Rol

  • Anoniem

Cursus kinderverhalen schrijven

Ik ben bezig met een schriftelijke cursus kinderverhalen schrijven. Ik ben bij les 3 en er volgen nog 6 lessen. Ik heb heel veel moeite met het opstarten van een les, moet er echt tijd voor maken en ervoor gaan zitten. De theorie en de opdrachten zijn pittig, maar ik leer er veel van. Wie heeft ook ervaring met schriftelijke lessen voor kinderen en jeugd? Hartelijke groet, Corry

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom hier, Corry. Over (schriftelijke) cursussen is hier al het eea geschreven, dus met 'zoeken' vind je vast nog meer informatie. Ik heb er ook één gedaan die specifiek op kinderverhalen was gericht, van Annie van Gansewinkel. Erg leerzaam, vooral omdat ze me dingen liet schrijven die ik nooit eerder had geprobeerd. Welke volg jij?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar is ook het nodige over geschreven, we noemen het echter anders. Zie os ook geloof ik bij het examentopic. Tip: stekker van internet eruit, jezelf een aantal woorden per dag opleggen, telefoonstekker eruit, pen en papier. Hangt ook erg van de persoon af wat werkt. Als je hier vaker komt helpt dat denk ik ook al, je gaat steeds meer voor het schrijven leven.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hangt ook erg van de persoon af wat werkt. Als je hier vaker komt helpt dat denk ik ook al, je gaat steeds meer voor het schrijven leven.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Je moet erin groeien, en op een dag is het je leefgewoonte (wat is dat nu weer voor een woord, maar in elk geval: schrijven kan een gewoonte worden en als je ambitieus bent, heb je die gewoonte nodig. Wachten tot 'het' komt, werkt niet. 'Het' komt terwijl je bezig bent. Je moet ook een vorm van verlangen hebben om door te gaan: Há! Ik ga weer verder met dat mooie verhaal!)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het helemaal met Marriejeanne eens, Ik schrijf wel elke dag aan een verhaal. Ik word dan op een gegeven moment zo enthausiast van mijn eigen werk dat ik weldra niet meer kan stoppen. Dan zit ik te diep in het verhaal en wil weten hoe het afloopt. Waar een wil is, is een weg. En al jij de wil heb om door te zetten kom je er vanzelf wel, maar je moet er eerst iets voor doen. Sucses met je cursus.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb korte verhalen en romans schrijven van de NTI gevolgd. En dat vond ik erg leuk, ontzettend veel van geleerd. Vind ik dan, de praktijk zal dat nog moeten uitwijzen. Ik moest er ook even inkomen, elke keer bij een nieuwe opdracht weer. Maar dat hoort erbij. dat heb ik nu ook, bij elk nieuw project/verhaal moet ik er weer inkomen. Een begin maken, als dat er eenmaal is, gaat het bijna vanzelf. Nou ja.... :rolleyes:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is nou eigenlijk het verschil met korte verhalen en normale romans schrijven ? Is een kort verhaal bv met vier hoofdstukken en een normale roman met twintig ? Met deze vraag zit ik eigenlijk al heel lang.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even zoeken Psyche, volgens mij is er een topic over. Maar hou voor een kort verhaal 1500 - 3500 woorden aan en voor een roman 35.000 - 55.000, dan heb je ongeveer een idee. Hoewel er natuurlijk ook boeken zijn met 28000 woorden en lange korte verhalen van 7500 woorden, het is ook ook wel eens net wat het blad, de wedstrijdleiding of de uitgever vraagt. En wat betreft de discipline, elke dag op een vaste tijd aan het werk gaan helpt, een boekje bij je houden om invallen en andere belangrijke zaken in te noteren helpt, in het midden beginnen als je het begin niet vinden kan helpt. Het is eigenlijk net waar je moeite mee hebt. Discipline om te gaan zitten werken (zoals het leuk is om te sporten maar niet om naar de sportschool te gaan), of om het begin te vinden (omdat je soms wel een idee hebt maar de woorden nog niet ziet) of om door te zetten (omdat je soms ergens heel enthousiast aan begint en dan halverwege inzakt en de lol in het verhaal kwijtraakt).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het moeilijkste vind ik de discipline om te schrijven. Daarover ben ik in deze website nog niet veel tegengekomen. Hebben jullie misschien wat tips om die schrijfdiscipline wat op te vijzelen? Ik wacht op reakties, hartelijke groet Corry.
Als de drive niet uit jezelf komt om echt regelmatig te schrijven moet je misschien maar niet schrijven. Waarom zou je in je vrije tijd, uit vrije wil dingen gaan doen waar je niet de motivatie voor hebt? Je kunt ook gewoon lekker in de zon gaan zitten of lekkere taarten bakken. je hoeft niet te schrijven, het mag. En als je er geen zin in hebt doe je het niet. Of zie ik dat te simpel? Je eerste vraag: ik heb de schriftelijke cursus kinderverhalen schrijven van NTI gedaan. Veel geleerd, maar veel te weinig reactie van de docente gehad. Daar was ik nogal ontevreden over.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, dat was precies mijn ervaring met dezelfde cursus van de NTI.
Ook mijn ervaring, helaas.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben jeugdauteur en schrijfdocente. Omdat avondlessen soms moeilijk te combineren zijn met kinderen, ben ik onlangs gestart met een online-schrijfstudio. Neem een kijkje en laat maar weten wat je er van vindt. Bij mij is enkel de eerste les standaard. De volgende worden aangepast aan het niveau en de wensen van de cursisten. De feedback is heel grondig, net zoals bij gewone lessen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie site en niet duur! Maar eigenlijk wil ik graag weer even in een klasje zitten... Als script+ niet gaat lukken, ga ik hier over nadenken.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik volg m via het NTI, vind er niet veel aan. Kan er helaas ook niet mee stoppen. Als er weer 29 euro wordt afgeschreven denk ik: 'ik moet nu echt wat gaan doen'.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien heb je meer aan de workshop over het schrijven met kinderen bij de Online Academie http://www.schrijvenonline.org/academie/schrijven… Zelf heb ik naar alle waarschijnlijkheid nog wel het meeste geleerd van 'schrijfboeken'. Maar ik ben dan ook iemand die eerst de theorie goed moet beheersen wil ik het schrijven in de praktijk goed doen. Niet helemaal relevant maar wel handig om te weten: http://www.psychologiemagazine.nl/web/Test-uzelf/…

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me laten inschrijven voor een proefmaand van een cursus over het schrijven van kinderverhalen bij het NTI. Ik mag hiermee beginnen eind januari. Als ik ermee door wil gaan dan hoef ik de eerste maand niet te betalen en als ik ermee wil stoppen dan moet ik het lespakket binnen 31 dagen retourzenden. Ik weet dat er verschillende mensen zijn die niet echt supergoede ervaringen hebben met deze cursus, maar ik geloof echt en weet dat ze hun lesstof om de zoveel tijd verbeteren. Zo kan ik zelf ontdekken of het wat (voor mij) is of niet.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inmiddels heb ik de proefmaand 'jeugdverhalen schrijven' thuisgekregen en ik vind dat er teveel theorie inzit en weinig echt praktijkgerichte opdrachten. Gelukkig mag ik het lespakket binnen 31 retour zenden. Nu kan ik me weer storten op de workshop "korte verhalen schrijven". En dan ga ik later misschien een workshop over het schrijven van kinderverhalen doen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb intussen 2 cursussen gevolgd in Amsterdam. Vorig jaar de 'algemene schrijfcursus' bij de schrijvervakschool, en dit jaar 'korte verhalen schrijven' bij de volksuniversiteit. De oefening kwamen erg overeen. Uiteindelijk geef ik de voorkeur aan de volksuniversiteit omdat die mensen (docent en cursisten) iets relaxter zijn. Bij de schrijvervakschool hangt nogal een sfeer dat de mensen die daar zitten zich beter voelen dan de rest. Erg vreemd. Prijs bij de volksuni is ook 60% lager. Groet, Iris