Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

het hoe en waarom van columns schrijven

Ik vraag me af of de columnschrijvers onder jullie er een cursus of opleiding voor gevolgd hebben? Is er een boek over columns schrijven dat jullie me kunnen aanraden? Alvast bedankt, Marria

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een cursus gevolgd bij Els Akkermans in Rotterdam (SKVR). Erg inspirerend. Zij heeft ook in een 'Schrijven' een workshop gehad daarover.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, columns schrijven is elke keer weer een piepklein zelfstandig verhaaltje met eigen plotwendingen en snedige vondsten.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij in de stad kun je zowel bij de volksuniversiteit als bij de lokale muziek- en kunstschool een cursus column schrijven volgen. Ik vond het erg leerzaam. Verder kan ik aanraden om veel voorbeelden te lezen, bijvoorbeeld boeken met gebundelde columns van bijvoorbeeld Campert.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werd gevraagd. Ja echt! Maar ik zei: "Nee, dat kan ik niet!" Toch bleef die persoon drammen. Toen heb ik er drie op proef gemaakt en tsja, daardoor ben ik bij die krant twee jaar blijven hangen. Ik heb er heel veel van geleerd. Als ik ze nu teruglees, zie ik heel veel dingen die ik nu anders zou doen. Het is een leerzame cursus geweest.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elke column die ik heb geschreven zijn meer discussies en irritante gebeurtenissen die al een tijdje mijn gedachten bevolken. Dus het schrijven daarover wordt al vlug een column, zoiets als mijn ' vuil vies en vettig'(staat op mijn website). Op die manier columns schrijven gaat erg vlot. Het is ahw alle frustratie en ergernis die ik van me af kan zetten. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze maand is er een boekje verschenen over columns schrijven, zag ik. Het heet 'Check je column' en is geschreven door A. Boerrigter en E. Tiggeler.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien nog even de zoekfunctie gebruiken. Ik meen me nl. te herinneren dat er ergens in een topic nog wat interessante dingen over werden gezegd (kenmerken van een column of zoiets). Volgens mij ging het over een columnwedstrijd voor Libelle. Edit: even gezocht. Hier staat wat info, bijv. in post #42: http://www.schrijvenonline.org/forum/103710?page=1