Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het zelf afbreken van woorden in het eind manuscript

Beste forum, Na uitgebreid door de zoekfunctie gebladerd te hebben, heb ik niet dát kunnen vinden wat ik zocht. Het manuscript voor mijn nieuwe boek is gereed, maar, ik ergde mij aan de witte staartjes die ontstaan aan het einde van een regel na het uitvullen in Word en de manier waarop het onnatuurlijk werd uitgerekt. Ik heb zoveel mogelijk regels anders verwoord, lees herschreven, om zo dicht mogelijk tegen de rechter marge aan uit te komen. Er blijven echter woorden over die ik gewoon niet kán veranderen. Is het toegestaan om zelf woorden af te breken, (zoals het hoort), met een streepje ertussen als het manuscript in eigen beheer wordt uitgegeven? In mijn vorige boek, uitgegeven bij Boekscout, mocht dit absoluut niet. Dit deden zij wel voor mij. Graag jullie ervaringen wat betreft het afbreken van woorden voor publicatie in eigen beheer. Bobcat

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het probleem voor zo'n POD drukker is denk ik dat het met eigen afbrekingen fout gaat als ze de tekst laten inlopen in hun stramien. De regellengte, paginagrootte, lettertype, spatiëring etc is dan anders waardoor die regeleinden totaal ergens anders komen te staan (midden in een regel). De enige mogelijkheid lijkt mij om het echt in eigen beheer te doen. Dus zelf opmaken en een drukklare pdf genereren. Ik heb wel eens e.e.a in kleine oplage bij Unibook laten drukken en dat ging prima vanuit Word met pdf export. Werd precies zoals ik het voorzien had.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je niet de kantlijn in Word zo aanpassen dat het precies dezelfde format van de uitgever heeft en dan afbreekt op precies de juiste plaatsen? Als ik je tenminste goed begrijp.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard is rechts uitvullen mooier naarmate het font kleiner is. Je kunt in Word de spatiëring volgens een ander algorithme laten doen. WordPerfect was hierin veel beter, omdat ze ook tussen de letters binnen een woord optimaliseert. In Word 2003, de Engelse versie die ik heb: Tools/Options/[Compatibility Tab] en kruis aan "Set the width of a space like WordPerfect 5.x" Maak voor de zekerheid eerst een back-up, omdat het resultaat wellicht minder fraai is dan je had gehoopt. Helpt dit?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het punt is dat je brontekst, als je die overpompt naar een opmaaktprogramma, zo standaard mogelijk moet zijn. Vergelijk het maar met een tekst van word naar excel kopieren. Het kan wel, maar er veranderen dingen die je dan handmatig toch weer aan moet passen, soms ben je een rekenregelkwijt, het gaat nooit helemaal mooi. Hoe minder franje in het originele document, hoe makkelijker het aanpassen in het andere document is. Zoals Dries zegt, als je het precies zo wilt maken als je het zelf wilt hebben, dan kan je het misschien toch het beste helemaal in eigen beheer doen en zelf een pfd maken.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het toegestaan om zelf woorden af te breken, (zoals het hoort), met een streepje ertussen als het manuscript in eigen beheer wordt uitgegeven? In mijn vorige boek, uitgegeven bij Boekscout, mocht dit absoluut niet. Dit deden zij wel voor mij. Bobcat
Ik weet niet wat je bedoelt met: zoals het hoort? Het is namelijk zo dat je in Word kunt instellen of woorden al dan niet afgebroken mogen worden. Bovendien kun je handmatig afbreekstreepjes toevoegen aan woorden. Daarmee bedoel ik niet : gewoon een afbreekstreepje typen. Dan krijg je nl. het probleem zoals hiervoor is geschetst. Ik doel op de functie onder: Extra, Taal, Woordafbreking. Evengoed zou ik er voorzichtig mee zijn. Zie reacties hiervoor.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kennis van Word: is hier geen draad van? Copiëren altijd doen met Copy/Paste Special. Kies dan Unformatted text en de gecopieerde tekst neemt de opmaak van de bestemming over. Binnen Word ook per definitie met Stijlen werken. Dan crasht het document nooit, alles is consistent en je kunt door simpele aanpassing van een Stijl aan de vereisten van uitgevers voldoen. Maak ook geregeld back-ups door aan het opgeslagen document een releasenummer toe te voegen. Ik bewaar alle opgeslagen versies; dan kun je later altijd een tekst terughalen die je eerder had verworpen en verwijderd.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Kun je niet de kantlijn in Word zo aanpassen dat het precies dezelfde format van de uitgever heeft en dan afbreekt op precies de juiste plaatsen? Als ik je tenminste goed begrijp.
Nee dat gaat niet. POD's (tenminste die ik ken) nemen niet je Word-document over, maar slechts de tekst die erin staat. Alle factoren krijg je toch niet identiek, dus proberen is naar mijn mening pure tijdverspilling en een oefening in frustratie. Vaak heeft echte opmaaksoftware zoals InDesign en QuarkExpress ook een veel betere uitvulroutine dan Word. Je kunt allerlei extra opties instellen. Wellicht dat het probleem zich bij de uitgever dus vanzelf oplost.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vaak heeft echte opmaaksoftware zoals InDesign en QuarkExpress ook een veel betere uitvulroutine dan Word. Je kunt allerlei extra opties instellen. Wellicht dat het probleem zich bij de uitgever dus vanzelf oplost.
Dries heeft helemaal gelijk, ook met de rest. (vanzelfsprekend?) Alleen dat woordje 'vanzelf'. Daar wil ik als doorgewinterd tekstzetter toch even een kanttekening bij plaatsen. Het blijft altijd nodig om teksten 'met de hand' na te kijken. Geen van beide programma's doen het foutloos.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Daar ben ik het ook mee eens (heb deze zomer een Glossy opgemaakt), maar het enige dat de auteur kan doen is de drukproef van de uitgever controleren. In het Worddocument valt niks te doen. Of je moet helemaal in eigen beheer gaan en alles zelf opmaken en gewoon een drukker zoeken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De conclusie die ik nu kan maken na al jullie interessante input is het volgende: Ik bepaal zelf wel hoe ik het opmaak en als deze door mij gekozen opmaak in een PDF formaat staat en aangeleverd wordt, dan kan de drukker het ook zo afdrukken. Of zit er nog een addertje onder het gras? Bobcat

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja! Twee zelfs. Kijk nooit je eigen werk (alleen) na, laat er een derde naar kijken want over je eigen fouten heen. Bij de meeste drukkerijen is dit ook de regel. En verder wens ik je sterkte. Ik heb onlangs voor iemand een klein klusje gedaan en liep daar tegen een arrogantie en eigenwijsheid aan, bij een van de POD-uitgeverijen*, zoals ik in al die jaren dat ik (professioneel) aan DTP doe nog nooit eerder had meegemaakt. (*dat was niet Boekscout) Ik zou daarover eerst maar in overleg gaan, want anders krijg je achteraf gezanik dat je marges te klein zijn, of juist te groot, en dat je paginering elders moet en wie weet wat ze nog meer kunnen verzinnen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat een POD gewoon converteert naar pdf. PDF is niets anders dan een print en ik dacht altijd wysiwyg. Kun je zelf niet naar pdf converteren en dat naar de POD services sturen?