoegen
* e-mailen naar [geadresseerde]
* titel invoeren
* eventueel bericht toevoegen
* op versturen klikken
* je krijgt dan via je mail een code toegestuurd, die je invult, en vervolgens worden de foto's verstuurd

Je zou overigens kunnen overwegen om de foto's van de geïnterviewde te mogen ontvangen, want je weet niet in welk formaat of dpi de foto's op de website staan. Misschien zijn het thumbnails, of om andere redenen niet geschikt voor door-publicatie.