Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Masterclass verhalen schrijven met Thomas Olde Heuvelt

Iemand een idee of dit echt iets is? Ik ben wel geïnteresseerd maar heb niet zo'n goed idee wat ik hier van moet verwachten. En het is ook nog eens op moederdag =p http://www.oldeheuvelt.com/

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neem je moeder mee. :D Als ik het filmpje zo bekijk, lijkt het me een hoorcollege. Weinig interactie of oefening. Ik denk dat het van je niveau afhangt hoeveel je nog opsteekt van algemene tips. Het ziet er wel heel gezellig uit.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens. je kunt beter naar Toscane afreizen en een echte cursus volgen van een ervaren schrijfdocente. :)
Dat is altijd een goede optie. :D

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je van Thomas een hoop kunt opsteken. Hij is al 10 jaar bezig als schrijver en was een van de weinige regulier uitgegeven genre-schrijvers (fantasy/horror). Daarvoor heeft hij nauw samengewerkt met de beste redacteur in het vak. Hij kent het klappen van de zweep bij diverse uitgeverijen. Hij heeft daardoor praktijkervaringen als schrijver die een ervaren anonieme schrijfdocente zonder oeuvre niet heeft. Hij geeft al jaren workshops op Nederlandse scholen en weet dus waar hij mee bezig is. Naast dat werk heeft hij regelmatig in wedstrijden gejureerd en weet zo ook wel waar de schoen wringt bij veel verhalen. Zijn stijl van workshop geven (zie video) is niet de manier waar ik persoonlijk iets mee kan, maar ik neem aan dat veel anderen wel kunnen genieten van zijn enthousiasme voor het vak en zijn energieke optreden. Van de workshops op het fantasy boekengala heb ik ook alleen maar goede dingen gehoord. Als je iets met fantasy of magisch realisme wil doen, lijkt het mij een goede keuze qua workshop. Volgens mij ga je je bij Thomas niet vervelen en ga je met bergen inspiratie terug naar huis. Voor netwerken is het ook nog eens nuttig. Jammer dat het op moederdag is, dat wel.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had inderdaad gelezen dat hij al bij veel verschillende scholen was geweest en de video bekeken. Fantasy is echt mijn ding en misschien dat ik in de toekomst een boek in dit genre zou willen publiceren. Ik ga het in ieder geval overwegen =)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb op Fantastyval ooit een workshop van Thomas gevolgd en heb daar toch wel iets van opgestoken, ook al verschilt zijn methode heel erg van de mijne - character-driven terwijl ik meer een plot-driven schrijver ben. Ik weet niet in hoeverre je zo'n korte gelegenheidsworkshop kunt vergelijken met deze masterclass, maar Thomas is in ieder geval iemand die niet alleen zelf kan schrijven maar er ook boeiend over kan vertellen en zijn inzichten helder kan overbrengen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
(...) Als ik het filmpje zo bekijk, lijkt het me een hoorcollege. Weinig interactie of oefening. (...)
In het filmpje met informatie over de komende masterclasses zegt hij dat die dagen een stuk interactiever zullen zijn, dus ik denk dat het eerder op een werkgroep zal lijken dan een hoorcollege (als je het toch met de uni gaat vergelijken). Het filmpje met de korte masterclass op het BoF-boekenfeest/gala/ietszolanghetmaargeenboekenbalmeeris is slechts een voorbeeld. Jammer dat hij geen beter materiaal online heeft kunnen zetten voor een beter beeld van hoe de dagen zelf zullen zijn (alhoewel... Hoe wil je een hele dag goed in een paar minuten samenvatten?).

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De workshop van Thomas heb ik op het boekenbal niet bijgewoond, maar ik heb wel gezien dat er toen erg veel volk was, dus ik kan aannemen dat veel interactie daardoor moeilijk was. Bij de workshop van Tais Teng daar was het ook alleen praten, terwijl de eerdere langere workshops die ik bij hem volgde wel vooral rond zelf schrijven, elkaars verhalen beoordelen en worldbuilden draaiden. Dus je kunt zo'n korte workshop op een druk evenement echt niet vergelijken met een langere masterclass met minder aanwezigen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(...) Als ik het filmpje zo bekijk, lijkt het me een hoorcollege. Weinig interactie of oefening. (...)
In het filmpje met informatie over de komende masterclasses zegt hij dat die dagen een stuk interactiever zullen zijn, dus ik denk dat het eerder op een werkgroep zal lijken dan een hoorcollege (als je het toch met de uni gaat vergelijken). Het filmpje met de korte masterclass op het BoF-boekenfeest/gala/ietszolanghetmaargeenboekenbalmeeris is slechts een voorbeeld. Jammer dat hij geen beter materiaal online heeft kunnen zetten voor een beter beeld van hoe de dagen zelf zullen zijn (alhoewel... Hoe wil je een hele dag goed in een paar minuten samenvatten?).
Oké, zover had ik niet doorgeklikt. Dan zou ik zeker gaan. Van alleen luisteren steek je vermoedelijk ook al het een en ander op, maar van zelf doen leer je toch het meest.