Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Buitenkunst Stijloefeningen

Wie kent Buitenkunst? Buitenkunst organiseert projecten op het gebied van dans, theater, muziek, literatuur en beeldende kunst. Op deze projecten begeleiden professionele kunstenaars, theatermakers, muzikanten, dansers en schrijvers workshops voor volwassenen, jongeren, kinderen en kleuters. Buitenkunst kan voor haar activiteiten beschikken over drie terreinen, Drenthe, Randmeer en de Banken, (zie locatie) gelegen in verschillende natuurgebieden van Nederland, waar gekampeerd wordt tijdens de Buitenkunst-weken en -weekends. De natuurlijke omgeving dient als buitendecor voor de workshops, voorstellingen, concerten en exposities. Van 18 t/m 25 juli Randmeer De Franse mathematicus, schrijver en dichter Raymond Queneau schreef het wonderlijke boek 'Stijloefeningen'. Op 99 manieren vertelt hij eenzelfde verhaal: iemand wordt in een Parijse autobus op zijn tenen getrapt. Telkens hetzelfde verhaal en toch telkens anders. De feiten staan vast, zo lijkt. Maar, was het nu koud of warm, werd er per ongeluk of opzettelijk op de tenen getrapt? Deze week treden wij in de voetsporen van Queneau; we vertellen hetzelfde verhaal op verschillende manieren. Achterstevoren, verontwaardigd, subjectief, in een woordenrally, aarzelend, juridisch, versleuteld. Dat is spannend en scherpt de pen. En pagina voor pagina zal duidelijk worden dat een gebeurtenis niet één waarheid oplevert, maar dat daarvan evenveel varianten bestaan als er schrijvers zijn Misschien leuk voor jou?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Regina, Heb jij zelf weleens met een project van buitenkunst meegedaan? En waarom wel/niet? (je mag zelf weten of je hier antwoord op wilt geven hoor!)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk wil ik daar antwoord op geven! Ik heb zelf een paar jaar geleden een weekje theaterwerkplaats gedaan in Randmeer. Ik vond dat erg leuk. De combinatie van 'werken', camperen, de natuur en de verschillende mensen die ik daar ontmoette vond ik vooral leuk. Mag ik vragen waarom je dat wilt weten? Zelf ook ervaring(en) met Buitenkunst? Interesse?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is toevallig, ik had hier nog nooit van gehoord en vandaag ineens twee keer. Een vriend heeft vorig jaar meegedaan, voornamelijk (of alleen maar?) schilderen/tekenen, en is erg enthousiast.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een enorme hekel aan kamperen :( Maar het idee lijkt me heel erg leuk! Misschien kan ik het zelf eens proberen. Om een gebeurtenis te ontleden en vervolgens op verschillende manieren te beschrijven.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zit ook liever in een vijfsterrenhotel dan in een tent. Het is alleen een beetje duurder. Een gebeurtenis ontleden kan. Maar hoe wil je dat op verschillende manieren beschrijven?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Neem nu zoiets als een kip die een worm eet, gadeslagen door een boer die lui tegen een hek leunt. De kip en de worm maken deel uit van een gebeurtenis, maar hebben zo hun eh... eigen versie van het geheel :D Van perspectief veranderen kan heel leuk zijn. De boer in deze is de alwetende verteller min of meer, die al weet wat gaat gebeuren. De kip eet de worm helemaal op. We zouden de gedachten van de boer gedetailleerd weer kunnen geven, op een humoristische manier. Ik kan wel twintig manieren verzinnen, bedenk ik me ineens :eek: Want het hek is niet meer zo jong, en kraakt onder het gewicht van de boer. Waarom staat die boer zo lang tegen dat hek? Het hek kijkt eens om de boer heen, en ziet dan wat de kip aan het doen is... hm. Iets zegt me dat ik te veel fantasientjes heb gegeten in mijn leven.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken het niet, maar het lijkt me wel een goede ervaring om jezelf te dwingen creatiever te zijn. Jaren geleden deed ik een cursus patroontekenen en het huiswerk was om 50 verschillende rokken te tekenen. Na 20 wist ik het niet meer, klokrok, kokerrok, minirok, ballonrok enzovoort. En toch wist ik er nog een paar uit te toveren. Niet dat ze draagbaar waren :) Het werkt dus wel.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me al ingeschreven.....volgen er meer????

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dargor. Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Ik dacht dat je b.v. in jouw voorbeeld ook zou vertellen hoe de kip en de worm het ervoeren. Of nog nooit als een kip of een worm gedacht? Ik heb een tijdje geleden aan een wedstrijd meegedaan en de winnares was iemand die vanuit een spin het verhaal vertelde. Het kan dus wel. Momenteel ben ik tussendoor met 'Mijn kerkhof' bezig. Ik word er niet goed van om een verhaal zo vaak door te lezen. Maar zolang het hier nog is blijf ik aan het schaven. Nog even en ik lig er zelf. Oké, dit heeft er even helemaal niets mee te maken. Hoe meer fantasie je hebt gegeten, des te beter het is.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, ik bedoelde ook te zeggen dat je die gebeurtenis zowel door de ogen van de kip als door die kleine wormenoogjes zou kunnen bekijken. Zo kun je een gebeurtenis op verschillende manieren beschrijven. Zoals met die spin dus. Maar dat is één techniek. Ook door aanpassingen in de stijl kun je variëren. Ik had hier werkelijk nog nooit over nagedacht. Wat ik gisteren zei, ik ben een totale beginner :D Maar ja, ik zou voor een verhaal best even als een kip kunnen (proberen te) denken. Fantasie heb ik genoeg, hahaha.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jij bent geen beginner. Mocht je als een kip gaan denken, dan niet als een kip zonder kop. Fantasie is mijn probleem in feite. Zo gauw ik een verhaal af heb, begin ik graag aan een nieuw verhaal. Ik heb niet voor niets nog wel twintig verhalen in de la liggen. Dat herlezen, schrappen en schaven vind ik het minst leuke gedeelte. Vooral schrappen vind ik een ramp. Helaas hoort het erbij.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog geen enkel verhaal, dus je ligt mijlenver op me voor. Ik bedoel fictie he? Ik praat niet over mijn verhalen als journalist ;) Schrappen hoort erbij ja... Heb je anderen er wel eens naar laten kijken?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja Dragor. Mijn man vindt al mijn verhalen fantastisch. Daarnaast heb ik een vriendin die al mijn verhalen leest en nogal in literatuur geïnteresseerd is (en er een beetje verstand van heeft) en mij op fouten wijst. Dan is er nog een vriend die ook schrijver is en regelmatig een stukje van me lesst. Met de aanwijzingen en opmerkingen van beiden doe ik iets. Meestal. Mijn probleem is zoals ik al zei dat ik te veel fantaseer. Eerlijk gezegd is dat ook het enige wat ik kan. Nee, toch niet. Ik kan ook nog wel een aardig balletje slaan op de tennisbaan. En ik teken niet onaardig. Of hoort dit allemaal een beetje te opschepperig? Niet zo bedoeld, want ik ben nergens een kei in. Bescheidenheid siert de mens.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een twee keer bij Buitenkunst geweest, en vond het ontzettend leuk. Twee jaar geleden heb ik Literaire Columns Schrijven gedaan, en vorig jaar een keuzeweekend waarin ik bewust niks met schrijven gedaan heb. Het cursusgedeelte was erg leuk, maar verder is het vooral bijzonder om een week met allemaal creatievelingen alleen maar met creatief-zijn door te brengen. Een weekend was me dan ook te kort. Ik ga komend jaar weer een week, maar dan zingen. Ik vond dit jaar de schrijfonderwerpen niet zo aanspreken, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik werk zelf al jaren met de Stijloefeningen als ik trainingen zakelijk schrijven geef, dus dan is het als Buitenkunstthema voor mij te dicht bij gewoon werk, daar heb ik geen zin in. Voor de mensen met een hekel aan kamperen: je kunt in de buurt (Elburg, Dronten, Kampen) andere accommodatie zoeken, Buitenkunst kan je daarmee helpen. Het kamperen is voor Nederlandse begrippen nogal primitief en hutje-mutje, en erg blubberig als het regent. Daar moet je echt wel een beetje van houden, ja. Louise

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Buitenkunst!! Alleen al het zien van die naam op m'n scherm maakt me blij :)

(ik weet dat dit topic al wat ouder is, maar over een maandje staat het nieuwe programma van Buitenkunst online, dus het wordt vanzelf weer actueel^^)

Ik ben er al heel wat keren geweest, zowel op de locatie Randmeren als in Drenthe en heb verschillende programma's gevolgd. Ben er laaiend enthousiast over! De sfeer is bijzonder, iedereen is er met creativiteit in welke vorm dan ook bezig en dat werkt voor mij erg inspirerend.

Ik heb nog geen weken/werkplaatsen gedaan, alleen weekenden. Dat is te kort om heel diep op een onderwerp of methode in te gaan, maar het biedt wel de gelegenheid om nieuwe invalshoeken uit te proberen, elkaar uit te dagen & aan te moedigen en plezier te hebben in de activiteiten.

Ben zelf steeds minder een kampeerder aan het worden, maar met een huurtent vond ik het heerlijk: tentje met houten vloer en echte bedden. Bij Buitenkunst Randmeren is ook een restaurant, dus je hoeft niet op een campinggasje te koken als je daar geen zin in hebt.
's Avonds zijn er meestal voorstellingen en exposities, bij droog weer een lekker kampvuur.
Buitenkunst Drenthe is wel echt back to basic trouwens.

Nou ja, het is geloof ik wel duidelijk dat ik hoop iets van mijn gading in het programma te vinden, heb er nu al zin in! :)