Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijversacademie Antwerpen?

Heeft er iemand ervaring (rechtstreeks of onrechtstreeks) met de schrijversacademie? Ze geven korte cursussen maar hebben ook een opleiding 'literair schrijven'. Het is post-hogeschool niveau in avondonderwijs. Vier jaar. Ik overweeg om me in te schrijven (als ik door de ingangsproef kom), maar zou graag nog wat info verzamelen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is post-hogeschoolniveau, en waar blijkt dat uit, bij deze cursussen?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, niet de cursussen, maar de vierjarige opleiding is post-hogeschool niveau (Belgisch eh), dat betekent dat je het als aanvulling op een hogeschool-opleiding kan doen (denk ik). Maar dat hoeft niet.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is post-hogeschoolniveau, en waar blijkt dat uit, bij deze cursussen?
Ik weet niet hoe dat in belgië zit, maar in nederland betekend dat dat een soort 'master' is op je HBO opleiding. Je kunt hieraan deelnemen als je een HBO diploma hebt (die erop aansluit (?)). Dat is zoals ik het begrijp.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eline: je hebt geen hogeschooldiploma nodig, er is wel een toelatingsproef. (Bibber.) Four seasons: Dank je voor de link, maar die had ik uiteraard al gevonden. Ik ben eerder op zoek naar persoonlijke ervaringen van iemand. Wat of wie ik dan zal zijn? Mezelf natuurlijk. Net als nu. Het gaat me om de ervaring. Er staat wel op de website dat je na het afronden van de opleiding klaar bent om te publiceren in literaire tijdschriften en dergelijke. Maar dat hangt natuurlijk vooral van jezelf af.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Runaway: zo is het als je in nederland over een post-hogeschoolniveau praat. Die vraagteken staat voor 'die erop aansluit', want dat is niet altijd het geval. Het is bij zo'n schrijversopleiding denk nodig dat jouw kennis op HBO niveau ligt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Runaway, Heb ooit een keer een aangevraagde folder thuisgestuurd gehad over een (schrijvers)academie in Amsterdam en de toelatingseisen liegen er niet om. Stel dat je wordt aangenomen: Denk je dat het geld dat je er in stopt terug kan verdienen? Heb zelf een tijdje een opleiding gedaan, waarbij je met mooie praatjes werd binnengehaald, maar er waren er maar weinig die na die opleiding terechtkwamen waar ze zouden moeten terechtkomen. Soms hebben ze gewoon meer aan praktijkervaring dan aan een opleiding. Want: heb je die opleiding echt nodig? (NB: Ik heb misschien niet de kennis en de woorden die je nodig hebt, maar misschien heb je wat aan mijn vragen) Ik ben ook wel nieuwsgierig naar ervaringen trouwens.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan hem zitten in het woordje ' niveau'. Je krijgt misschien geen graad of zo, maar je hebt dan het 'niveau'. Maar als dat niet meetbaar is met een papiertje (diploma) en / of stages / werkervaringen, dan zegt dat woord me niet zoveel. Dan is het gewoon een mooi woord, dat wel: post-hogeschoolniveau. Maar wat dat in België betekent, weet ik niet.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het schijnt dat ze in Belgie veel fanatieker (dan Nederlanders) zijn op taalgebied, daar hadden ze "taalgroepjes" of zoiets (heb ik gehoord). Klopt dat?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm, ik denk dat jullie me fout begrepen hebben. Ik ben geinteresseerd in de opleiding om de ervaring die het me oplevert. Intensief samenwerken met al gepubliceerde auteurs rond verschillende thema's en mijn taalkundigheid (bestaat dat wel?) vergroten. Ook het leggen van 'realtime' contacten met anderen die serieus met schrijven bezig zijn trekt me erg aan. Ik vind het vreemd dat er zo negatief gereageerd wordt. Het gaat mij niet om het niveau of de graad. Het woordje post-hogeschool is er volgens mij alleen om de opleiding in te passen in het officiele schoolsysteem en kan mij verder niet zo boeien. Of wij in Belgie fanatieker zijn weet ik niet, ik ben niet echt een hokjespersoon. Van taalgroepjes heb ik nog nooit gehoord. FS: Het lesgeld valt trouwens echt wel goed mee. Wij zijn bepaald niet rijk, maar kunnen het er toch afpietsen. Ik blijf dus gewoon wachten of er iemand is die me echt wat kan vertellen.