Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opmaak van manuscript

Hallo allemaal, Ik ben inmiddels druk bezig aan mijn eerste manuscript en hoewel dat op zich best goed gaat, loopt ik toch nog tegen enkele problemen aan. Hoewel ik me niet kan voorstellen dat dit probleem hier nog niet eerder is besproken, kon ik niet vinden wat ik zocht via de zoekfunctie. Als iemand weet waar ik het alsnog kan vinden dan hoor ik het uiteraard graag. Voor de opmaak van mijn tekst gebruik ik Times New Roman met lettergrootte 12. Ook ga ik over op een nieuwe regel als iemand anders begint te praten. Nu vraag ik mij of of het nodig is om extra wit regels te gebruiken? Zo kom ik op het internet bijvoorbeeld twee verschillende versies tegen van het boek De DaVinci Code van Dan Brown. Voorbeeld 1: Slowly, the fog began to lift. Langdon picked up the receiver. "Hello?" "Monsieur Langdon?" a man's voice said. "I hope I have not awoken you?" Dazed, Langdon looked at the bedside clock. It was 12:32 A. M. He had been asleep only an hour, but he felt like the dead. "This is the concierge, monsieur. I apologize for this intrusion, but you have a visitor. He insists it is urgent." En voorbeeld 2: Slowly, the fog began to lift. Langdon picked up the receiver. “Hello?” “Monsieur Langdon?” a man’s voice said. “I hope I have not awoken you?” Dazed, Langdon looked at the bedside clock. It was 12:32 A.M. He had been asleep only an hour, but he felt like the dead. “This is the concierge, monsieur. I apologize for this intrusion, but you have a visitor. He insists it is urgent.” Nu weet ik niet precies wat het nut is van twee verschillende versies, persoonlijk vind ik voorbeeld 1 veel overzichtelijker en fijner lezen, maar ik wil graag weten welke versie gebruikelijk is voor het opsturen van je manuscript naar een uitgever. Dus MET een extra wit regel of ZONDER? Dit voorkomt dat ik straks, buiten het corrigeren en verbeteren dat ik sowieso al moet doen, ook nog eens de hele opmaak aan moet passen. Heeft iemand hier een antwoord op? Alvast bedankt!

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk wat de uitgever vraagt (dat melden ze op hun website, en anders bel je ze op). Dat is vaak regelafstand 2, waardoor het eruitziet als je voorbeeld 1. Maar dus niet met een extra enter. Leer ook het verschil tussen een nieuwe regel, een nieuwe alinea, en een nieuwe paragraaf.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een digitale 'stroming' om verhalen op het Internet met meer witregels te publiceren. Een keer las ik dat op een USA-Engelstalig-forum [weet niet meer waar helaas] dat het de leesbaarheid zou bevorderen. Lees bijvoobeeld op Project Gutenberg. Ulysses by James Joyce. The Adventures of Tom Sawyer by Mark Twain Around the World in 80 Days by Jules Verne Ook micro-story, short short, en short short story, van hedendaagse schrijvers worden in The USA steeds meer met veel witregels op het Internet gepubliceerd. Ik zie ook regelmatig Blog-schrijvers veel witregels gebruiken. In Nederland en ook op SOL is dit nog niet gewoon. Veel mensen ergeren zich daar aan. Dat weer tot mijn ergernis. Je MS opsturen naar een uitgever is mogelijk iets anders. Dan gewoon het advies van Schlimazlnik opvolgen. Tevens verdenk ik steeds meer lezers van snel, mogelijk onzorgvuldig lezen. Het in elkaar drukken van teksten heeft ook een bedoeling, namelijk iets willen verbergen. Oeps. Er is een digitale 'stroming' om verhalen op het Internet met meer witregels te publiceren. Een keer las ik dat op een USA-Engelstalig-forum [weet niet meer waar helaas] dat het de leesbaarheid zou bevorderen. Lees bijvoobeeld op Project Gutenberg. Ulysses by James Joyce. The Adventures of Tom Sawyer by Mark Twain. Around the World in 80 Days by Jules Verne. Ook micro-story, short short, en short short story, van hedendaagse schrijvers worden in The USA steeds meer met veel witregels op het Internet gepubliceerd. Ik zie ook regelmatig Blog-schrijvers veel witregels gebruiken. In Nederland en ook op SOL is dit nog niet gewoon. Veel mensen ergeren zich daar aan. Dat weer tot mijn ergernis. Je MS opsturen naar een uitgever is mogelijk iets anders. Dan gewoon het advies van Schlimazlnik opvolgen. Tevens verdenk ik steeds meer lezers van snel, mogelijk onzorgvuldig lezen. Het in elkaar drukken van teksten heeft ook een bedoeling, namelijk iets willen verbergen. Oeps. Ik weet het. Ik heb niet echt de vraag beantwoord. Maar wel waarom je versie 1 en versie 2 op het Internet kan vinden. ''Nu weet ik niet precies wat het nut is van twee verschillende versies, persoonlijk vind ik voorbeeld 1 veel overzichtelijker en fijner lezen.'' Ik vind dat ook.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een digitale 'stroming' om verhalen op het Internet met meer witregels te publiceren.
Is een tikkie off-topic dit. Maar mijn ervaring is dat je artikelen en verhalen voor publicatie op het web in principe ook zo leesbaar mogelijk aanlevert bij de redactie. Ik gebruik zelf Tahoma met 1,5 regelafstand. De redactie gooit er uiteindelijk toch gewoon de huisstijl van de website overheen. Als het gaat om eigen blogs is het helemaal off-topic (maar wel interessant) en dan vind ik witregels juist erg prettig. Het is veel makkelijker om te 'verdwalen' op een beeldscherm dan op een bladzijde van papier (of van e-ink).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pak een boek erbij en kijk! Publiceren op het internet is anders dan een manuscript aanleveren. Op de website van uitgeverijen vindt je vaak wel hoe ze het willen hebben.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat mensen op een beeldscherm anders lezen dan van papier (diagonaal, scannend), zijn daar andere vuistregels voor een opmaak. Dus: wat Harry Hol zegt. Beeldschermlezers hebben geen geduld. Over het algemeen. 140 tekens in een tweet lezen. Poeh. Je zou er moe van worden. Ik zou op mijn blog veel meer witregels moeten gebruiken. En tussenkoppen. Korte regels. Elke paragraaf (alinea's bestaan niet) met een pakkende conclusie beginnen. Bananen plaatsen. Dan zou het een goed blog kunnen worden. Maar dat is geen fictie. Geen manuscript. Bovendien wil ik dat niet aan een uitgever aanbieden. Dan zou ik doen wat de uitgever voorschrijft.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pak een boek erbij en kijk!
Hoe het boek er uiteindelijk uitziet staat nauwelijks in relatie tot de opmaak van het manuscript.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou er mijn hoofd niet over breken. Als je manuscript door een uitgever wordt omgezet in een binnenwerk doen zij het toch op hun eigen manier. Dus beter concentreer je je op je werk. :D

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edit: zie nu pas dat dit al een best oud topic is... Naast wat er al vermeld is: je bent best goed op weg! Times 12 is een prima lettertype (leesbaar, gangbaar) en het is inderdaad gebruikelijk om in dialogen op een nieuwe regel te beginnen als het volgende personage spreekt. Witregels gebruik je in principe alleen als er binnen een hoofdstuk veel tijd verstrijkt (die je niet beschrijft) of als het perspectief wisselt. Nog een gratis tip: voeg paginanummers toe, en het liefst ook een voettekst waarin je zet: Wouter W - Roman (dus je naam en de titel van je manuscript). Je moet manuscripten namelijk praktisch altijd losbladig inzenden. Nu zullen de meeste uitgevers in eerste instantie slechts een paar pagina's van je manuscript lezen, maar het staat wel zo netjes (en mocht het dan van een bureau vallen of door elkaar raken of wat dan ook, dan is er niks aan de hand).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pak een boek erbij en kijk!
Hoe het boek er uiteindelijk uitziet staat nauwelijks in relatie tot de opmaak van het manuscript.
Het helpt je wel degelijk. Wanneer springen regels in? Hoe gaat dat na een witregel? Schrijf je iedere dialoog zin op een nieuwe regel en gebruik je dubbele of enkele aanhalingstekens? Om maar een paar dingen te noemen. Een lap tekst inleveren zonder opmaak en denken: 'Dat doet de uitgevert wel' kan natuurlijk ook. Dat is het mooie aan schrijven: je kunt het doen zo je het wilt. Mijn ervaring is echter dat uitgevers een verzorgd manuscript waarderen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou er mijn hoofd niet over breken. Als je manuscript door een uitgever wordt omgezet in een binnenwerk doen zij het toch op hun eigen manier. Dus beter concentreer je je op je werk. :D
Als ze het omzetten in een binnenwerk, moet het al door talloze mensen gelezen zijn. En die willen dat het prettig leesbaar is. Wat prettig leesbaar is, lees je bij de uitgever onder het kopje "hoe lever ik een manuscript in". Het beginnen van een nieuwe regel, of het gebruik van witregels, heeft niet met opmaak te maken, maar met hoe je je tekst indeelt en opbouwt. En dat kan weer iets zeggen over je verhaal, o.a. waar je de nadruk op legt en hoe je spanning opbouwt.