Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitlijnen en inspringen

Als je een manuscript opstuurt naar een uitgeverij moet je het dan uitlijnen of juist niet? En inspringen bij nieuwe alinea's? Is dat gewenst?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het Handboek voor Schrijvers staat dat je de Engelse regelval moet gebruiken: alleen links uitlijnen. Ook staat er dat je moet inspringen bij een nieuwe alinea, behalve bij de eerste regel van een nieuw hoofdstuk en de eerste regel na een witregel. Je moet ruime marges instellen en een regelafstand van 1,5 aanhouden. Lettertype moet duidelijk leesbaar zijn, bijvoorbeeld een 12 pt Times New Roman.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het zijn allemaal geen wetten en regels natuurlijk (en uitgevers zullen hun eigen voorkeuren hebben), maar dit soort conventies komt voort uit wat prettig leest en makkelijk becommentarieert (regelafstand bijvoorbeeld).

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat van die regelafstand staat bij de meeste uitgeverijen ook aangegeven. Alleen ik kon niets over inspringen bijvoorbeeld vinden. En wat is een ruime marge? De standaard 2,5 cm is niet ruim genoeg? Het is voor het krabbelen van commentaar neem ik aan. Ik wil het de uitgeverij natuurlijk wel zo makkelijk mogelijk maken. :D

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hield altijd links 3,5 cm aan en rechts 2,5 cm, omdat als je rechts niet uitlijnt en geen afbreekstreepjes gebruikt, de ruimte sowieso wat breder is (of eigenlijk: breder lijkt).