Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De schrijversvakschool in Amsterdam

Hoi! Ik overweeg om de opleiding aan de schrijversvakschool te doen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb de oude berichten hier op schrijvenonline erover gelezen, maar die zijn alweer een jaar (of meer) oud EN daar waren mensen bij die net waren ingeschreven. Dus zijn er mensen die ervaring hiermee hebben of erover hebben gehoord? (en het aanraden/afraden :)? Het is een hoop geld en tijd).

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ja ik wou ook vragen of iemand ervaring had ik wil ook opleiding doen tot schrijfster xxx

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe ScriptPlus in Amsterdam, daar kan ik je wel wat over vertellen (Proza voor Kinderen) maar de SvS niet.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je hier kijkt, vind je al veel ervaringen met deze school. http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/13….
Klopt :), maar zoals ik al zei:
Ik heb de oude berichten hier op schrijvenonline erover gelezen, maar die zijn alweer een jaar (of meer) oud EN daar waren mensen bij die net waren ingeschreven.
Die link van jou is 4 jaar oud. Het zou dus interessant zijn als mensen die toen aangeven te beginnen, nu kunnen terugkijken op hun ervaringen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook benieuwd :) Een paar jaar geleden kwam ik de site al eens tegen, maar nu ik hem net weer bekeek, zag hij er veel beter en professioneler uit dan eerst. Dat trok me wel weer aan. Ik vraag me vooral af wat de reputatie van de school is? Stelt het echt iets voor om daar af te studeren, of kun je net zo goed ergens een vrijblijvend cursusje volgen? Weet iemand uit 'schrijversland' dat? Volgens mij doen veel (Nederlandse) mensen/schrijvers nogal lacherig of minachtend over een school of opleiding voor schrijvers, terwijl dit in het buitenland veel normaler is en opleidingen zoals Creative Writing daar gewoon bestaan. Weet iemand of deze houding in Nederland veranderd is, of aan het veranderen is?

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als antwoord op de vraag over de Schrijversvakschool; ik heb vorig jaar daar een cursus verhalen schrijven gevolgd. In mijn ervaring heeft het zowel voor- als nadelen. Voordelen: Je moet schrijven, dus er ontstaat echt iets en je krijgt veel feedback. Nadelen: Deze cursus wordt door verschillende auteurs gegeven en de mate waarin de docent in staat is de materie tot leven te brengen, is bepalend voor de kwaliteit van de informatie. Niet iedere auteur is ook een goede docent. Ik zou dus een volgende keer een meer afgewogen keus maken voor de docent. Een ander bezwaar: het creatieve proces heeft zijn kwetsbare momenten, en vraagt om een veilige atmosfeer. Let wel: iedereen moet voorlezen wat hij of zij heeft gebrouwen. In onze groep kwam het voor dat éen persoon andere mensen zeer negatieve kritiek gaf zonder tussenkomst van de docent, die het groepsproces had moeten reguleren. Mensen waren daardoor meer op hun hoede, en dat had uiteraard gevolgen voor de sfeer. Conclusie: Mijn ervaring was dus minder positief, maar het had evengoed heel anders kunnen lopen, dus dit is geen negatief advies. Voor mij was het wel een goede start: ik ben nu volop aan het schrijven, en daar gaat het natuurlijk om.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet dat er zaterdag 26 maart een open dag is, met gratis proeflessen. Misschien heeft iemand hier nog iets aan? Je kunt er zonder inschrijven naartoe. Er zijn ochtend- en middagsessies. Voor meer informatie, zie www.schrijversvakschool.nl

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij doen veel (Nederlandse) mensen/schrijvers nogal lacherig of minachtend over een school of opleiding voor schrijvers, terwijl dit in het buitenland veel normaler is en opleidingen zoals Creative Writing daar gewoon bestaan.
Dat klopt, maar dat zijn dan wel opleidingen op masterniveau (MFA, ik heb het nu over de VS), en dat is de schrijversvakschool bij mijn weten niet. Toch zijn ook de meningen over het MFA programma verdeeld (zie bijvoorbeeld het boek 'Portable MFA in Creative Writing', waarvan de samenstellers beweren alle nuttige informatie uit het MFA programma in een boek van een dollar of twaalf te kunnen aanbieden). En dan nu weer :ontopic: