Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

In Word 2010 boekje printen op A5

In de vorige versie van Word heb ik een boekje geprint op A5 dat je daarna kon dubbelvouwen. Mijn oude boekje komt niet goed uit de printer in Word 2010. Ik heb al van alles geprobeerd... Weet iemand de juiste instellingen? Ik wil dus -printen op A5 -liggend -2 bladzijde op één pagina - dubbelzijdig - Verhaal kopieren naar document met bovenstaande instellingen

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. Ga naar Pagina-indeling 2. druk op "marges" en selecteer "aangepaste marges" 3. kijk bij afdrukafstand en selecteer "liggend", druk op OK 4. kijk nog bij pagina-indeling naar "kolommen" en druk erop 5. druk op 2 kolommen. klaar :) printen maar. Dubbelzijdig kan overigens alleen maar als jijzelf een printer tot je beschikking hebt die dat kan. Reguliere printers kunnen dit meestal niet, tenzij je er speciaal eentje koopt. Op het werk zijn er vaak wel dubbelzijdige printers. Deze moet je dan zelf instellen via "afdrukken" en dan alle opties aanvinken die je wil. Dit verschilt per printer vaak. Natuurlijk kun je altijd handmatig dubbelzijdig printen. Telkens oneven printen, alle pagina's er weer terug in doen en dan even uitprinten. Maar dit is een hoop gedoe.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel en bijna goed... Als ik nu de geprinte pagina's op elkaar leg en in elkaar vouw, zit het verhaal in de verkeerde volgorde. Hoe los ik dat op? En ik wil ook nog paginanummers invoegen, niet per vel maar per kolom. Hoe moet dat?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. Ga naar Pagina-indeling 2. druk op "marges" en selecteer "aangepaste marges" 3. kijk bij afdrukafstand en selecteer "liggend", druk op OK 4. kijk nog bij pagina-indeling naar "kolommen" en druk erop 5. druk op 2 kolommen. klaar :) printen maar. Dubbelzijdig kan overigens alleen maar als jijzelf een printer tot je beschikking hebt die dat kan. Reguliere printers kunnen dit meestal niet, tenzij je er speciaal eentje koopt. Op het werk zijn er vaak wel dubbelzijdige printers. Deze moet je dan zelf instellen via "afdrukken" en dan alle opties aanvinken die je wil. Dit verschilt per printer vaak. Natuurlijk kun je altijd handmatig dubbelzijdig printen. Telkens oneven printen, alle pagina's er weer terug in doen en dan even uitprinten. Maar dit is een hoop gedoe.
Het is toch elke keer weer ongelooflijk om te zien, Earthlady, hoeveel jij weet van computers, programma's, noem maar op. Heerlijk, hoor. Ik leer er veel van! :thumbsup:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is toch elke keer weer ongelooflijk om te zien, Earthlady, hoeveel jij weet van computers, programma's, noem maar op. Heerlijk, hoor. Ik leer er veel van! :thumbsup:
haha, dankje :P Digitale Communicatie als studie helpt dan toch een beetje.
Dank je wel en bijna goed... Als ik nu de geprinte pagina's op elkaar leg en in elkaar vouw, zit het verhaal in de verkeerde volgorde. Hoe los ik dat op? En ik wil ook nog paginanummers invoegen, niet per vel maar per kolom. Hoe moet dat?
Hoe vouw je het in elkaar dan? In het maken van boekjes heb ik geen kennis :P Maar ik denk dat je dit wel kan oplossen door de teksten in de kolommen te manipuleren (lees = zelf per kolom invullen wat er op welke pagina moet komen, aangezien je toen je het vouwde hebt gezien hoe het moest zitten) Over je vraag met paginanummers: Dit is een hele lastige. Vooral omdat je er heel wat voor moet doen met codes. Ik geef je hier de codes met wat uitleg, hopelijk begrijp je het, ik ben niet zo goed met uitleggen namelijk :P Om paginanummering te krijgen onder kolommen, moet je het volgende doen. Weet je hoe je voettekst moet maken? Of koptekst (ligt eraan waar jij je nummers wil hebben). Neem bijvoorbeeld voettekst links. Klik op het kopje "Invoegen" en dan op "Voettekst" en neem die van "leeg" (links tekst). Typ nu deze code over: {={page}+{={page}-1}*1+0} Let op! Om de accolades te maken { } Moet je per se de volgende toetsencombinatie indrukken: ctrl + F9 Anders snapt WORD niet dat je probeert een code in te voeren. Als je het goed hebt gedaan, wordt het stukje code ook grijs. Gedaan? Volgende deel. Dubbelklik met je muis in diezelfde voettekst aan de rechterkant van het document, ongeveer dáár waar jij je nummer 2 wil hebben. Dan gaan we weer een code invoeren, nu net iets anders. Typ deze code over: {={page}+{={page}-1}*1+1} Zorg ook dat je deze met ctrl + F9 maakt. Anders pakt WORD de accolades niet goed op. Klaar? Druk nu met je rechtermuisknop op de linkercode. Druk op: veld bijwerken. Voila! Doe nu hetzelfde voor de rechtercode. Klaar. Meer weet ik niet :P

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Zjaan. Dit is wat ik bedoel. Alleen... als ik alle stappen heb toegepast en ga printen, komt er één leeg vel uit de printer. Grrr. (Het is ook niet mogelijk om 'huidige pagina' te printen. Deze functie is niet beschikbaar.) Wie o wie heeft het verlossende antwoord op deze hoofdpijnkwestie?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het ook met de printerdriver doen. Als je printer dat aankan, kun je een "brochure" printen. Dus je schrijft gewoon een A4 en zo sla je het ook op, alleen geef je de printer opdracht om "brochure" of "booklet" te printen. Dus in Word Ctrl+P om de interface voor de printer op te roepen en dan naar properties of eigenschappen of iets dergelijks van de printer en afhankelijk van de printer/printerdriver kun je misschien ergens brochure of booklet kiezen. Schrijf dan wel met grote letters en veel tussenruimte, tenzij je niets tegen kleine letters hebt.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is nog steeds niet gelukt! De printer print nu wel - zij het onder dwang, hij heeft het over afdrukinstellingen die niet tegelijkertijd gebruikt kunnen worden - als ik kies voor 'toch afdrukken' krijg ik een boekje... maar de pagina's zitten door elkaar, er zitten witte pagina's tussen en de paginanummering klopt van geen kant. Help!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan die bijzondere bladzijvolgorde niet te maken hebben met het feit dat je de A4-vellen op een bepaalde manier moet vouwen (en snijden) zodat alles op de goede volgorde terechtkomt? Ik heb het zelf nooit gedaan en heb dus geen idee waar het probleem bij jou zit.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjaan, dat klopt, maar hoe je ook vouwt het komt nooit goed met de paginanummering. Met bovenstaande aanwijzingen heb ik geprobeerd mijn oude boekje op deze (=andere printer) te printen en dat is een linkshandige versie geworden. Pagina 1 zit aan de achterkant en als je van achter naar voren bladert, is het te lezen. Maar ook hier krijg ik de melding over afdrukinstellingen die niet tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. Ik weet dat ik ergens (maar waar?) heb ingevuld dat de printer altijd van achteren naar voren moet printen. Ik heb een nieuw document geopend en daar niet de tekst in gekopieerd maar zo maar wat getypt en daar de aanwijzingen van Schlimazlnik opgevolgd. Ik herinnerde me toen dat ik dit ook zo deed bij het oude boekje op de oude printer, maar ook hier hetzelfde probleem. En toch moet het kunnen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoek de foutmeldingen eens op bij de sites van Microsoft of de maker van de printer. Ja, als je van achter naar voren afdrukt, dan zal blz 1 wel de laatste pagina van het booklet zijn...