Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Storytelling

Wie weet waar ik als zzp'er een cursus storytelling (liefst toegespitst op online storytelling) kan volgen? Ik ben al even op zoek en hoopte er in het artikel in Schrijven Magazine informatie over te vinden. Maar ook de daar vermelde opleiders zijn gericht op organisaties en niet op éénpitters. Ik hoor het graag!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dat wel hetzelfde? Ik pik een beetje op dat storytelling gekaapt is door het bedrijfsleven, als middel om hun medewerkers te leren met klanten en elkaar te praten. Dan heeft het dus minder te maken met het vertellen van een boeiend verhaal aan een groep mensen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo had ik het nog niet gezien, Ceridwen. Het zou kunnen, Colette presenteert zich namelijk als ZZP'er. Ik ben niet zo thuis in het moderne bedrijfsleven. Mocht je gelijk hebben, dan hoort deze oproep niet op onze site, denk ik.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het verschil voor Colette ook niet zo duidelijk. Ik zat speciaal op de term storytelling te letten, omdat ik bezig ben een kinder-storytelling workshop te ontwikkelen. Toen ik er wat op googlede merkte ik dat het corporate-hip was, maar dan wel op een andere manier dan ik het aan zou pakken. Ik heb geen business and sales goals :-) . Voor de workshop zal ik dus maar een andere naam verzinnen. Maar welke...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blijkbaar heeft er in Schrijven Magazine iets gestaan over storytelling voor het bedrijfsleven. Er staan blijkbaar trainingen bij genoemd waar je dat kunt leren. Alleen dus niet in een vorm die voor een "zelfstandige zonder personeel" haalbaar is. Zie: http://www.schrijvenonline.org/nieuws/storytelling Het lijkt mij dat er op het forum altijd ruimte moet zijn om de artikelen uit het tijdschrift te bespreken. Dus ook als die weinig met het schrijven van literatuur te maken hebben. Ik heb wel dit gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=pAfhrdK3o7k Is dat wat je ongeveer bedoelt? Van Driel is als schrijver natuurlijk ook een soort ZZPer. Zie ook: http://www.zoekmachine-marketing-blog.com/12730/s… Het lijkt me trouwens iets dat je niet zomaar leert, omdat het om authenticiteit gaat; je moet voor je eigen product een "verhaal" vertellen dat uniek is en waar je zelf achter staat, omdat het jouw verhaal is. De nadruk lijkt me ook minder te liggen op het schrijven zelf, als wel op het vinden van het authentieke verhaal voor je product/dienst/bedrijf. Het storytellen maakt deel uit van de ervaring van de consument en past dus binnen de inmiddels al wat oudere marketingconcepten waarin de klantervaring centraal staat. Het verhaal moet niet direct als geschreven verhaal naar buiten gebracht worden, als wel doorgalmen in iedere vorm van (klant)contact. Ook als je aangeschoten van de champagne staat te netwerken. En dan lijkt dit een aardige cursus: http://www.crachtig.nl/?page_id=54 Alleen zul je "duurzaam" misschien door iets anders moeten vervangen als je niet specifiek duurzaam wilt zijn. Overigens is storytelling ook een vorm van rollenspel, waarbij de nadruk meer op het verhaal ligt dan op de regels of de dobbelstenen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cynisch gezegd is StoryTelling de zoveelste flauwekul managementhype, waar slimme jongens veel geld aan verdienen. Maar minder cynisch gezegd is het een nuttige manier om medewerkers te laten nadenken over hun bedrijf. Het gaat dan dus echt over Corporate Stories. Heeft niet zoveel met literatuur te maken.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens is storytelling ook een vorm van rollenspel, waarbij de nadruk meer op het verhaal ligt dan op de regels of de dobbelstenen.
Zo herinnerde ik me storytelling ook. 'Laat ik op die basis eens iets ontwikkelen voor kinderen die denken dat ze geen verhaal kunnen verzinnen,' dacht ik. Maar nu is storytelling dit: http://www.mt.nl/99/61135/vaardigheden/storytelli… (Kwam net voorbij op twitter). Dat heeft niets meer te maken met kinderen leren fantaseren. Wat een mooie naam zou zijn voor mijn workshop, maar die bestaat dus al. :crybaby:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ceridwen: leuk, die workshop voor kinderen, veel succes en plezier ermee! Toen ik nog in Nederland woonde heb ik een aantal jaren voor en met kinderen op basisscholen poëzie-workshops gegeven (onbezoldigd). De kids deden ook mee aan wedstrijden in hun leeftijdsgroepen. Ze hebben veel prijzen gewonnen en hun gedichten verschenen zowel in krantenartikelen als in boekvorm. "Juf" trots, maar vooral boordevol heel dierbare herinneringen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo herinnerde ik me storytelling ook. 'Laat ik op die basis eens iets ontwikkelen voor kinderen die denken dat ze geen verhaal kunnen verzinnen,' dacht ik.
Misschien kun je je door de methode laten inspireren. Bijvoorbeeld storytelling door middel van kaartjes met afbeeldingen: "verbeeld verhaal"

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, die heb ik erbij Schli. Het was wel erg zoeken naar de leuke kaartjes, met het oog op jongere kinderen. Ik wil ook nog iets doen met dobbelstenen. Ben alleen vergeten hoe dat in het RPG spel verwerkt zat. Gelukkig heb ik na de zomer veel meer tijd, dan ga ik er volop tegenaan. Nu voorbereiden!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjulliewel voor alle reacties. Er stond een artikel in het meest recente nummer van Schrijven Magazine over dit onderwerp, waarvoor ik het magazine los bestelde. De hierboven vermelde webpagina's http://www.zoekmachine-marketing-blog.com/12730/s… en http://www.mt.nl/99/61135/vaardigheden/storytelli… geven inderdaad ook een goed beeld. Schriftelijke corporate storytelling is naar mijn idee een combinatie van commercieel/journalistiek en literair schrijven. Mijn vraag ligt binnen dat laatstgenoemde terrein: wat maakt dat een verhaal doorverteld wordt, blijft hangen, iets doet in houding en gedrag van mensen? Hoe leg je dat schriftelijk goed vast? Als tekstschrijver voor het bedrijfsleven wil ik die meer literaire kennis opdoen en dat kan denk ik prima in een cursus. Daar ben ik naar op zoek en ik was benieuwd of iemand er bekend mee is. Voor het achterhalen van een verhaal binnen een bedrijf maak ik dan gebruik van mijn observatie- en interviewtechnieken en marketingcommunicatiekennis.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De Schrijfbibliotheek heeft een boek, genaamd Storytelling in 12 stappen: http://www.schrijvenonline.org/boeken-bestellen (pagina 6). Uit de beschrijving haal ik niet dat het iets te maken heeft met management of bedrijfsleven.
Nee, dat gaat over iets heel anders. Volgens mij zit het "literaire" in het authentieke. Dat verhaal vertellen dat uniek is voor het bedrijf, omdat het echt is. Ik heb ook de indruk dat het geen vastgelegd verhaal is, maar dat iedere medewerker het verhaal vanuit zijn eigen functie en vanuit een steeds wisselende situatie kan vertellen. Dus bijvoorbeeld als inleiding van een training, of bij een informele borrel, of als anekdote bij acquisitie. Lengte en nadruk kan dus verschillen. Alleen op bijvoorbeeld de website zal het "literair" vastgelegd moeten worden.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja. Door mensen te laten vertellen hoe iets gebeurd is, komen ze veel eerder tot oplossingen dan wanneer je ze volgens de marketingregels ondervraagt. In dat laatste geval krijg je voornamelijk sociaal correcte antwoorden. Maar als een mederwerker een anakdote vertelt over hoe ze tijdens een beziek aan bij bedrijf x telkens door de manager gemangeld wordt, beseffen meerdere collega's dat als zij daar staan, het niet aan hen ligt dat die manager zo raar doet. De volgende keer sta je onbevangener en minder bang bij bedrijf x, je hebt de truc doorzien.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dan is de term storytelling niet eenduidig. Ik kan me indenken dat je je als bedrijf 'storytellend' presenteert, met metaforen als Wij, Kruidenier Om de Hoek, gaan de strijd aan met Goliath. Dat kan erg aanspreken. Je zult dan sowieso iets van de werking van metaforen en verhalen moeten weten, wil je dit effectief doen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eenduidig is ie ook niet. Je kunt zomaar een training voor het bedrijfsleven ontwikkelen en dat corporate storytelling noemen. Teambuilding, organisatiestructuur, presentatietechnieken.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil ook nog iets doen met dobbelstenen. Ben alleen vergeten hoe dat in het RPG spel verwerkt zat.
Ligt aan hoe groot de dobbelsteen is. In de RPG die ik speel (Dark Dungeon) wordt alleen met een tienkantige dobbelsteen gewerkt, waarbij de 1 aangeeft dat iets helemaal misgaat (een 'fumble') en 0 (tien) dat iets vrijwel zeker gaat lukken, en alles wat er tussen zit uiteraard.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan is de term storytelling niet eenduidig. Ik kan me indenken dat je je als bedrijf 'storytellend' presenteert, met metaforen als Wij, Kruidenier Om de Hoek, gaan de strijd aan met Goliath. Dat kan erg aanspreken. Je zult dan sowieso iets van de werking van metaforen en verhalen moeten weten, wil je dit effectief doen.
Precies, dit is wat ik bedoel en wil leren...Als ik niet een geïntegreerde cursus kan vinden (corporate storytelling, dus inclusief verhaaltechniek), dan probeer ik een goede training te vinden in het schrijven van sterke verhalen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je ook eens bij de Kamer van Koophandel informeren of ze hiervoor cursussen aanbieden/kennen?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies, dit is wat ik bedoel en wil leren...Als ik niet een geïntegreerde cursus kan vinden (corporate storytelling, dus inclusief verhaaltechniek), dan probeer ik een goede training te vinden in het schrijven van sterke verhalen.
Heb je inmiddels een cursus Storytelling en/of schrijven van sterke verhalen gevonden Colette? Ben zelf ook zoekende naar iets in die richting, dus ben heel benieuwd! Alvast bedankt voor je reactie. Sonja

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Heel fijn, maar dat is reclame. Dat is hier niet toegestaan. Ik heb de link verwijderd. Lees anders de voorwaarden en forumregels nog een keer.