Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Digibeet vraagt hulp

@Dries, ik heb in dit Forumgedeelte zitten rondneuzen of ik kan vinden wat mij zou helpen. Ja, alles is bruikbaar maar pas later. Ik zal er maar voor uitkomen: ik ben een digibeet, hoewel ik stap voor stap minder digibeet aan het worden ben. Ik zoek mij suf naar uitleg van woorden als PDf, RTF, POD, PAD enz enz. Wikepedia is best duidelijk maar dan snap ik het nog niet. Het doet mijn schrijven geen goed steeds zo te moeten nadenken en uitpluizen hoe het zit met pc en printer. Ik wil mij op het beter leren schrijven concentreren. Heb nu 10 jaar een pc, veel zelf ontdekt, zo'n digibeet ben ik dus ook weer niet. Maar sinds een paar maanden werk ik pas met en in het programma Words. En nu ik na jaren met de hand schrijven opeens de sprong heb gemaakt naar een schriftelijke online cursus en naar deelname in een electronisch boek moet ik meer weten. Ik zal toch niet de enige digibeet zijn? Tja, jij weet -gelukkig- ook niet hoe je een button moet installeren: -) Misschien komen er wel meer uit de digibeetkast, nu ik dit bericht heb geplaatst? Mijn vragen op dit moment: -Wie weet hoe je een papierlancerende printer kunt doen overgaan op rustig normaal printen van bv: een schrijfcursus,een verhaal of een pdf winterverhalen? -Hoe krijg je een USB stick aan het werk? Het werkt gewoon niet. Kan niet uitleggen wat er niet werkt, want als ik het kon dan werkte het. Nadat ik eindelijk zo'n ding heb gekocht, ligt het nu te nietsnutten. Miskoop van de maand. -Wat is RTF? HOE en wat? Zo wanhopig kan ik er van worden. Printer is nieuw, is er in het kader van de schrijfcursus die ik volg. De printer jaagt en jaagt maar papier erdoor heen. De laatste keer probeerde ik weer mijn schrijfcursus te printen. Heel rustig en kalm praat ik dan tegen mijzelf en tegen 'vriend' printer. Ik probeer wel vriendschap te sluiten: D, maar nee, die rotprinter trekt zich niets van mij aan en vol overgave ging hij weer op de lanceer stand om voor de zoveelste keer alle papier door de kamer te lanceren. Om geeeekkkkk van te worden. Het kreng vreet niet alleen papier maar ook mijn energie. De gebruiksaanwijzing werkt ook niet: D. (Daar heeft vast Hans Klok zitten spoken) Mijn zoon die een ict-er is, zegt: ‘doe dit en dat en dat en dit’. Die denkt op een andere manier dan ik. Ik zit hem dan glazig aan te kijken en zeg: laat mij het even opschrijven. Want dan lukt het! Maar nee: 'jij altijd met alles opschrijven, gewoon doen, mam". Dan voel ik stress opkomen en zeg ik ”we laten het even rusten”  (nadat ik in mijn gedachten pc en printer heel ver het raam uit heb gezwiept.) Ben nieuwsgierig naar wie er nog meer lotgenoot zijn. (Bloem?) Maar ik ben ook benieuwd of iemand mij duidelijk kan en wil uitleggen hoe ik mijn printer koest kan krijgen(zonder hem uit te doen)en ik in ieder geval mijn schrijfcursus uit kan printen en mijn de aanwijzingen in mijn verhaal kan gaan toepassen, zonder alles eerst handmatig over te schrijven. Want eigenlijk is dat te zot en het maakt mij zo wanhopig.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag Zjaan. Bobcat heeft mij net verwezen naar handboeken voor Dummies . Die lijst begint met een NLPDummie boek:D. Dummie boeken zijn een gat in de markt. Maar een papierspugend Dummieboek ben ik nog niet tegengekomen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je stelt een heleboel vragen, ik probeer de vragen te beantwoorden voor zover ik ze begrijp. Probleem bij de vragen is dat je niet aangeeft welke versies je gebruikt. Dat maakt vaak een heel groot verschil. Papierlancerende printer. Vaak is de oorzaak dat het papier in de printer afwijkt van het papier dat bij Word is ingesteld. Het normale papierformaat in Europa is A4. Misschien denkt Word dat het in US Letter afgedrukt moet worden. Dan komt de printer telkens een stukje papier tekort en zal daarom een paar regels op een volgend blad printen. Het kan ook zijn dat je per ongeluk nieuwe pagina's hebt ingevoerd terwijl dat niet je bedoeling was. In bovenstaande tekst zie ik ook  staan. Dat betekent dat er een karakter uit een ander programma is geplakt wat niet goed begrepen wordt. Zo'n symbooltje kan de printer aansporen om maar weer eens een nieuw blad te produceren. USB stick. Misschien werk je nog met Windows 98. Dan moet je een driver installeren voor de USB stick. Die heb je ofwel op een klein CD-tje gekregen, of op de verpakking stond een Internet adres waar je dit kunt downloaden. RTF staat voor Rich Text Format. Het is door Microsoft ontwikkeld om opgemaakte tekst tussen verschilldende programma's uit te kunnen wisselen. Vaak kun je in een programma kiezen voor 'opslaan als' Dan kun je het bestand niet alleen onder een andere naam opslaan, maar ook als een andersoortig formaat. Soms wordt die functie ook wel exporteren genoemd.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede aanzet, Simon, maar ik vrees dat deze antwoorden weer tal van nieuwe vragen oproepen. Het is lastig, zo niet onmogelijk, om deze problemen op afstand te beoordelen en Mathilde via dit forum de goede richting op te krijgen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha :D dank je Simon. Zjaan gaat mij helpen. Dank je Zjaan. Ik zie dat ondertussen Zjaan heeft weten te verwoorden wat ik(nog) niet kan verwoorden:rolleyes: 3x Zjaan(nu 4de keer) hoera, hoera hoera en hoera

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dit is geen computerhulpforum. Dit forumdeel is bedoeld voor computervragen die specifiek met het schrijven te maken hebben. Daarbij komt (zoals Zjaan al zegt) dat hardware-vragen zoals de printer en de USB-stick erg lastig van afstand op te lossen zijn. Er zijn een aantal beginnersforums over computerproblemen op internet waar je alle computervragen kunt stellen die je wilt. Daar zitten ook veel meer mensen die je kunnen helpen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mathilde je bent echt niet de enige. Hier zit er nog eentje. Ik kreeg voor mijn verjaardag een lap-top, en was er erg blij mee. Nu kon ik 'gewoon' gezellig in de kamer zitten. Maar nu hebben mijn lieve kinderen er Word 2010 opgezet, want ja, je moet met de tijd meegaan en moe zal het wel onder de knie krijgen. Nee dus. Heel veel gewone dingen, zoals de letter grote veranderen, kan ik nog niet vinden. Ik krijg vierkante ogen van het turen. Zo zijn er nog een heleboel dingen waar ik tegenaan loop, maar ik geef de hoop niet op. Per slot van rekening heb ik vroeger ook leren praten, lezen en schrijven. Succes.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Luca, Als je met Word2010 moeite blijft houden, zou ik gewoon 'terug' gaan naar de versie die je had. Die zit toch nog op de PC? Als je daar de installatie-cd van hebt, dan kan je die ook op de laptop zetten. Gewoon aan je kinderen vragen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet het afraden om terug te gaan naar Word 2003, als dat al zou kunnen. Nieuwe pc's worden met Word 2010 geleverd en zonder installatie cd's. Het probleem is dat zo af en toe de programma's volledig op de schop gaan, net als de indeling bij de supermarkten. Gewoon door de zure appel heen bijten en proberen je niet te ergeren aan de idiote bedenksels van de makers. Als je niet met de laatste versies meegaat raak je achterop. Stel dat je indertijd bij Word(t) Perfect was gebleven, dan had je één ding zeker geweten: perfect was het nooit geworden.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel dat je indertijd bij Word(t) Perfect was gebleven, dan had je één ding zeker geweten: perfect was het nooit geworden.
Ik mis WP anders nog steeds. Ik had er een goed boek bij waar ik alles makkelijk in kon opzoeken. Voor Word heb ik nooit zoiets kunnen vinden. Er zaten heel handige dingen in WP en je had er geen muis bij nodig, je handen konden gewoon de hele tijd op het toetsenbord blijven. Maar ja, je moet mee in de vaart der volkeren ...

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wordperfect is nog steeds te koop voor $250,-- als onderdeel van een Office suite, maar ook dat ziet er nu heel anders uit dan in de tijd dat je nog 'onder water' kon kijken. Zonder muis is het niet meer te bedienen, althans, niet anders dan Word en de boeken hebben ze ook overboord gezet. Er zijn legio boeken geschreven die je met Word op weg kunnen helpen, maar de meeste gebruikers geven de voorkeur aan proberen in plaats van lezen. http://www.comcol.nl/detail/70142.htm

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dries, ik begrijp het dat dit geen computerforum is. Echter, mijn vragen hebben wel alles met mijn schrijven te maken:D @Luca :) het doet goed-herkenning- je bericht te lezen. Succes. @Zjaan, ik ben blij met je aanbod:) @Simon, je bent een kanjer. :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wordperfect is nog steeds te koop voor $250,-- als onderdeel van een Office suite, maar ook dat ziet er nu heel anders uit dan in de tijd dat je nog 'onder water' kon kijken. Zonder muis is het niet meer te bedienen, althans, niet anders dan Word en de boeken hebben ze ook overboord gezet. Er zijn legio boeken geschreven die je met Word op weg kunnen helpen, maar de meeste gebruikers geven de voorkeur aan proberen in plaats van lezen.
Van die 'snelgidsen' en zo, geen overzichtelijk en compleet handboek, zoals ik had bij WP. Dat boek was niet van WP hoor, gewoon uit de boekwinkel. Was geen handleiding maar een handboek. Zonder goed boek blijft het tobben voor mensen zoals ik. Maar we zullen het ermee moeten doen. Ik heb hier een paar boeken over Word, heb ik niks aan. Heb ook een boek over Open Office, heb ik ook weinig aan. Dat wat ik wil weten, kan ik er niet in vinden. Daarentegen schrijven ze van alles op dat ik ook wel geraden had. Vaak zijn die boeken geschreven in de vorm van lessen, maar waar ik behoefte aan heb, is een overzicht van functies, menu's, principes. En verklarende woordenlijsten. Bij gebrek aan een goed boek, zoek ik het tegenwoordig maar op met Google. Als ik dan wat bruikbaars gevonden heb, print ik het uit en dan stop ik het in een mapje dat ik naast de computer heb liggen. Dat mapje raadpleeg ik regelmatig. En dan denk ik: er zijn vast een heleboel mensen die zich behelpen op dezelfde manier als ik. Daar zou een uitgever toch een boek voor kunnen maken?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer genoeg is de Nederlandse help voor Word niet optimaal. Stel je wilt grotere letters. Je zou verwachten dat je bij de help (F1) in zou kunnen toetsen 'grootte van tekst wijzigen' Maar dat geeft geen resultaat. Als je daarentegen 'lettertype wijzigen' intoetst krijg je als eerste resultaat 'De grootte van de tekst wijzigen'. Als je dat aanklikt krijg je eerst een uitleg over de manieren waarop het in Word mogelijk is, maar daar heb je niet veel aan, want je weet niet hoe. Daarionder staat volkomen onverwacht de vraag 'Wat wilt u doen?' Met daaronder een aantal suggesties, met, onder andere 'de tekengrootte wijzigen'. Als je het besef hebt dat letters een bepaalde tekengrootte hebben zul je daar vermoedelijk op klikken om tot de conclusie te komen dat je met ctrl-shift-> de geselecteerde tekst kunt vergroten en met ctrl-shift-< weer een kleiner kunt maken. Vooropgesteld dat je begrijpt wat de geselecteerde tekst is. Het is blijkbaar erg moeilijk een goede manier te vinden voor het weergeven van help voor alle verschillend denkende gebruikers.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dries, :D ik schrijf niets meer in dit topic :) maar de anderen schrijven toch door. Kan er ook niets aan doen :lol:

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In sommige winkels kun je van die oefenprogrammaatjes voor een prikkie kopen. En anders eens bij de bibliotheek gaan kijken... daar zit bij sommige boeken een oefenschijfje (dvd). Al doende kom je er achter. Trouwens die USB stick kan ook beveiligd zijn. Weet niet van wie je die hebt gekregen of gehaald, maar dan kun je 'm maar op één pc gebruiken en daarna niet op een andere. De bankwereld werkt met zulke usb-sticks.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
@Dries, :D ik schrijf niets meer in dit topic :) maar de anderen schrijven toch door. Kan er ook niets aan doen :lol:
Inderdaad. Dicht dan maar ;)