Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geslaagde cursussen?

Wie kent auteurs die publiceerden bij een (literaire) uitgeverij, mede dankzij het volgen van een schrijfopleiding / -cursus / -workshop? Welke auteurs zijn dat en welke opleidingen / cursussen / workshops?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag het omdat m.i. schrijvers van het kaliber Rosenboom, van der Heijden, Bernlef etc geen cursussen nodig hebben. Maar misschien heb ik het helemaal mis. Voorlopig zie ik echter het tegendeel niet bevestigd. @Lugs: waar is je vermoeden op gebaseerd?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Je noemt oudere schrijvers. Vergeet niet dat er vroeger veel minder was op schrijfcursusgebied dan nu. Naar mijn mening kun je met een cursus tijd besparen. Je verbeteren zonder cursus lukt waarschijnlijk ook wel, maar kost veel meer tijd. Sowieso vind ik de redenering een beetje vreemd. Je zegt toch ook niet dat Schumacher geen rijlessen nodig heeft?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik denk dat iemand die zich schrijver noemt / weet, al op jonge leeftijd erg geïnteresseerd is in alles wat met schrijven te maken heeft. Zo iemand 'eet' interpunctie, grammatica, zinsbouw, structuur, woorden, geniet ervan, verteert het - en maakt zijn eigen verhaal. Dat is een attitude, zoals andere kinderen alles van elektriciteit willen weten, en zich er ook in bekwamen. Of in tekenen, of eender welke vaardigheid. Het is inderdaad wel van belang om de juiste mensen te vinden die bereid en in staat zijn, je te (bege)leiden. Zo iemand kan jou en je werk enorm ver op weg helpen. Maar hij / zij zal ook kritisch zijn en je laten zien waar je - al of nog niet - staat.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit ook dat romantische beeld gehad dat schrijven 'gewoon' een gave is en cursussen er zijn voor de middelmaat. Ik ben daar allang vanaf. Je kunt technisch veel leren van cursussen. Zonde om alle wielen zelf te moeten uitvinden. En inderdaad: Krajicek heeft ook gewoon tennisles gehad.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Rasa. En ik weet bijvoorbeeld dat een groot deel van mensen die cursussen doen bij Sebes (om maar ergens te noemen) binnen afzienbare tijd debuteren. Ik denk dat je wel talent moet hebben, uiteraard, maar de technische kant zeker kunt leren.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je noemt oudere schrijvers. Vergeet niet dat er vroeger veel minder was op schrijfcursusgebied dan nu. Naar mijn mening kun je met een cursus tijd besparen. Je verbeteren zonder cursus lukt waarschijnlijk ook wel, maar kost veel meer tijd. Sowieso vind ik de redenering een beetje vreemd. Je zegt toch ook niet dat Schumacher geen rijlessen nodig heeft?
Ik ontken ook niet dat je kunt verbeteren door een schrijfcursus, maar of iemand er een succesvol auteur van wordt betwijfel ik, simpelweg omdat ik geen voorbeelden zie. En volgens mij werd Schumacher geen topcoureur omdat hij ooit rijlessen volgde.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad wel van belang om de juiste mensen te vinden die bereid en in staat zijn, je te (bege)leiden. Zo iemand kan jou en je werk enorm ver op weg helpen. Maar hij / zij zal ook kritisch zijn en je laten zien waar je - al of nog niet - staat.
Zeker waar. Je leest vaak in schijversinterviews dat een kritische redacteur / vaste proeflezer van vitaal belang is. Mijn vraag heeft echter betrekking op opleidingen en cursussen. Het is makkelijk gezegd dat je met cursussen een goede schrijver kunt worden. Om het bewijs te zien draai ik het graag om: welke succesvolle auteurs hebben welke cursus gevolgd?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rasa @Lugs Dat je beter kunt worden van een cursus staat buiten kijf. De vraag blijft staan. Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden om te horen: Benali heeft de schrijversvakschool gedaan, Lubach deed een workshop bij Script+, Koch debuteerde na een opleiding zus of zo, etc. Mijn voorlopige conclusie: diamant slijpt zichzelf.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
En als je wist: Lubach deed een workshop bij Script+, ging je dan ook bij Script+ een workshop volgen? Als je het vergeleek met Journalist X volgde de Academie voor Journalistiek te Y en daarom zien we hem op tv in programma Z als correspondent, wat zei dat dan over de opleiding, het medium en het programma? En wat zei het over de opleiding, het medium en het programma wanneer journalist X niet die opleiding te Y had gedaan, maar te W en tóch die correspondent was? Ik bedoel: je kunt niet alles aan die opleiding / cursus ophangen. 't Is een mix, die begint bij jezelf. Eerst goed weten wat je werkelijk kunt en wilt, en dan die opleiding volgen, want op opleidingen zitten soms mensen die helemaal niet komen waar de opleiding toe leidt, ook niet met dat papiertje op zak.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rasa @Lugs Dat je beter kunt worden van een cursus staat buiten kijf. De vraag blijft staan. Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden om te horen: Benali heeft de schrijversvakschool gedaan, Lubach deed een workshop bij Script+, Koch debuteerde na een opleiding zus of zo, etc. Mijn voorlopige conclusie: diamant slijpt zichzelf.
Je vraag is best interessant. Het is inderdaad nog wachten op een bekend schrijver die opleidingen en cursussen gevolgd heeft. Misschien bestaan de serieuze opleidingen nog niet lang genoeg. Volgens mij zijn er wel schrijvers die journalist waren/zijn en daar een opleiding in hebben. Ook die letterkunde oid gestudeerd hebben. Of redacteur (geweest) zijn en zo een praktijkopleiding gevolgd hebben. Maak overigens niet de vergissing bekend schrijver met goed schrijver te verwarren. De voorbeelden die jij noemt zijn inderdaad bekend auteurs, maar naar mijn mening beslist geen goede schrijvers. Vallen niet in de categorie diamant die je noemt. Zie ook deze draad: http://www.schrijvenonline.org/forum/108971

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En als je wist: Lubach deed een workshop bij Script+, ging je dan ook bij Script+ een workshop volgen?
Nee. Daarom vraag ik het niet. Ik vind het gewoon interessant om te weten. Je hebt gelijk dat je nooit zeker weet wat waaraan is toe te schrijven. Maar als bijvoorbeeld blijkt dat van de top100 auteurs minder dan 10% een cursus volgde, zegt dat toch iets over het vak van schrijver.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien bestaan de serieuze opleidingen nog niet lang genoeg.
Zoiets opperde Dries ook. De vraag die dan onmiddellijk rijst: waarom hadden we vroeger uitstekende auteurs, zonder dat er opleidingen waren?
Volgens mij zijn er wel schrijvers die journalist waren/zijn en daar een opleiding in hebben. Ook die letterkunde oid gestudeerd hebben. Of redacteur (geweest) zijn en zo een praktijkopleiding gevolgd hebben.
Het zou inderdaad kunnen dat de serieuze schrijfopleidingen de plaats hier van innemen. Het is dan wel wachten op voorbeelden (naast J. Bordewijk). Dank voor de link.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mijn weten zijn er veel schrijvers die bijvoorbeeld Nederlandse taal- en letterkunde hebben gestudeerd, of een andere taal, of iets dat toch sterk taal georiënteerd was, zoals filosofie. Er komen er ook uit de opleidingen voor journalistiek. Dat zijn officieel geen cursussen. Ik zou de lange opleiding van de Schrijversvakschool ook niet als een cursus willen betitelen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou het er ook nog mee te maken hebben dat we schrijven (naast oa rekenen) zien als basisvaardigheden en dus de hele lagere en middelbare schooltijd erin getraind worden (alle basis technieken en ook ingewikkelder zaken: tekstanalyse, opstellen etc). Terwijl je bv zingen niet leert (igg niet technisch) en je daarvoor dan naar de muziekschool gaat. Ofwel: veel mensen leren goed en begrijpelijk schrijven en kunnen zichzelf de kunstzinnige vaardigheden leren (met vallen en opstaan). Voor alle andere kunstvormen moet je aparte scholing zoeken.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rasa @Lugs Dat je beter kunt worden van een cursus staat buiten kijf. De vraag blijft staan. Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden om te horen: Benali heeft de schrijversvakschool gedaan, Lubach deed een workshop bij Script+, Koch debuteerde na een opleiding zus of zo, etc. Mijn voorlopige conclusie: diamant slijpt zichzelf.
Ik weet dat Arjen Lubach de cursus Literair Debuteren bij Paul Sebes heeft gevolgd.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie kent auteurs die publiceerden bij een (literaire) uitgeverij, mede dankzij het volgen van een schrijfopleiding / -cursus / -workshop? Welke auteurs zijn dat en welke opleidingen / cursussen / workshops?
Het zijn Kinderboeken schrijvers maar hieronder een aantal waar ik van weet dat ze een schrijfopleiding (ScritpPlus) volgenden: Mariken Jongman (nu ook docente bij ScriptPlus), Lemniscaat Mirjam Oldenhave (ook docente ScriptPlus), Ploegsma, Benny Lindelauf (ook docent ScritpPlus), Querido

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zelf mijn kennis en kunde in diverse cursussen bij elkaar gesprokkeld. Zonder dat was ik zeker niet daar gekomen waar ik nu ben. (35 boeken bij diverse uitgevers in 7 jaar).