Lid sinds

10 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Mogelijkheden inzake opleidingen Creatief Schrijven in Vlaanderen ?

Dag iedereen,

Als ik in Vlaanderen zoek naar cursussen 'Creatief Schrijven' kom ik steeds terecht bij de vzw Creatief Schrijven in Antwerpen (ook andere zoektermen inzake opleidingen m.b.t. het schrijven van proza leiden meestal tot hetzelfde).

Verder blijkt er weinig te zijn (of misschien erg moeilijk te vinden).

De vzw zelf lijkt zich vooral te focussen op beginnende schrijvers d.m.v. hun 'Opleidingsjaar', wat voor mij weinig zinvol is (zakelijk schrijven is een dagelijkse professionele bezigheid). De Schrijversacademie, deel van dezelfde vzw, heeft een zeer beperkt aantal plaatsen en het project dat je voorstelt, want dat is het uitgangspunt, moet in de 'literaire lijn' liggen van de begeleiders. Begrijpelijk, maar indien je geen poëzie, literair drama of journalistiek schrijven ambieert, is er weinig kans dat er plaats voor je is.

Heeft iemand andere suggesties ? Liefst niet online, ik heb daar -mogelijk onterecht- mijn twijfels over.

Alvast bedankt voor iedere reactie.

Stuur me gerust een pb of reageer hier.

Lieve creatieve groeten,

LittleToby

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag LittleToby,

Allereerst lijkt het me best om met de basisopleiding te beginnen. Je hebt al een goede basis door het zakelijk schrijven, maar voor proza heb je andere tools nodig die bij het zakelijk schrijven ontbreken. Het gaat frustrerend zijn omdat ze nagenoeg van nul beginnen. 

Je kan natuurlijk de school contacteren en vragen of het mogelijk is om de basisjaren over te slaan (een kans die ik klein acht) en direct met de vervolgopleiding te beginnen. In deze vervolgopleiding kan je tot drie jaar schrijven aan je prozaverhaal, maar je moet dan 'alles' weten over beeldspraak, personage's ontwikkelen en verhaalstructuur. Er komt veel meer bij kijken dan gewoon te beginnen met schrijven of typen. 

Een reden waarom ik de kans klein acht dat je basisjaren kan overslaan is omwille van de reactie ten opzichte van poëzie (om een voorbeeld te noemen.) Voor proza te schrijven moet je eerst iets weten van poëzie, want met gedichten leer je gebruik maken van beeldspraak.

Op het moment wordt de basisopleiding gegeven in meer dan veertig Vlaamse gemeenten en Anderlecht, hier een overzicht: https://creatiefschrijven.be/cursussen/opleiding-…

Ik hoop dat je hier een antwoord mee hebt. O ja, ik ben zelf niet geslaagd voor de basisopleiding. Het begint gemakkelijk, met dingen die je kent, maar al snel wordt het moeilijker. Vergelijk het met de unief: je ziet eerst alle leerstof van het secundair onderwijs met diepgang en ineens zit je al voorbij de herhaling.

Ik zou eerst eens gaan praten in de school waar je zou willen inschrijven.

Nog veel schrijfplezier,

Groeten, Darkbirt