Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

uitlijnen als blok

Bij een schrijfwedstrijd kwam ik de term 'uitlijnen als blok' tegen. Ik heb alleen geen idee wat dit is. Bij de zoekfunctie kon ik hier niets over vinden. 'Uitlijnen' kwam ik wel tegen. Als ik het goed begrijp betekent dit dat de tekst allemaal tegen de kantlijn moet staan. Betekent dit dan ook dat je niet in mag springen bij een nieuwe alinea of een dialoog?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wordt ook wel eens aangegeven als 'regels uitvullen'. ' Betekent inderdaad dat alle tekst tegen de kantlijn moet staan. Alleen bij een harde return, 'enter', zijn regels dan korter. Volgens mij is het dan inderdaad niet de bedoeling dat je met de tekst inspringt. Een nieuwe alinea duid je aan als nieuwe regel, of met een blanco regel tussen twee stukken tekst.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitlijnen als blok komt uit de HTML wereld. Blijkbaar gaat het hier om een opmaak voor een e-publicatie. Daarbij is paginagrootte en lettertype de keuze van het apparaat en de lezer. Daarom mogen er geen opmaakcodes in staan voor nieuw pagina. Ook witregels zijn ongewenst, omdat je niet weet waar die terecht komen. Inspringen is geen probleem. Het is verstandig om dit aan de organisatoren te vragen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reactie. Het document moet gewoon als Word-bijlage worden gestuurd dus ik snap alleen niet zo goed wat je dan bedoelt met HTML. Word werkt toch niet met HTML?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook witregels zijn ongewenst, omdat je niet weet waar die terecht komen. Inspringen is geen probleem.
Hoe moet je in dat geval dan een nieuwe alinea aangeven?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het beste met alleen inspringen. Het opmaken voor e-books staat nog in de kinderschoenen. Het heeft er alles mee te maken dat de uiteindelijke opmaak niet door de uitgever bepaald kan worden, maar door de eigenschappen van de e-reader en de instellingen door de gebruiker. Hier staat wat meer informatie: http://www.ereaders.nl/0902201001_de_vijf_hoofdzo… Dat de term blokopmaak uit de HTML wereld komt wil niet zeggen dat je de tekst niet in Word kunt aanleveren. Het gaat er uitsluitend om dat de tekst als kompleet blok, zonder opmaak voor nieuwe pagina's of paginanummering wordt aangeleverd. Dus ook niet op een nieuwe pagina beginnen voor een nieuw hoofdstuk etc.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook een vraagje. Ik ben net aan het serieus neerpennen (nou ja, pennen) van een verhaal begonnen dat ik later naar een uitgeverij wil sturen. Nu vroeg ik me af of het uitlijnen in blok ook bij verhalen voor boek wordt gebruikt of is het beter de gewone rechterkantlijn te houden. Heeft iemand hier een uitleg(je) over? Alvast bedankt, Sandy.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In een ms is het niet gebruikelijk "uitlijnen als blok" te gebruiken. Zie de eisen die de uitgeverijen aan een ms stellen.