Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Echte klas, digitale feedback?

In het nieuwe cursusjaar wil ik als docent verhalen schrijven een experiment aangaan. Ik wil het voor de les opgestuurde verhaalfragement van de studenten op een afgeschermde site plaatsen, zodat ze elkaar digitaal feedback kunnen geven. Iedere schrijver ontvangt de feedback in het docement waarin zijn of haar verhaalfragment staat, dus niet tien documenten van tien beoordelaars. Binnen dat document kunnen de beoordelaars ook reageren op elkaars feedback. Dus als de een in de kantlijn van het verhaal heeft geschreven: 'mooie openingszin', kan de ander daarop reageren met bijvoorbeeld 'vind ik ook' of 'maar ik vind hem te vaag'. Dit alles vooruitlopend op de les waarin we de fragmenten bespreken. Technisch is dit allemaal mogelijk, de vraag is alleen of het wenselijk is, of het de studenten iets oplevert. Lijkt jullie dit een fijne manier van werken? Zien jullie voor- of nadelen? Heb je er misschien zelfs al ervaring mee? Graag commentaar!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Digitale cursussen vind ik, zeker voor Nederlanders die internationaal wonen ;) sowieso prettig en al helemaal als zij interactief zijn :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij hadden bij het vak creative writing in English een groepsverdeling gemaakt. Ieder moest dan een verhaal schrijven en vervolgens moesten alle andere binnen je groepje het verhaal lezen en van commentaar voorzien, alleen dan wel nog echt op papier. Bij een volgende college kreeg je het blaadje met alle commentaar terug. Daarna kreeg je na dat college de kans om het verhaal te herschrijven en daarna moest je het inleveren voor de eindbeoordeling. Het vervelende aan die werkwijze vond ik dat wij het commentaar eigenlijk te laat kregen, er was daarna niet echt ruimte om nog met anderen te bespreken wat ze precies bedoelde met hun opmerking als dat niet duidelijk was. Ik denk dat de mogelijkheid van digitaal commentaar veel prettiger werkt, zeker als de reacties vooraf bekeken kunnen worden.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij een heel nuttig idee, (iets wat ik bij ons op de schrijversacademie ook al eens voorstelde,) en ook makkelijk uit te voeren is. Ga ervoor zou ik zo zeggen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed idee. Vooral omdat je dan de commentaren van iedereen samen hebt ipv tien blaadjes met commentaren van verschillende mensen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt af van wat voor soort cursus het is en hoe serieus de studenten zijn. Het lijkt me veel werk voor de studenten om voor elke les (naast evt. huiswerk?) 10 verhalen te gaan beoordelen. Of wordt er per les een verhaal van 1 student beoordeeld? Tenzij het natuurlijk je opzet is en (veel) feedback geven bij het huiswerk hoort.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alvast dank voor de reacties tot nu toe. Vooral positief. Denk er zelf ook positief over, maar weet dat ik in mijn enthousiasme soms dingen over het hoofd zie. @Kate.s, ik laat het lopen via iWork.com, en dat biedt gelukkig verschillende formaten aan. (De studenten mailen het aan mij en ik zet het voor ze op iWork, waarna iedereen kan reageren in het formaat van zijn of haar keuze.) @Judy, inderdaad veel leeswerk, en daarom is het wellicht goed te weten dat het een serieuze groep is en het vak een onderdeel is van een vierjarige opleiding. En ik overdreef iets met een groepsgrootte van 10, het gaan er 7 of 8 worden. Blijf vooral reageren!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beoordelen de studenten dan direct in het document waar anderen al in hebben gereageerd? Ik persoonlijk zou liever mijn mening vormen zonder afgeleid te worden door wat anderen er van vonden. Dat kan erg sturend werken en misschien worden mensen wel lui daardoor omdat ze kunnen volstaan met 'vind ik ook' of 'ik niet'. (dit laatste bedenk ik a la minute en is wellicht niet echt aan de orde) Of begrijp ik het verkeerd?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik persoonlijk zou liever mijn mening vormen zonder afgeleid te worden door wat anderen er van vonden.
Dat is iets waar ik rekening mee zal houden, @janneman. Gelukkig zit er in het document een optie om het te lezen met of zonder het commentaar van de anderen. Maar dan nog, het commentaar van anderen kan inderdaad soms te sturend werken.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O kijk, dat is handig, die optie! Overigens kan het commentaar van anderen ook tot nieuwe inzichten leiden, dus het kan ook iets toevoegen. (maar dus pas als je je eigen idee hebt gevormd)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij een prima idee, Ton, maar toch heb ik twee kanttekeningen: ten eerste zeg je dat mensen op elkaars feedback kunnen reageren, maar tot hoever gaat dat dan door? Hoe vaak moeten mensen reageren? Ten tweede vinden mensen het al vaak erg lastig om kritiek te krijgen. Als de kritiek zichtbaar is voor iedereen, kan dat nog moeilijker zijn. Daar moet je je wel bewust van zijn. Niet dat ik er zelf niet voor zou zijn, absoluut wel. Ik ben een periode lid geweest van de schrijfclub Woordenstroom en toen wilde ik graag dat iedereen de feedback op alle verhalen kon zien. Dat wilden sommige leden niet, om de hierboven genoemde reden: feedback krijgen vonden ze één ding, dat iedereen de kritiek kon lezen een tweede ... En ik lees net de laatste posts en daar ben ik het mee eens, die gedachte was bij mij ook opgekomen. Als ik feedback gaf op Zinniger Zinnen (lang geleden :O) gaf ik eerst altijd blanco feedback, las dan wat anderen geschreven hadden en gaf daar mijn mening over. Dat werkt het beste, maar is lastig om als docent onder controle te houden.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik ben het ook eens met die blanco feedback. Ik zou daar wel op hameren als docent, want het levert gevarieerder commentaar op. Maar ik blijf wel van mening dat het heel veel werk is, als ze daarnaast ook hun gewone huiswerk moeten doen. Zeker als je om de twee weken (of week, of wat is het?) les hebt. Ik weet dat ik altijd veel tijd neem voor opbouwende kritiek. Dan zou ik er zelf als docent voor kiezen om er een paar verhalen per keer uit te lichten, zodat mensen die echt goed kunnen lezen en voorzien van degelijke feedback. Liever de diepte in, zal ik maar zeggen... En dan rouleer je gewoon, zodat iedereen aan de beurt komt. @Trenke: wat feedback betreft, daar moeten mensen gewoon mee leren omgaan. Ook met anderen erbij. Bovendien moeten ze dat in de lessen zelf ook, lijkt mij. Als het gebeurt in een goede, opbouwende sfeer, wordt het voor mensen een stuk makkelijker.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijversvakschool geloof ik. Toch, Ton? Ik heb daar een paar jaar terug een cursus roman schrijven gedaan. Je kwam iedere twee weken bij elkaar en in die twee weken moest je een stukje tekst van iedere cursist (er waren er toen 9) lezen en van commentaar voorzien. In de les werden al die commentaren dan besproken. Dus dan hoorde iedereen van elkaar welk commentaar er op je eigen stuk was gegeven. Erg leerzaam.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik heb iets dergelijks gedaan bij script plus. Het zelf beoordelen vond ik ook heel leerzaam. Persoonlijk heb ik nooit moeite gehad met de kritiek van anderen en ik denk ook niet dat je daar moeite mee moet hebben op een schrijfschool. (nog even refererend aan trenkes bericht :-))

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad gaat het om de Schrijversvakschool. Mogelijk geef ik daar weer zowel een deel van het tweede jaar als een losse cursus (beide gericht op het schrijven van verhalen). En @Marlies, kun je je er iets bij voorstellen als je al voorafgaand aan de les digitaal op elkaars werk had gereageerd, zou dat meerwaarde voor je hebben?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar wat is het verschil met de oude methode? Dat je voorafgaand van de les al de reacties op je tekst hebt gelezen?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik mij wel nog afvraag is of je niet elkaars opmerking aan kunt passen? Want dat moet je natuurlijk niet hebben. En ook vind ik dat het digitaal wel handig is, maar dat er wel bij ieders opmerking duidelijk moet zijn van wie die opmerking komt, anders gaat de mogelijkheid tot eventuele feedback verloren.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@janneman: de voordelen zijn hopelijk dat de schrijvers alle feedback in 1 document krijgen, dat je elkaars opmerkingen kunt lezen en erop kunt reageren, dat je in de les niet alleen op de tekst kunt ingaan maar desgewenst ook op alle feedback, en dat mijn commentaar eindelijk eens goed leesbaar is, want ik heb een 'moeilijk' handschrift ;-) maar wellicht dat de bezoekers hier met andere voor- en nadelen komen? graag! @Niekie: in iWork.com kun je elkaars feedback lezen, er komt automatisch bij te staan van wie die afkomstig is, eventueel kun je het commentaar tijdelijk verbergen (bijvoorbeeld om je er niet door te laten beïnvloeden), maar je kunt opmerkingen van anderen niet wijzigen of verwijderen @sabarinde: inderdaad gaat het niet om een totaal digitale cursus, ik dacht dat je eerdere post ironisch was (een aanmoediging voor mij om helemáál digitaal te gaan), anders had ik meteen duidelijk gemaakt wat ik bedoelde, wellicht had een betere titel voor dit draadje geweest: analoge klas, digitale feedback :-)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij een goed plan, Ton. Ik denk dat je dan in de les meer de diepte in kunt gaan met het commentaar. Dan hoeft niet al het commentaar daar benoemd te worden. Jij kunt er als docent bijvoorbeeld een of twee dingen uitpikken die je relevant vindt voor ieders schrijfproces en de cursist kan bijvoorbeeld een ander punt eruit lichten waar hij/zij vindt dat meer gesprek over nodig is om het helder te krijgen. Ik geef zelf ook cursussen waar de cursisten vooraf alle werk van de anderen van commentaar moeten voorzien. Maar dan gaat het nog op de ouderwetse manier en wordt het commentaar op de cursusavond bij elkaar gebracht. Overigens is 'handschrift' geen excuus want ze doen het meestal met 'opmerkingen invoegen' via Word en draaien het daarna uit voor de ander. Waarna het wordt besproken in de les en aan elkaar wordt teruggegeven op papier. Maar wat Sabarinde aangeeft is ook wel een idee. Bij de digitale cursus die ik bijvoorbeeld bij SOL geef aan individuen is het commentaar natuurlijk altijd maar van 1 persoon: de docent. Ik denk dat zo'n cursus in groepsverband opzetten, helemaal digitaal, ook een meerwaarde zou kunnen hebben. Cursisten leren ook veel van elkaars commentaar en zeker ook van zien hoe anderen de geleverde opdracht uitvoeren. Hoe het dus ook 'anders' kan. Het onderwerp (AVI-schrijven) leent zich slecht voor een 'levende' groep omdat er nauwelijks een groep cursisten binnen een redelijke regio te vinden is. Wel zijn er veel cursisten die de cursus willen volgen. Ze komen vanuit de hele wereld. Nederlanders 'in den vreemde' en Nederlanders en Vlamingen van 'om de hoek'. Ik ben benieuwd of je werkwijze goed werkt. Houd je ons op de hoogte?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar wat Sabarinde aangeeft is ook wel een idee. Bij de digitale cursus die ik bijvoorbeeld bij SOL geef aan individuen is het commentaar natuurlijk altijd maar van 1 persoon: de docent. Ik denk dat zo'n cursus in groepsverband opzetten, helemaal digitaal, ook een meerwaarde zou kunnen hebben. Cursisten leren ook veel van elkaars commentaar en zeker ook van zien hoe anderen de geleverde opdracht uitvoeren. Hoe het dus ook 'anders' kan.
Ja, ik was beslist serieus en daarom reageerde ik onmiddellijk verwachtingsvol op jouw topic. Was in het verleden al een aantal malen naar je website gevlogen en dacht nu dat je iets nieuws zou opzetten. My mistake. Maar dit idee begrijp ik ook, Ton. Wat mij betreft heeft interactief communiceren vaak een meerwaarde, vooral als je een aantal criteria vooraf bepaalt.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad gaat het om de Schrijversvakschool. Mogelijk geef ik daar weer zowel een deel van het tweede jaar als een losse cursus (beide gericht op het schrijven van verhalen). En @Marlies, kun je je er iets bij voorstellen als je al voorafgaand aan de les digitaal op elkaars werk had gereageerd, zou dat meerwaarde voor je hebben?
Moeilijk te zeggen. Ik denk dat de meerwaarde vooral zit in de extra tijd die er op deze manier vrijkomt tijdens de les, omdat je nu niet alle commentaren hoeft te bespreken. Een voordeel is ook wel, dat je dan op je tekst alle commentaren bijeen hebt. Dus, al met al heeft het digitaal reageren wel meerwaarde, ja.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@zjors, goed idee, ik zal jullie op de hoogte houden via dit draadje (ik start half september met de groep) @sabarinde, vooraf criteria opstellen, daar ga ik wat mee doen! @marlies, dank!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals beloofd zou ik nog op de digitale feedback in de klas terugkomen nu ik wat ervaring ermee heb. Er blijken positieve en negatieve kanten aan te zitten. Positief Wat fijn is, is dat alle feedback van te voren gegeven kan worden, in één en hetzelfde document. Als cursist/student heb je dus alles bij elkaar. En in de les kun je voortborduren op wat er vooraf al in het document is opgemerkt. Negatief Voor iWork.com moest alles via mij (docent) lopen, omdat ik de enige ben die het programma heeft aangeschaft. Dat betekent dat alle studenten eerst aan mij moesten mailen, dat ik het converteerde en op iWork zette. Pas daarna kon men ermee werken. Via het converteren gaan sommige lay-out kenmerken verloren, terwijl lay-out in literatuur (zeker als het richting poëzie gaat) belangrijk kan zijn. Ook een groot probleem: de teksten konden niet vanaf iWork geprint worden. Eindoordeel Het idee is aardig, de uitwerking laat op dit moment nog te wensen over. Ik ben ermee gestopt op deze manier te werken. Zodra er een beter programma is dat de minpunten niet heeft, zal ik overwegen alsnog digitaal te gaan.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat dacht je van Google Docs, Ton? Je maakt bij gmail een mailadres voor je groep aan en geeft iedereen het wachtwoord. In Google Docs kunnen ze dan zelf documenten importeren, en er ook online in werken (feedback geven). Het werkt echt heel handig, en is gratis.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Judy, dank voor je tip! Wellicht geeft de kerstvakantie me wat tijd me hierin te verdiepen. Klinkt interessant. Meer mensen die ervaring hebben met Google Docs en het geven van feedback hierin? Of misschien iemand die dit al in een schrijfopleiding/cursus gebruikt?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruikte google docs met een schrijfpartner. We gaven elkaar dan feedback in elkaars documenten. Er zit geen leercurve aan, het werkt makkelijk en snel. Verder heb ik het weleens gebruikt met een groep om in 1 document afspraken met elkaar te maken en ideeën te noteren voor een feestdag. En met collega's die (net als ik) muziekdocent zijn, om roosterdata naast elkaar te zetten.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, het werkt erg makkelijk. Soms laat ie wat traag bij grote bestanden. Het enige wat iedereen hoeft te doen is een googleaccount maken en je moet opgeven dat je het document met hen 'shared'. Ik heb het met het organiseren van iets weleens gebruikt als online 'wie doet wat en wat is al gedaan' blaadje. Ik weet alleen niet hoe het werkt als twee mensen aan hetzelfde document werken, maar die kans is misschien niet zo groot. Hij slaat het iniedergeval elke zoveel seconden op. Kijk er gewoon even naar of je het wat vind. Layout gaat bij mij bij knippen-plakken weleens mis. Met uploaden minder geloof ik.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als 2 mensen tegelijkertijd aan het document werken (komt idd niet vaak voor, maar toch weleens) zie je rechtsboven aangegeven dat er nog een andere gebruiker in werkt. Ik ga dan gewoon even wat anders doen, zodat de ander zijn werk af kan maken. Als je dit laat weten aan je cursisten, kunnen mensen er rekening mee houden. Ja, hele grote bestanden, dan wordt hij traag. Maar dan heb je het over bestanden die bijv. groter zijn dan 100 pagina's (of heb jij andere ervaringen, Saya?). Die zou je dan in kleinere stukken moeten breken.