Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De best passende cursus uitkiezen

Al enige tij ben ik bezig menig forumlid uitspraken te ontlokken over de mogelijkheden op cursusgebied. Ik dacht; laat ik er maar een topic van maken :). Ik heb wat geld bijeen geschraapt en ben geinteresseerd in de cursus korte verhalen/roman schrijven van de NTI. Toch ben ik nog aan het twijfelen. Je hebt tenslotte ook die (gelijkende cursus) van de LOI en de deelcursussen van de Academie van SO. Wat is nu het beste en wat is het verschil? Wie deelt zijn inzichten met ons?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je al in welke richting je het wilt zoeken? Zo heb ik zelf de workshops "Ontdek je schrijftalent", "Gedichten en liederen schrijven" en "Korte verhalen schrijven" gevolgd bij de Online Academie. De cursus "Korte verhalen en romans schrijven" van het NTI ken ik niet, maar ik heb er wel veel positiefs over gelezen en ik heb zelf een paar cursussen bij deze onderwijsinstelling gevolgd waar ik zeer tevreden over ben. Om je gerichtere informatie te kunnen geven, zal ik meer moeten weten over waar je eigenlijk naar op zoek bent.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zoekende en wil een zo breed mogelijk cursus uitkiezen Ontdek je schrijftalent heeft idd. mijn interesse. Mijn interesse is helaas heel breed (te breed)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zou ik kiezen voor de workshop "Ontdek je schrijftalent" hier leer je waar het meest talent voor hebt, gedichten, dialogen, columns en proza. (Bij mij kwam daar proza uit, wat achteraf gezien best een verassing was, omdat in de praktijk tot nu gedichten schrijven me makkelijker afgaat. Dat ik goed kon dichten wist ik al een beetje voordat ik de workshop deed, maar dat het schrijven van proza bij me zou passen, had ik nooit verwacht) Als je een beetje beter weet welke van de hierboven vier genoemde genres bij je passen, kan je makkelijker kiezen. Ik heb mijn docent "Korte verhalen schrijven" verteld dat ik graag een kinderboek wil schrijven en hij raadde me aan om eerst "Ontdek je eigen stijll" te doen, zodat ik oa kan zien of dit echt bij me past.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je al in welke richting je het wilt zoeken? Zo heb ik zelf de workshops "Ontdek je schrijftalent", "Gedichten en liederen schrijven" en "Korte verhalen schrijven" gevolgd bij de Online Academie. De cursus "Korte verhalen en romans schrijven" van het NTI ken ik niet, maar ik heb er wel veel positiefs over gelezen en ik heb zelf een paar cursussen bij deze onderwijsinstelling gevolgd waar ik zeer tevreden over ben. Om je gerichtere informatie te kunnen geven, zal ik meer moeten weten over waar je eigenlijk naar op zoek bent.
Thanx. Heel verhelderend!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zou ik kiezen voor de workshop "Ontdek je schrijftalent" hier leer je waar het meest talent voor hebt, gedichten, dialogen, columns en proza. (Bij mij kwam daar proza uit, wat achteraf gezien best een verassing was, omdat in de praktijk tot nu gedichten schrijven me makkelijker afgaat. Dat ik goed kon dichten wist ik al een beetje voordat ik de workshop deed, maar dat het schrijven van proza bij me zou passen, had ik nooit verwacht) Als je een beetje beter weet welke van de hierboven vier genoemde genres bij je passen, kan je makkelijker kiezen. Ik heb mijn docent "Korte verhalen schrijven" verteld dat ik graag een kinderboek wil schrijven en hij raadde me aan om eerst "Ontdek je schrijfstijl" te doen.
Top FS! Ik zal eerlijk zijn; soms kom jij een beetje, hoe zal ik het zeggen, naief op mij over ( Ik wil niet steken maar eerlijk zijn, want mijn mening is dat dat het beste is (ook al is dat OOK naief :))). Maar aan dit antwoord heb ik echt wat en ik waardeer het ook erg. Dank je. Je hebt gelijk; het volgen van deze cursus zal inzichten brengen die me verder zullen leiden richting hetgeen het beste bij me past.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zou ik kiezen voor de workshop "Ontdek je schrijftalent" hier leer je waar het meest talent voor hebt, gedichten, dialogen, columns en proza. (Bij mij kwam daar proza uit, wat achteraf gezien best een verassing was, omdat in de praktijk tot nu gedichten schrijven me makkelijker afgaat. Dat ik goed kon dichten wist ik al een beetje voordat ik de workshop deed, maar dat het schrijven van proza bij me zou passen, had ik nooit verwacht) Als je een beetje beter weet welke van de hierboven vier genoemde genres bij je passen, kan je makkelijker kiezen. Ik heb mijn docent "Korte verhalen schrijven" verteld dat ik graag een kinderboek wil schrijven en hij raadde me aan om eerst "Ontdek je schrijfstijl" te doen.
Top FS! Ik zal eerlijk zijn; soms kom jij een beetje, hoe zal ik het zeggen, naief op mij over ( Ik wil niet steken maar eerlijk zijn, want mijn mening is dat dat het beste is (ook al is dat OOK naief :))).
Laat me raden; dat ik soms naïef op je over kom, komt zeker door de vragen die ik stel? Of is er iets anders?
Maar aan dit antwoord heb ik echt wat en ik waardeer het ook erg. Dank je. Je hebt gelijk; het volgen van deze cursus zal inzichten brengen die me verder zullen leiden richting hetgeen het beste bij me past.
Welke cursus bedoel je met "deze cursus"? Ontdek je schrijftalent?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha, je hebt gelijk; het zijn je vragen. Maar blijf vooral vragen FS! Ik bedoel die cursus 'ontdek je schrijftalent' waar jij aan refereerde. Ik denk dat ik dat opstapje, voor ik aan een cursus van een jaar begin, goed kan gebruiken. En dat ga ik dus waarsch. ook doen. Enig idee hoeveel tijd die cursus in beslag neemt, FS?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha, je hebt gelijk; het zijn je vragen.
Dat komt omdat ik erg onzeker ben. Of ik het wel begrijp, of ik wel realistisch denk en ook een beetje omdat vragen stellen bij me hoort.
Maar blijf vooral vragen FS!
Zal ik zeker doen!
Ik bedoel die cursus 'ontdek je schrijftalent' waar jij aan refereerde. Ik denk dat ik dat opstapje, voor ik aan een cursus van een jaar begin, goed kan gebruiken. En dat ga ik dus waarsch. ook doen. Enig idee hoeveel tijd die cursus in beslag neemt, FS?
Je krijgt een workshop in 4 lessen. Je mag net zo lang over de lessen doen als jezelf wilt, maar: de docent moet wel binnen een week reageren als hij jou mail met de eindoefening heeft ontvangen. Steeds als je een les heb afgerond en de docent heeft deze ontvangen, dan krijg je de volgende les opgestuurd. Ik heb over "Ontdek je schrijftalent" ongeveer 8 weken gedaan. Dat was het snelste doordat ik dacht dat je de eindopdracht steeds binnen twee weken moest opsturen. Over "Korte verhalen schrijven" heb ik langer gedaan.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vermoeiend hè; onzekerheid. Ik weet er alles van. Dat 'vragerige' doet me denken aan mijn zus. Alleen is die niet onzeker, ze heeft gewoon een bult vragen :D. Haar 'waaromfase' duurt tot in lengte van dagen. Bedankt, FS, voor de info. Weer een stapje dichterbij een keuze.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik houd niet van schriftelijk onderwijs, ook niet on line. Ik kies altijd voor live. Daarvoor kun je zoeken op deze site onder "Activiteiten" en dan je provincie. Daar heb ik mijn schrijfjuf ook vandaan en ik ben erg blij met haar. Ben pas nog bij een boekpresentatie van haar geweest.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aunty Betje; je hebt natuurlijk gelijk, maar voor mij persoonlijk is het schriftelijke gebeuren een uitkomst. Het heeft een paar belangrijke nadelen; dat klopt ook. Maar dat samenzitten; nee joh, niet (op dit moment) voor mij.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Daantie, ik sluit mij aan bij wat hierboven gezegd is door FS en wil nog even zeggen dat mijn persoonlijke ervaring met de Online Academie veel positiever is dan die met het NTI. De feedback die ik tot nu toe ontvangen heb van mijn docent van de Online Academie is veel bruikbaarder dan die ik een paar jaar geleden van de NTI docent kreeg. Dat was de cursus jeugdverhalen schrijven, waarmee ik na twee of drie maanden gestopt ben. Schriftelijk onderwijs is voor mij een uitkomst omdat het overal ter wereld kan via internet. Een ander voordeel vind ik dat ik het op mijn eigen tempo kan doen, zonder 'vertraging' door medecursisten en vragen naar de bekende weg ;)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik houd niet van schriftelijk onderwijs, ook niet on line. Ik kies altijd voor live. .
Heb je daar een speciale reden voor?
Ik heb graag mensen om me heen, het liefst een groep. En stel nu: ik doe een on line cursus, of schriftelijk. Kan ik dan niet beter gewoon uit een boek werken? Want dat doe ik, als ik alleen ben. Ik stel uit boeken mijn eigen "cursus" samen. En dat is niet een standaardcursus die maar half past, nee, dat is een cursus die me past als een sportbadpak. Het enige wat je mist, is feedback. Maar daar heb ik het live schrijfcafé van mijn schrijfjuf voor en dit forum en binnenkort de schrijfgroep bij mij in de buurt die ik ontdekte toen ik in gesprek kwam met iemand tijdens de boekpresentatie van mijn schrijfjuf. Bij dit soort live activiteiten kun je ook nog netwerken natuurlijk. En als ik ooit echt individuele aandacht wil voor mijn tekst, van een prof, dan kan ik mijn schrijfjuf vragen. Dat kost wel wat, maar die on line cursussen zijn ook verre van gratis, viel me op. De workshops ("schrijfcafé") van mijn juf duren 2 uur, lesmateriaal en 2xkoffie of thee is inbegrepen, prijs 15 euro. Vier keer is dan dus 60 euro - nou, dat ben je voor schriftelijk of on line ook al heel gauw kwijt. En live kan ik netwerken - ik leer mensen kennen in het wereldje, word zelf ook een bekend gezicht. Voor mij is de keus heel duidelijk.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daantie, ik sluit mij aan bij wat hierboven gezegd is door FS en wil nog even zeggen dat mijn persoonlijke ervaring met de Online Academie veel positiever is dan die met het NTI. De feedback die ik tot nu toe ontvangen heb van mijn docent van de Online Academie is veel bruikbaarder dan die ik een paar jaar geleden van de NTI docent kreeg. Dat was de cursus jeugdverhalen schrijven, waarmee ik na twee of drie maanden gestopt ben. Schriftelijk onderwijs is voor mij een uitkomst omdat het overal ter wereld kan via internet. Een ander voordeel vind ik dat ik het op mijn eigen tempo kan doen, zonder 'vertraging' door medecursisten en vragen naar de bekende weg ;)
Te gek; info. uit 1e hand! Bedankt. Je bent dus gestopt met die cursus, hoezo? Die cursus kost toch geld, die heb je vast niet zomaar naast je neergelegd.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Daantie, Over het algemeen zijn de ervaringen van forumleden met de cursus "Jeugdverhalen schrijven" van het NTI, minder goed zijn dan die van "Korte verhalen en romans schrijven" bij deze onderwijsinstelling, waarover de meesten die deze cursus gevolgd hebben zeer tevreden over zijn. Je kan ook nog overwegen om een cursus te doen bij uitgeverij Priem. Maar daar kan ik niet veel over zeggen, omdat ik daar geen ervaring mee heb. Misschien een idee om hiervoor ook de zoekfunctie te gebruiken?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS: Nu ben je gezellig met Daantie aan het 'forummen' :D Ik ben in mijn hoofd ook bezig met zo'n cursus, daarom vind ik dit wel interessant om even te lezen. De Online Academie spreekt me erg aan, na alle positieve verhalen. Al moet ik eerst nog bedenken wat ik eigenlijk wil. Voordat ik me aanmeld, wil nog even een paar dagen nadenken. Misschien begin ik gewoon met 'Ontdek je Schrijftalent', want dat is eigenlijk precies wat ik al aan het doen ben: Mijn schrijftalent ontdekken.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dargor, Volgens mij weet jij al waar je goed in bent, als het gaat om gedichten, dialogen, columns over verhalen schrijven. Of is dat niet zo? Als dat wel zo is, kan je misschien overwegen om een workshop "ontdek je eigen schrijfstijl" te volgen?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS: Nu ben je gezellig met Daantie aan het 'forummen' :D Ik ben in mijn hoofd ook bezig met zo'n cursus, daarom vind ik dit wel interessant om even te lezen. De Online Academie spreekt me erg aan, na alle positieve verhalen. Al moet ik eerst nog bedenken wat ik eigenlijk wil. Voordat ik me aanmeld, wil nog even een paar dagen nadenken. Misschien begin ik gewoon met 'Ontdek je Schrijftalent', want dat is eigenlijk precies wat ik al aan het doen ben: Mijn schrijftalent ontdekken.
Yep, we brengen qualitytime met elkaar door, en het klikt :D! De online academy klinkt mij ook steeds aantrekkelijker in de oren, en dat terwijl ik op het punt stond eerst die van de NTI te doen. Nu ik al deze info. heb gekregen, ben ik daar toch ietsje anders over gaan denken. 'Ontdek je schrijftalent' klinkt goed. Ik denk er ook nog even over na, maar heb er een goed gevoel over. Met dit soort dingen kun je beter niet over 1 nacht ijs gaan; je kunt het geld maar 1 x uitgeven, niet? Groetjesss

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Daantie, ik weet niet of de voorwaarden inmiddels veranderd zijn, maar ik kon de cursus van het NTI gewoon opzeggen met een opzegtermijn. Hoe lang die opzegtermijn was, weet ik niet, maar het zal wel zoiets als een maand geweest zijn. Ik ben gestopt omdat het cursusmateriaal voor mij grotendeels een open deur was (ik deed toen de deeltijd Pabo) en de feedback van de docent vond ik niet motiverend. Ik kreeg vaak het commentaar dat ik me inhoudelijk niet voldoende aan de opdracht gehouden had, maar daar leer je nou niet echt beter van schrijven.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daantie, ik ben een jaar geleden aan de cursus van de NTI begonnen, korte verhalen en romans schrijven. Ik doe er lang over omdat ik vaak geen tijd heb om te schrijven, maar ook omdat ik de opdrachten zo serieus mogelijk probeer te doen. Ik ben nu op 2/3 van de cursus en ik vind dat ik al veel geleerd heb. Juist als je je aan de opdracht houdt leer je veel, als je er een soort eigen opdracht van maakt, ga je toch doen wat jij het makkelijkst vindt en kom je niet de problemen tegen die je wel tegen komt als je de opdracht precies aanhoudt. De docent is Hans van Mors en ik vind dat hij heel ter zake kundig is, hij weet feilloos de problemen eruit te pikken en de vinger op de zere plek te leggen. Zijn commentaren zijn kort, maar wel treffend. Ook vind ik het prettig dat hij heel snel nakijkt. In principe dezelfde dag, of als je laat instuurt de volgende ochtend al. Ik kan geen vergelijk maken met de Online Academie, ik kan alleen maar zeggen dat ik positief ben over de NTI. Vaak kan je trouwens ook een gratis proefles aanvragen, dan weet je misschien iets meer. Succes! :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Top Pien! Wederom verhelderende informatie. Ik heb al van een eerdere thuisstudie geleerd gedisciplineerd om te gaan met opdrachten. Ik volg de cursus tenslotte voor mezelf. Natuurlijk zit je hiermee op de kern van de zwaktes van een dergelijke zelfstudie; smokkelen is mogelijk, doch zinloos. Je kunt alleen de vruchten plukken die jezelf hebt geplant.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal het hier zeker laten weten! Ik denk dat 'ontdek je schrijftalenten' van de academie het spits afbijt. Ik ben iemand die erg hecht aan richtlijnen, of iedere andere vorm van houvast. Vervolgens denk ik aan de NTI korte verhalen en roman-cursus.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me een hartstikke goed besluit. De online academie is volgens mij best intensief en toch maar 4 lessen in totaal. Mooie start zou ik zeggen. Toi toi!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaah, ik heb de bestelling bij de Academie geplaatst! Ik krijg binnenkort de cursus 'Ontdek je talent' op de mat, er is geen weg meer terug :).

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar ben ik dan weer. Ik ben fris begonnen met de curus. Het verdere verloop ervan zal ik vanaf nu in mijn blogs vermelden. Groetjesss