Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sjabloon manuscript in Word

Ik wil graag aan een nieuw boek beginnen en zag tot mijn verrassing dat er een sjabloon bestaat in Word om een manuscript op te zetten. Compleet met uitlijning, lettertype en voorblad. Ik heb al gezocht op deze site, maar kon hier geen onderwerp over vinden. Je komt er door te kiezen in Word 2007: Bestand > Nieuw > Sjablonen (linkerkolom) > Meer categorieën > Boeken > Manuscript voor boek/Boekmanuscript. Nu is wel mijn vraag: komt dit overeen met hoe uitgevers het manuscript willen ontvangen? In een voorbeeldtekst op de tweede pagina staat dat je bij voorkeur woorden kan onderstrepen in plaats van cursief. Is dit zo en waarom? En tot slot: Wordt er een inhoudsopgave verwacht van de uitgever? Ik hoor graag een reactie.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het devies is, geen opmaak. Dus ook geen vet cursief en onderstreept. Alle uitgevers hebben daar eigen regels/methoden voor. Ik kan het sjabloon niet nakijken, maar algemeen is te zeggen: - riante regelafstand (1,5) - niet te groot of te klein lettertype (12pt) - prettig leesbaar lettertype (dus geen Comic Sans etc) - gewone stanaardmarges, niet het formaat van boekpagina's aanhouden - enkelzijdig printen Een sjabloon voor een manuscript is dus iets heel anders dan een sjabloon voor het printen van een boek. Want dan wil je wel tweezijdig, kleinere regelafstand, andere marges etc.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Dries al aangaf, wil een uitgever een ms onopgemaakt ontvangen. Dit sjabloon is misschien wel handig als je je boek zelf wilt uitgeven via POD, want dan is het al helemaal opgemaakt zoals jij wilt. Over inhoudsopgave: deze is alleen nodig bij een non-fictie boek, niet bij een roman.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sjabloon heeft het volgende: - marges van 2,5 cm - regelafstand 2 - lettertype Times New Roman - inspring van 5 spaties (tab van 1,25 cm). Dit doen ze overigens fout, want ook de paragraaf begint er met een inspring. Het onderstrepen stamt uit de tijd van de schrijfmachine: onderstrepen kon altijd wel, cursief was op zijn minst onwerkbaar.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In dat geval hou ik het document wel hetzelfde, maar laat ik het cursiefschrift en de inhoudsopgave zitten. Verder is de opmaak inderdaad duidelijk en volgens 'richtlijnen'. Wat betreft uitgeven: ik weet nog niet hoe ik het wil laten uitgeven, maar zo kan ik in ieder geval starten zonder later dat soort wijzigingen te hoeven doorvoeren. Ik ga toch echt voor de PC, maar dan laat ik alle opmaak varen. Bedankt!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op die manier. Ja, alles op mijn pc wordt automatisch geupload naar het web: Online Backup van Ziggo. Daarnaast heb ik alles altijd wel op meerdere sticks en cards staan.