Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopleiding in Amsterdam!

Beste allemaal, Ik zit pas net op het forum en eigenlijk met een reden. Ik ben een zestienjarig meisje. Ik houd al jaren van lezen en schrijven. Nederlands is een passie van mij. Er zijn Nederlandse opleidingen, op Hogescholen, maar die richten zich specifiek op onderwijzer worden. Iets wat ik in eerste instantie niet wil. Ik weet niet wat ik wil, ik hoef dat nog niet te weten (ik zit in HAVO 4), maar ik denk er natuurlijk wel al over na. Ik ben vanmiddag op een site gekomen, een opleiding. http://www.schrijversvakschool.nl/ Op die site ben ik terechtgekomen. Het spreekt me aan. Ik weet alleen niet of het verstandig is deze opleiding serieus te overwegen. Hoeveel kun je er eigenlijk mee? Ik weet het niet, en dat zal zeker mijn vader als beste tegenargument gebruiken. Mijn moeder wil het allemaal bekijken en ook eventueel naar een voorlichtingsdag met mij gaan, maar ik heb geen flauw idee wat mijn vader daar over zou zeggen. Ik wil graag jullie mening hebben over deze opleiding en dit idee. Met vriendelijke groeten, Anna.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hey! Wat jij nu zegt komt me eigenlijk best wel bekend voor, ik ben namelijk zeventien jaar oud en houd erg veel van schrijven en dichten. Gelukkig heb ik een moeder die heeft Nederlands gestudeerd, en die heeft mij vertelt dat als je een (bekend) schrijver wilt worden je niet perse Nederlands hoeft te studeren. Ik weet niet of dit is wat je wilt maar als het zo is dan hoeft het dus niet perse. Daarnaast kun je met de opleiding Nederlands volgens mij ook wel meer doen dan alleen leraar worden maar meestal vragen ze dan wel een universitaire opleiding. Ik weet dit allemaal omdat ik dus hetzelfde heb overwogen als dat jij nu kennelijk doet omdat ik graag dichteres of schrijfster wil worden maar ik heb toch besloten om als ik klaar ben met de opleiding die ik nu doe (ik zit nu in VWO 5) geen taal ga studeren maar me ga richten op een internationale studie, en ik wil daarnaast graag verder gaan met schrijven.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ANNAnas, ik was vroeger bibliothecaresse. Met veel gevoel voor taal, dat dan weer wel. :) Misschien vind je journalistiek leuk of de theaterschool? Da's namelijk niet alleen theater maar ook drama. Dan kun je dramaturg worden. Of toneelschrijver.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zitten er op de schrijversvakschool vooral mensen die ouder zijn dan jij. Het is een parttime opleiding. Ik ken iemand van 21 die daarheen ging en die vonden ze al jong, omdat je voor schrijven toch wat levenservaring moet hebben, zeiden ze. Dat dat niet altijd hoeft heeft dat Belgische meisje wel bewezen die met haar jeugdboeken leuke prijzen in de wacht sleept. Hoe heet ze ook alweer? Ik dacht dat er in Utrecht een dagopleiding is. Waar je dan verschillende richtingen kunt kiezen. Omdat de meeste schrijvers niet kunnen leven van hun schrijven zou het slim zijn een opleiding te kiezen voor een beroep waar je niet fulltime hoeft te werken. Dan is een baan in het onderwijs als docent Nederlands niet eens zo slecht. Je ontwikkelt een goed taalgevoel, moet voor je vak en voor je schrijven dan de literatuur een beetje bijhouden. Je hebt veel vrije tijd. Als je meer gaat verdienen met schrijven ga je minder lesgeven. Of kies een baan in de journalistiek of als freelance schrijfster van artikelen voor bladen. Het is maar een idee.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja de HKU heeft een schrijfopleiding, je kiest dan in het tweede jaar voor scenario, poezie of proza. Het leuke is dat je ook samenwerkingsprojecten doet met acteurs en theatervormgevers (dat ben ik), dus lekker afwisselend. Je moet natuurlijk wel van theater houden! Er zit in ieder geval één hele leuke (enthousiaste) leraar, die zeer motiverend is...!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Anne, Er zijn hier nog wat meer topics over de svs, zoek maar eens. Daarin worden meningen en twijfels geuit. Naar mijn idee doe je er verstandiger aan eerst een andere opleiding, bijvoorbeeld Nederlands, te gaan volgen. Vervolgens kun je dan, met een rugzakje dat wat voller zit, nog eens kijken wat je wilt. Maar ga zeker eens sfeer proeven, in gesprek, naar de open dag, proeflesje volgen, etc. Het ´nadeel´ van de svs is dat het een particuliere opleiding is, je ontvangt geen stufi en hebt ook weinig ´garanties´. (Who needs ´em anyway?)Daarnaast schrijf je je per jaar in, mits je toegelaten bent en doormag. Best onzeker dus. De meeste studenten daar zijn toch (flink) wat ouderm hebben al opleidingen achter de rug en volgen onderwijs aan de svs naast hun baan. Maar natuurlijk kun je de uitzondering op de regel zijn.. Ik zou er wel goed over nadenken, ook gezien aansluiting met leeftijdsgenoten en het hebben van een bruisendstudentenleven;) Wbt de HKU, Hier worden erg weinig mensen toegelaten. Maar ook hier geldt, ga vooral eens kijken, proef de sfeer, laat je informeren.. Vraag jezelf af:´Wat is mijn doel?´ Je hebt in ieder geval alle tijd nog, neus wat rond en volg je hart. Een vriendin van mij kwam bij toeval op de leraren-opleiding Nederlands terecht. Na veel twijfels zit ze nu helemaal op haar plek- Ze zag zichzelf nooit als ´juf´, maar geniet nu dagelijks van het neuzen in de boekjes :D

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schunnig? Ik vind de boeken van Jan Wolkers of Jan Cremer pas echt schunnig! Wel wat flauw van haar. Misschien had ze het juist als een uitdaging kunnen zien?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Anna, en wie dit leest (is niet gek ; ) ), Ja, schrijven heerlijk toch? Weet niet of je inmiddels allerlei knopen hebt doorgehakt. Zelf heb ik met veel plezier een intro aan de schrijversvakschool gevolgd, ik weet niet meer hoe het heette basiscursus ofzo, 10 zaterdagen. Veel aan gehad - maar de sfeer daar vond ik minder. Beetje literair/elitair. Ik houd meer van Kluun, zeg maar je eigen ding doen. Het belangrijkste is om te doen: mensen om je heen te verzamelen, een plek te hebben, waarbij je je prettig voelt. Een opleiding is absoluut niet nodig om iets met schrijven te gaan doen; tegenwoordig gaat het erom dat je je eigen publiek hebt. Dat kan ook via een weblog (bv. Merel Roze) - als je genoeg terugkomende lezers hebt, is een uitgever vanzelf geinteresseerd! School, vooral scholen met creativiteit, hebben als nadeel dat de leraar "weet" wat goed voor je is. Kinderen zijn supercreatief voor ze beginnen met school, toch? Misschien is het wel zo handig en leuk om een vakopleiding te doen bv. een of andere HBO opleiding waar je een betaalde baan mee kunt vinden, en het schrijven ernaast als hobby te blijven ontwikkelen; zo kun je je creativiteit los blijven koppelen van je inkomen. En heb je meer keuze vrijheid in wie daar over wat mag zeggen. Daarnaast kun je zoveel van je vrije tijd als je wilt (na school, weekends, vakantie) steken in het ontwikkelen van je schrijversschap en het ontmoeten van die mensen die je steunen. Bij wie jij je prettig voelt. Dat is het aller-, allerbelangrijkste. Maakt niet uit of het je oma is of een beroemd schrijver of de barman in je favoriete kroeg. Het gaat om jouw verhaal (niet dat van hem of haar). Tenslotte kan ik je nog 2 doe het zelf boeken van harte aanbevelen: - Impro van Keith Johnstone (liefst in het Engels als dat je lukt) - Writing Alone and with others van Pat Schneider (dat is niet eens vertaald dus moet wel in het Engels). Ik zou je ook van harte adviseren om in Amerika te proberen iets te doen, daar is Creative Writing meer een "echt vak" dan in Nederland - je kan het op div. universiteiten als vak doen. En let eens op film, TV-series: wat spreekt je aan, en wie heeft dat geschreven? Daar kun je ook heel veel inspiratie van opdoen. En het is fijn als je je eigen smaak ontwikkelt, weet wat je zelf spannend of mooi etc. vindt. Ook als dat een soap of romcom is! HEEEL VEEL SUCCES! (ps ik ga zelf in Amsterdam een groep starten volgens Pat Schneider, kijk maar eens op dynamo-amsterdam.nl onder schrijfreis. Het is op de maandagavond van 19.30 - 22.00. Kom gerust een keertje kijken!) Tess - spelvinder.wordpress.com schrijfworkshop, schrijfcursus, creative writing Amsterdam, creatief schrijven Amsterdam.