Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaringen Fantasyverhalen schrijven

Hallo, Ik zit te twijfelen de sol cursus Fantasyverhalen schrijven te volgen. Maar voordat ik dit doe zou ik graag wat ervaringen willen horen. Wat hebben jullie aan die cursus gehad? Raden jullie het een ander aan? enzovoort!

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé Tusdar. In dit topic staan ervaringen met allerlei cursussen van SOL. Fantasy staat er ook bij. http://www.schrijvenonline.org/forum/9028 Maar ik wil je zo ook wel even vertellen dat ik de cursus op dit moment doe. Aan de theorie heb ik niet zo veel, want die is vrij algemeen en daar wist ik dus al veel vanaf. De afsluitende oefeningen daarentegen zijn wel handig. Tot nu toe heb ik mijn feedback altijd binnen één week retour gekregen en toen ik laatst een vraag stelde, had ik zelfs dezelfde avond al antwoord. Edith is een goede docent en ze is bedreven in het geven van feedback. Haar opmerkingen kloppen ook. Aan het eind van elke les krijg je een opdracht (schrijf een verhaal van max. 1000 woorden over...). Sommige van deze zijn erg pittig. Zelf heb ik bijvoorbeeld behoorlijk geworsteld met de afsluitende opdracht van les 2. De technieken die je aangereikt krijgt, zijn zeker handig en niet alleen voor fantasy. Het grote voordeel van deze cursussen is dat je er zolang over mag doen als je wil, wat in combinatie met school heel handig is.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé Tusdar. In dit topic staan ervaringen met allerlei cursussen van SOL. Fantasy staat er ook bij. http://www.schrijvenonline.org/forum/9028 Maar ik wil je zo ook wel even vertellen dat ik de cursus op dit moment doe. Aan de theorie heb ik niet zo veel, want die is vrij algemeen en daar wist ik dus al veel vanaf. De afsluitende oefeningen daarentegen zijn wel handig. Tot nu toe heb ik mijn feedback altijd binnen één week retour gekregen en toen ik laatst een vraag stelde, had ik zelfs dezelfde avond al antwoord. Edith is een goede docent en ze is bedreven in het geven van feedback. Haar opmerkingen kloppen ook. Aan het eind van elke les krijg je een opdracht (schrijf een verhaal van max. 1000 woorden over...). Sommige van deze zijn erg pittig. Zelf heb ik bijvoorbeeld behoorlijk geworsteld met de afsluitende opdracht van les 2. De technieken die je aangereikt krijgt, zijn zeker handig en niet alleen voor fantasy. Het grote voordeel van deze cursussen is dat je er zolang over mag doen als je wil, wat in combinatie met school heel handig is.
Thanks voor je reactie :D. Vind jij het die €99 waard? Ik moet het dus zelf betalen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij lijkt het wat prijzig voor 4 lessen, of zijn die lessen heel erg uitgebreid? Want je kunt elders (of hier op proeflezen) ook gratis feedback krijgen natuurlijk, of gratis of goedkopere workshops volgen. Gaat deze trouwens individueel? Heb ik nog nooit gedaan, maar bij workshops die ik wel gevolgd heb, zowel "in het echt" als online, vond ik net de uitwisseling met andere schrijvers altijd het interessantste, hoe goed de lesgever ook was.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat jij er veel aan kunt hebben. Je krijg echt op maat gemaakte feedback van een professional en dat lijkt me voor jou heel geschikt. Het gaat ook niet zozeer om taal- en/of grammaticafouten, maar puur om de inhoud van het stuk en het schrijven zelf. Als ik jou was, zou ik het gewoon doen. Mocht dit bij nader inzien toch niets voor jou zijn, dan weet je dat in ieder geval voor de volgende keer. Nadeel is wel dat je maar 1000 woorden per keer mag opsturen. Je zult dus wel wat moeten oefenen met schrijven in scènes. Het hoeven dus geen kortverhalen op zich te zijn, maar het mag wel. Ook handig: je kunt je al bedachte fantasywereld gebruiken en kunt de oefeningen maken met het oog op jouw personages en verhaal.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat jij er veel aan kunt hebben. Je krijg echt op maat gemaakte feedback van een professional en dat lijkt me voor jou heel geschikt. Het gaat ook niet zozeer om taal- en/of grammaticafouten, maar puur om de inhoud van het stuk en het schrijven zelf. Als ik jou was, zou ik het gewoon doen. Mocht dit bij nader inzien toch niets voor jou zijn, dan weet je dat in ieder geval voor de volgende keer. Nadeel is wel dat je maar 1000 woorden per keer mag opsturen. Je zult dus wel wat moeten oefenen met schrijven in scènes. Het hoeven dus geen kortverhalen op zich te zijn, maar het mag wel. Ook handig: je kunt je al bedachte fantasywereld gebruiken en kunt de oefeningen maken met het oog op jouw personages en verhaal.
Dat is inderdaad wel handig :D. Ik ga er nog even over nadenken.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Doe dat. Ik hoop dat je nog meer reacties krijgt van mensen die deze cursus gedaan hebben/doen, zodat je een weloverwogen keuze kan maken. :) Succes!

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zowel individueel als groepsgewijs dingen en dat groepsgewijs spreekt mij ook heel erg aan. Maar ik volg zelf ook een cursus bij de (hm, ik ga het maar even niet afkorten) Schrijven Online Academie (geen fantasy. AVI) en vind daarbij het individuele wel prettig, omdat je daardoor geen deadlines hebt. Denk ook dat je er veel aan zult hebben, Tusdar, volgens mij wordt de basis erg goed uitgelegd in de cursussen van de Academie, dus je zult er veel van leren. En ja, 99 euro is niet weinig, maar bedenk dat een professioneel proeflezer zo 60 euro per uur kan vragen ;) Dus dan valt het erg mee. Die cursus die ik doe, kost 149 (of 135 als je plus-lid bent (wat toen een tientje kostte, dus voor 145 had ik toen de cursus én ik was plus-lid)), maar ben wel blij dat ik er aan ben begonnen in een periode dat ik toch wat breder zat. Leer er erg veel van en het is enorm leuk. En tja, in hobby's steek je altijd wel geld. Als je wilt tekenen, heb je ook materiaal nodig. Ja, het is een smak geld voor een 17-jarige. Maar jong geleerd is...

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zowel individueel als groepsgewijs dingen en dat groepsgewijs spreekt mij ook heel erg aan. Maar ik volg zelf ook een cursus bij de (hm, ik ga het maar even niet afkorten) Schrijven Online Academie (geen fantasy. AVI) en vind daarbij het individuele wel prettig, omdat je daardoor geen deadlines hebt. Denk ook dat je er veel aan zult hebben, Tusdar, volgens mij wordt de basis erg goed uitgelegd in de cursussen van de Academie, dus je zult er veel van leren. En ja, 99 euro is niet weinig, maar bedenk dat een professioneel proeflezer zo 60 euro per uur kan vragen ;) Dus dan valt het erg mee. Die cursus die ik doe, kost 149 (of 135 als je plus-lid bent (wat toen een tientje kostte, dus voor 145 had ik toen de cursus én ik was plus-lid)), maar ben wel blij dat ik er aan ben begonnen in een periode dat ik toch wat breder zat. Leer er erg veel van en het is enorm leuk. En tja, in hobby's steek je altijd wel geld. Als je wilt tekenen, heb je ook materiaal nodig. Ja, het is een smak geld voor een 17-jarige. Maar jong geleerd is...
Oke, dit klinkt erg overtuigend :). Ik denk dat ik er wel €100 voor neer kan leggen. Maar graag nog iets meer ervaringen, het liefst gericht op deze cursus.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tusdar, ook ik heb ervaring met de Fantasy cursus. De cursus bevat veel belangrijke basiselementen voor het fantasy schrijven. Ik vond dat wel handig om op een rijtje te zien, hoewel ik zelf een gevorderd schrijver ben en al veel van die dingen weet. Het bestaat uit vier lessen met allemaal theorie en kleine opdrachten, en elke les eindigt met een grote opdracht, waarbij je een stuk moet schrijven van 1000 woorden en waar je feedback op krijgt. Ik vond de feedback van de docent goed, ik had er veel aan en kon het meteen toepassen in mijn volgende stukken. Zelf vind ik deze cursus niet duur, want het bevat veel informatie en je werk wordt persoonlijk nagekeken. Je kan het zo bekijken: je betaalt maar 25 euro per les met uitgebreide theorie en opdrachten, en inclusief goede feedback, en daar ben je een paar uren zoet mee. Je bepaalt zelf je tempo en je eigen manier. Daarvoor moet je wel een beetje gaan plannen en discipline hebben (maar je kan natuurlijk altijd je vorderingen in het doelentopic bijhouden om gemotiveerd te blijven :)). Zelf ben ik er nu al een paar maanden mee bezig, omdat ik er niet achter elkaar aan wil werken. Ik trek om de zoveel tijd een week uit om aan een les te werken en mijn slotopdracht te doen. Ik besteed veel tijd aan die slotopdracht omdat ik veel herschrijf, en minder aan de kleine opdrachtjes. Als je een opdracht instuurt: reken ongeveer op één of anderhalve week de tijd voordat je feedback en een nieuwe les ontvangt.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O ja, en ik heb er veel lol in. En ik ben niet eens een fantasy liefhebber. Ik denk dat je deze cursus wel heel leuk zal vinden, Tusdar!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik dit alles zo lees. hmmm. Een cursus volgen kan natuulijk nooit kwaad, m'r ik denk als je het in je hebt, je zonder cursus al heel ver komt. Zelf heb ik nooit lessen gevolgd, ben gewoon automechanicien maar heb een enorme passie voor fantasy. Toen schrref ik dus maar gewoon mijn verhaal neer. Met een klein beetje speurwerk in de nederlandse taal, deed ik het toch maar. Men boek: 'de redding uit het heelal', mocht ondertussen zijn tweede jaargang in. *link verwijderd*

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
benny, je hebt nu twee berichten geplaatst en beiden bevatten een link naar je site (zonder noodzakelijke aanleiding). Lees nog een keer de forumregels en de algemene voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan. We hebben hier bijna allemaal een eigen schrijverssite en die mag je in je onderschrift en/of je profiel vermelden, maar niet in berichten.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb deze cursus in januari/februari gedaan. Ik vond het zeer nuttig. Ook omdat ze niet alleen let op wat er anders kan, bij dingen die ze mooi vond gaf ze dat ook aan. Na die cursus heb ik ook naar een kort verhaal van mezelf gekeken van wat ik ervoor had geschreven en zag toen ook in wat er verbetert aan kon worden.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith is een goede docent en ze is bedreven in het geven van feedback. Haar opmerkingen kloppen ook. Aan het eind van elke les krijg je een opdracht (schrijf een verhaal van max. 1000 woorden over...). Sommige van deze zijn erg pittig. Zelf heb ik bijvoorbeeld behoorlijk geworsteld met de afsluitende opdracht van les 2. De technieken die je aangereikt krijgt, zijn zeker handig en niet alleen voor fantasy. Het grote voordeel van deze cursussen is dat je er zolang over mag doen als je wil, wat in combinatie met school heel handig is.
Ik weet dat fantasy over meer gaat dan vliegende paarden en dwergen met behaarde tenen maar in hoeverre kun je goed met deze cursus overweg als je meer in de horror / sf hoek zit?