Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Studiebelasting en instroomniveau cursus LOI

Ik heb me vorige week voor de 10-maandse cursus Creatief Schrijven van de LOI ingschreven. Het lesmateriaal van de gehele cursus heb ik in één keer ontvangen (dat leek me wel handig). Nu heb ik vandaag eens wat blikken geworden in de enorme stapel papier en ik moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben van wat ik zo hier en daar tegenkom. Het ziet er zeker goed uit maar er borrelen tegelijkertijd de nodige twijfels op. Er is mij verteld dat er geen minimum instroomniveau zou zijn. Op zich ben ik het studeren wel gewend door mijn HBO en unversitaire opleiding. Maar als ik door met name de praktische opdrachten blader, krijg ik toch echt last van acute koudwatervrees :confused: . Is deze opleiding wel te doen voor iemand zonder schrijfervaring? Zijn er mensen hier die er, net als ik, heel groen in zijn gestapt? Daarnaast vraag ik me af wat de daadwerkelijke gemiddelde studiebelasting in de praktijk is. Aan de telefoon werd er acht uur per week genoemd. Nu weet ik dat het bij een dergelijke opleiding heel moeilijk in te schatten is omdat individuele lees, leer- en schrijftempo's erg kunnen verschillen. Maar wat ik zie aan opdrachten per week (gemiddeld vier flinke schrijfoefeningen) lijkt mij acht uur vrijwel onmogelijk om zowel die oefeningen naar behoren uit te voeren, de stof te leren kennen en ook nog eens in de paar weken een inzendopdracht te schrijven en één of meer 'bekende' boeken te lezen ter ondersteuning en verduidelijking van de studie. Zo in eerste instantie zou ik zeker aan het dubbele denken en misschien wel meer (16 tot 20 uur in ieder geval?). Ik ben heel erg benieuwd naar recente ervaringen van jullie met deze studiestof. Voor de duidelijkheid, ik heb zeker niet de illusie dat er vooraf exact aangegeven kan worden hoeveel uur mij dit gaat kosten. Maar het zou fijn zijn om te weten wat de ervaringen uit de praktijk zijn. Of men aan acht uur meer dan genoeg heeft of dat ik het eerder zou moeten verdrievoudigen bijvoorbeeld. Het is handig een beetje een richting te hebben ivm de 'planning' van het komende jaar. Daarbij weet ik sowieso dat het mij meer uren gaat kosten omdat ik na een auto-ongeluk moeite heb gekregen met concentratie en mijn geheugen. Dat geeft niet. Maar als het voor de snellerds onder ons al twintig uur kost dan weet ik dat ik verder geen andere activiteiten moet plannen de komende 10 maanden. :D Ik kan me trouwens zo voorstellen dat de door LOI genoemde acht uur een 'standaard studiebelasting' is, passende bij de meer theoretische cursussen. In het tijdens deze studie moeten lezen van literatuur en het veelvuldig doen van schrijfopdrachten gaat veel extra tijd zitten zou ik denken, waardoor dat gemiddelde van acht uur voor een dergelijke cursus niet representatief is? In ieder geval heb ik er ontzettend veel zin in om te beginnen :nod: ! Maar ik ben inmiddels minstens zo bang dat ik met mijn 0,0 schrijfervaring ernstig tekort ga schieten. :( Wie biedt deze twijfelkont houvast met wat info?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai FS, Ik maak me ook niet zo'n zorgen om het theoretische niveau van de studie. Het is meer dat ik me, gezien de schrijfopdrachten die ik langs zag komen, afvraag of je toch niet meer ervaring als schrijver nodig hebt om het praktische gedeelte van de opleiding goed te kunnen volgen. En daarbij dus sterke twijfels heb over de door de callcenter-medewerker genoemde 8 uur studiebelasting.... Dank je wel voor het meedenken en opzoeken :) .

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Tuimel, Ik ben nu enkele maanden bezig met de schrijvers cursus van LOI. Ik geniet met volle teugen. Maar goed, ik wil hierbij wel zeggen dat ik de eerste maand moeilijk op gang kon komen. De reden hiervan was dat we direct een boek moesten lezen. Hierdoor ging mijn planning in de war. De opdrachten waar ik boeken moet voor lezen heb ik toen niet direct uitgevoerd. Daar heb ik mezelf een maand voor gegeven ipv een week per hoofdstuk. Nu ik verderop in de cursus ben merk ik dat het ritme van elke week een hoofdstuk best te doen is. De tijd die ik hiervoor nodig heb is dat ik ongeveer drie uur nodig heb om een hoofdstuk te lezen en per oefening een uur tot twee uur. Dus ja rond de 8 uur per week is oke. Er zijn drie hoofdstukken en dan komt een inlever opdracht. Daar kan ik me heerlijk de 4e week van de maand mee bezig houden. Hier ben ik ook wel ongeveer 8 uur mee bezig, uitgezondert de eerste inlever opdracht. Een andere methode die ik heb toegepast is dat ik in een week alle drie hoofdstukken ging lezen en daarna elke week een hoofstuk deed voor het maken van opdrachten. Gewoon zoeken wat bij jou past, dat advies wil ik je meegeven Tuimel. En dat kun je doen door de eerste twee inzendopdrachten, dus 6 hoofstukken doorwerken, te maken en dan je werkmethode gaan uitstippelen. Groetjes Eufraat

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tuimel, Ik ben begin januari gestart met de cursus creatief schrijven bij LoI. Had ook bijna geen schrijfervaring, wel dagboeken vol meer verder niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle oefenopgaven maak, ik vind ze niet altijd even leuk en soms kosten ze zoveel tijd dat ik dan liever aan een inleveropdracht of eigen schrijfstuk werk. De inleveropdrachten vind ik inderdaad ook wel pittig af en toe, maar je moet er gewoon mee aan de slag gaan. Je moet ergens beginnen toch! Ik vind mijn docente (Anja Sicking) erg prettige feedback geven, waar je zeker wat mee kan. Ik heb een niet erg regelmatig studieritme, dus ik kan je weinig zeggen over hoeveel uur je per week er aan kwijt bent. Ach, gewoon niet zo twijfelen. Je hebt zin om te beginnen, dus ga er voor en je ziet vanzelf wel hoe het gaat. Je kan altijd nog je studietempo etc. aanpassen. Geniet ervan, want het is erg leuk!!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me vorige week voor de 10-maandse cursus Creatief Schrijven van de LOI ingschreven. Het lesmateriaal van de gehele cursus heb ik in één keer ontvangen (dat leek me wel handig). Nu heb ik vandaag eens wat blikken geworden in de enorme stapel papier en ik moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben van wat ik zo hier en daar tegenkom. Het ziet er zeker goed uit maar er borrelen tegelijkertijd de nodige twijfels op. Er is mij verteld dat er geen minimum instroomniveau zou zijn. Op zich ben ik het studeren wel gewend door mijn HBO en unversitaire opleiding. Maar als ik door met name de praktische opdrachten blader, krijg ik toch echt last van acute koudwatervrees :confused: . Is deze opleiding wel te doen voor iemand zonder schrijfervaring? Zijn er mensen hier die er, net als ik, heel groen in zijn gestapt? Daarnaast vraag ik me af wat de daadwerkelijke gemiddelde studiebelasting in de praktijk is. Aan de telefoon werd er acht uur per week genoemd. Nu weet ik dat het bij een dergelijke opleiding heel moeilijk in te schatten is omdat individuele lees, leer- en schrijftempo's erg kunnen verschillen. Maar wat ik zie aan opdrachten per week (gemiddeld vier flinke schrijfoefeningen) lijkt mij acht uur vrijwel onmogelijk om zowel die oefeningen naar behoren uit te voeren, de stof te leren kennen en ook nog eens in de paar weken een inzendopdracht te schrijven en één of meer 'bekende' boeken te lezen ter ondersteuning en verduidelijking van de studie. Zo in eerste instantie zou ik zeker aan het dubbele denken en misschien wel meer (16 tot 20 uur in ieder geval?). Ik ben heel erg benieuwd naar recente ervaringen van jullie met deze studiestof. Voor de duidelijkheid, ik heb zeker niet de illusie dat er vooraf exact aangegeven kan worden hoeveel uur mij dit gaat kosten. Maar het zou fijn zijn om te weten wat de ervaringen uit de praktijk zijn. Of men aan acht uur meer dan genoeg heeft of dat ik het eerder zou moeten verdrievoudigen bijvoorbeeld. Het is handig een beetje een richting te hebben ivm de 'planning' van het komende jaar. Daarbij weet ik sowieso dat het mij meer uren gaat kosten omdat ik na een auto-ongeluk moeite heb gekregen met concentratie en mijn geheugen. Dat geeft niet. Maar als het voor de snellerds onder ons al twintig uur kost dan weet ik dat ik verder geen andere activiteiten moet plannen de komende 10 maanden. :D Ik kan me trouwens zo voorstellen dat de door LOI genoemde acht uur een 'standaard studiebelasting' is, passende bij de meer theoretische cursussen. In het tijdens deze studie moeten lezen van literatuur en het veelvuldig doen van schrijfopdrachten gaat veel extra tijd zitten zou ik denken, waardoor dat gemiddelde van acht uur voor een dergelijke cursus niet representatief is? In ieder geval heb ik er ontzettend veel zin in om te beginnen :nod: ! Maar ik ben inmiddels minstens zo bang dat ik met mijn 0,0 schrijfervaring ernstig tekort ga schieten. :( Wie biedt deze twijfelkont houvast met wat info?
Gaat het om de cursus creatief schrijven? Zo jah, dan moet ik zeggen dat ik er ook kots misselijk van werd. Hoewel ik ook een pittige opleiding deed - op mbo niveau wat werd gerekend tot het hbo - was deze echt moeilijk. In 2008 had ik deze aangeschaft. Twee keer verlengd maar ik kon er niet toekomen. Door omstandigheden. Ook omdat het hele erge trage stof is. Dat moet ik toegeven. Ook al dat lezen spreekt me niet echt aan. Toch begint het te knagen en wil ik het opnieuw aanvragen en dan met korting. We zullen zien....

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat fijn dat jullie reageren! :) @ Eufraat. Goed om te lezen hoe jij dat hebt aangepakt en waar je tegenaan liep. Inderdaad een idee om dat lezen van die boeken uit te stellen, vooruit te schuiven. Want daar gaat veel extra tijd in zitten natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je met zo'n inzendopgave gauw 8 uur bezig bent. En in die week heb je dan toch ook nog gewone (schrijf)oefenopgaven? In ieder geval kan ik zeker wat met je strekking en ik denk dat je gelijk hebt dat ik gewoon moet kijken wat voor mij werkt. Ik ken mezelf ook niet terug hoor. Al mijn studies heb ik vrij 'creatief' doorlopen :D en nu ineens ga ik er zo strak naar kijken. Misschien dat het ermee te maken heeft dat ik dit écht heel graag wil en ook heel graag goed wil doen. Waardoor ik bijna vergeet dat ik zelf best een beetje kan 'spelen' en speling in kan bouwen. Voor ik het studiemateriaal zag had ik het plan de cursus versneld te doorlopen. Ik denk dat ik daar voorlopig maar even vanaf stap ;) . @MHW. Je hebt me al een beetje gerustgesteld door te vertellen dat jij ook met weinig schrijfervaring bent ingestapt. Heb je tot nu toe nog geen last ondervonden van het overslaan van bepaalde oefenopgaven? Dat ze weer ergens terugkomen, je ze elders moet gebruiken ofzo? Fijn dat je tevreden bent met je docent. Ik hoop dat ik ook iemand tref die me goede constructieve feedback geeft. Dat pittige van de opdrachten viel me echt op bij het doorbladeren. In die zin vind ik de MBO-kwalificatie zo op het eerste gezicht niet helemaal gepast. Het niveau van de teksten en oefeningen ligt volgens mij hier en daar echt wel hoger voor zover ik dat in kan schatten. Je hebt helemaal gelijk dat ik niet teveel moet twijfelen en gewoon moet gaan genieten. Ik werd gewoon echt even onzeker nadat ik al die hoofdstukken had bekeken. Dat is misschien ook wel het nadeel van die hele cursus al in huis hebben. Ik moet gewoon gáán en zien waar het toe leidt :) . @Jan, ja om die cursus gaat het :nod: . Het is inderdaad best veel leeswerk volgens mij maar ik dacht ook minstens zoveel schrijfwerk toch? Jammer dat het door omstandigheden is gestrand. Maar wel leuk dat je er toch over denkt het weer op te pikken :) . Ik kan me voorstellen dat je na twee keer verlenging niet staat te popelen weer het volledige bedrag te betalen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb tot nu toe inderdaad geen last gehad ondervonden in het overslaan van oefenopgaven. En anders kan je die altijd nog maken toch? Heel veel plezier, ik hoor graag van je hoe het je vergaat!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuimel, Uit ervaring met moeilijke (schrijf)opdrachten weet ik dat als je de vraag een paar keer doorleest, deze op je laat inwerken en er dan over gaan nadenken tot je wat hebt en gewoon begint met schrijven het wel kan lukken. Ik spreek dan meestal met mezelf af dat ik de opdracht op (bijvoorbeeld) zondag af wil hebben en dat ik op die en die dag echt ga schrijven. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar als je in de goede richting denkt kan je een heel eind komen. Heb je hier wat aan?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb ik wat aan FS :nod: . Helemaal dat deel van gewoon beginnen te schrijven en het op de voorgenomen dag écht te doen. Ik heb nogal de neiging tot vluchtgedrag. Helemaal als ik iets niet leuk of moelijk vind ben ik een kei in het uitstellen :rolleyes: . Vroeger op school en studie ook al. Dan was ik de nachten voor een inlever- of examendatum nog als een tierelier aan het produceren. Het liep altijd goed af maar is verre van relaxed natuurlijk en komt de kwaliteit ook lang niet altijd ten goede.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jan, ja om die cursus gaat het :nod: . Het is inderdaad best veel leeswerk volgens mij maar ik dacht ook minstens zoveel schrijfwerk toch? Jammer dat het door omstandigheden is gestrand. Maar wel leuk dat je er toch over denkt het weer op te pikken :) . Ik kan me voorstellen dat je na twee keer verlenging niet staat te popelen weer het volledige bedrag te betalen.
Schrijfwerk is het inderdaad ook wel veel. Ze zeggen 1 uur per week studiebelasting. Llijkt me veel te weinig. Maar jah.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jan, ja om die cursus gaat het :nod: . Het is inderdaad best veel leeswerk volgens mij maar ik dacht ook minstens zoveel schrijfwerk toch? Jammer dat het door omstandigheden is gestrand. Maar wel leuk dat je er toch over denkt het weer op te pikken :) . Ik kan me voorstellen dat je na twee keer verlenging niet staat te popelen weer het volledige bedrag te betalen.
Schrijfwerk is het inderdaad ook wel veel. Ze zeggen 1 uur per week studiebelasting. Llijkt me veel te weinig. Maar jah.
1 uur? :eek: Heb je dat wel goed JanJR? Tegen mij zeiden ze acht uur en dat leek me al héél erg weinig.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb tot nu toe inderdaad geen last gehad ondervonden in het overslaan van oefenopgaven. En anders kan je die altijd nog maken toch? Heel veel plezier, ik hoor graag van je hoe het je vergaat!
Dat is waar MHW :nod: . In principe ga ik ervoor alles te maken (want als ik nú al compromissen met mezelf ga sluiten dan gaat hem hem vast niet worden :D ). En dan zie ik het wel waar ik eventueel vastloop of tijd te kort kom. Ik laat zeker even weten hoe het gaat als ik even onderweg ben. Ben ook erg benieuwd naar jullie verdere ervaringen naarmate de cursus vordert. :)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de cursus ook gedaan toen ik nog geen enkele schrijfervaring had. Was goed te doen. Ik weet niet meer hoe lang ik bezig was per hoofdstuk, maar ik had vooraf een planning gemaakt met data wanneer ik wat in zou moeten leveren van mezlf. Om de druk op de ketel te houden. Ik sloeg ook regelmatig oefenopdrachten of leestips over. Geen probleem.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jan, ja om die cursus gaat het :nod: . Het is inderdaad best veel leeswerk volgens mij maar ik dacht ook minstens zoveel schrijfwerk toch? Jammer dat het door omstandigheden is gestrand. Maar wel leuk dat je er toch over denkt het weer op te pikken :) . Ik kan me voorstellen dat je na twee keer verlenging niet staat te popelen weer het volledige bedrag te betalen.
Schrijfwerk is het inderdaad ook wel veel. Ze zeggen 1 uur per week studiebelasting. Llijkt me veel te weinig. Maar jah.
1 uur? :eek: Heb je dat wel goed JanJR? Tegen mij zeiden ze acht uur en dat leek me al héél erg weinig.
Ok, misschien dat ik het verkeerd had gelezen. Ik weet het niet.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de cursus ook gedaan toen ik nog geen enkele schrijfervaring had. Was goed te doen. Ik weet niet meer hoe lang ik bezig was per hoofdstuk, maar ik had vooraf een planning gemaakt met data wanneer ik wat in zou moeten leveren van mezlf. Om de druk op de ketel te houden. Ik sloeg ook regelmatig oefenopdrachten of leestips over. Geen probleem.
Dank je wel Zjors voor je reactie :) . Fijn om te lezen dat jij het goed te doen vond zonder schrijfervaring. Ik begin me steeds minder zorgen te maken ;) . Sterker nog, ik ben, gesterkt door jullie reacties, vandaag gewoon maar begonnen en heb een paar hele leuke uren achter de rug!! :nod: Nog even uit nieuwsgierigheid. Heb jij de module Verhalen Schrijven ook gedaan? Zat er veel verschil in werkdruk en niveau tussen het eerste gedeelte 'Creatief schrijven' en het deel 'Verhalen schrijven'? En MHW en Eufraat, zijn jullie al in dat gedeelte aanbeland? Zo ja, hoe ervaren jullie die tweedeling?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tuimel, Ik ben bezig met LOI Kinderverhalen schrijven en daar zat de basiscursus schrijven ook bij. Ik hield elke zondagmiddag vrij en ben nu bijna klaar. Binnen de gestelde 8 maanden die er voor stonden. Verder is alles denk ik al gezegd. Ik vond het een hele leuke en leerzame cursus. Groetjes!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi @angelique, Wat goed dat je bijna klaar bent met Kinderverhalen schrijven. Was dat eerst dan vier maanden de basiscursus Schrijven en dan vier maanden specifiek Kinderverhalen? Net zoals mijn cursus is opgedeeld in eerst vier maanden Basiscursus Schrijven en dan 6 maanden Verhalen schrijven? Fijn dat je het een leuke en leerzame cursus vond :thumbsup: , dat helpt natuurlijk ook al heel veel bij het volhouden en op schema blijven :nod: .

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tuimel, Het tweede deel hoop ik in september te beginnen. Ik weet niet precies dat de LOI ook vakantie neemt en wanneer. Het tweede deel lijkt me ook interresant want dan leer je te stoeien met hoe je de tekst in een bepaalde vorm kunt gieten. Daarnaast heb ik al een uitgever gevonden (uitgeven in eigen beheer) die mijn boek wil drukken. Ja volgend jaar hoop ik heel wat geleerd te hebben als de cursus eindigd. En dan dit heerlijk gaan toepassen op het boek wat in de maak is. Tuimel heel veel plezier en geniet er gewoon van door gewoon een zondag middag, zoals iemand schreef, vrij te nemen. Groetjes Eufraat

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi @angelique, Wat goed dat je bijna klaar bent met Kinderverhalen schrijven. Was dat eerst dan vier maanden de basiscursus Schrijven en dan vier maanden specifiek Kinderverhalen? Net zoals mijn cursus is opgedeeld in eerst vier maanden Basiscursus Schrijven en dan 6 maanden Verhalen schrijven? Fijn dat je het een leuke en leerzame cursus vond :thumbsup: , dat helpt natuurlijk ook al heel veel bij het volhouden en op schema blijven :nod: .
Ja, heerlijk gevoel dat ik de cursus bijna af heb, maar ik ga het ook wel missen :crybaby:. De hele cursus (op die zondagmiddag) is in mijn ritme gekropen en ik hou, straks na het afronden van de cursus, die zondagmiddag dan ook voor het verder uitwerken van mijn schrijfsels. Ik heb drie maanden over de basiscursus Schrijven gedaan, en ben nu ongeveer vier maanden bezig met de (specifieke) Kinderverhalen cursus. Ik denk dat ik nog hooguit een maand bezig ben. Het is een echte aanrader hoor! Ik ben zoooo enthousiast over deze cursus! Als ik tussendoor een keer een uurtje overhad, dan las ik het hoofdstuk door en bekeek ik de opdrachten. Zodat ik ze op zondag kon uitwerken. Dat werkte voor mij prima. Ik denk dat ik ongeveer 4 uurtjes bezig ben. Bedenk me wel opeens dat je in het begin van de Schrijven cursus begint aan het freewriten, tien minuten per dag, elke ochtend. Is even pittig, vooral kijken waar je dat free-writen weer in je volle ochtend moet proppen, maar wel heel nuttig! Ik kan je melden dat ik het nog elke dag doe, en het hoeft in principe niet meer voor de Kinderverhalen cursus. Groetjes!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tuimel, Het tweede deel hoop ik in september te beginnen. Ik weet niet precies dat de LOI ook vakantie neemt en wanneer. Het tweede deel lijkt me ook interresant want dan leer je te stoeien met hoe je de tekst in een bepaalde vorm kunt gieten. Daarnaast heb ik al een uitgever gevonden (uitgeven in eigen beheer) die mijn boek wil drukken. Ja volgend jaar hoop ik heel wat geleerd te hebben als de cursus eindigd. En dan dit heerlijk gaan toepassen op het boek wat in de maak is. Tuimel heel veel plezier en geniet er gewoon van door gewoon een zondag middag, zoals iemand schreef, vrij te nemen. Groetjes Eufraat
Hai Eufraat, Ik denk (en hoop) dat de begeleiding van de LOI in de vakantie ook gewoon doorgaat hoor. Er zijn ongetwijfeld veel mensen die juíst in die periode even flink aan de slag willen. Leuk dat je boek uitgegeven gaat worden! Ik kan me voorstellen dat je ernaar uitkijkt om het geleerde daar op los te laten :) . Veel plezier en succes ermee!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, heerlijk gevoel dat ik de cursus bijna af heb, maar ik ga het ook wel missen :crybaby:. De hele cursus (op die zondagmiddag) is in mijn ritme gekropen en ik hou, straks na het afronden van de cursus, die zondagmiddag dan ook voor het verder uitwerken van mijn schrijfsels. Ik heb drie maanden over de basiscursus Schrijven gedaan, en ben nu ongeveer vier maanden bezig met de (specifieke) Kinderverhalen cursus. Ik denk dat ik nog hooguit een maand bezig ben. Het is een echte aanrader hoor! Ik ben zoooo enthousiast over deze cursus! Als ik tussendoor een keer een uurtje overhad, dan las ik het hoofdstuk door en bekeek ik de opdrachten. Zodat ik ze op zondag kon uitwerken. Dat werkte voor mij prima. Ik denk dat ik ongeveer 4 uurtjes bezig ben. Bedenk me wel opeens dat je in het begin van de Schrijven cursus begint aan het freewriten, tien minuten per dag, elke ochtend. Is even pittig, vooral kijken waar je dat free-writen weer in je volle ochtend moet proppen, maar wel heel nuttig! Ik kan je melden dat ik het nog elke dag doe, en het hoeft in principe niet meer voor de Kinderverhalen cursus. Groetjes!
Echt leuk dat je zo enthousiast bent over de cursus :) . Dat zal zeker even raar zijn als het stopt ja. Voorlopig voelt het voor mij nog even raar er mee begónnen te zijn :D, maar dat went vast snel. Wel merk ik al heel erg de drang om op elk vrij moment naar die map te grijpen :nod: . Ik ben nu al heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt! Dat free-writen is inderdaad even pittig om consequent te doen elke dag. Het gaat me nog een beetje moeizaam af, ik ben het niet gewend op die manier. Maar des te leerzamer is het natuurlijk. Ik zie wel heel erg de voordelen van dat te oefenen en eigen te maken, dus ik wil het zeker blijven doen. Ik heb vooral heel veel getwijfeld wat nu precies de bedoeling was. Of het een soort dagboek moest worden. Of het vooral over het schrijfproces moest gaan. Maar ik heb dat nu helemaal los gelaten en schrijf maar écht alles wat in me opkomt. De ene keer gaat dat over het schrijven zelf en de andere over iets wat ik hoor, zie, of wat gewoon in mijn hoofd zit. En dan associeer ik er maar wat op los. Ik hoop maar dat dat een beetje is wat er bedoeld wordt.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tuimel, Tja, het is gewoon een hele leuke en leerzame cursus.Ik ga het echt missen hoor! Ik herken wat je zegt, dat je elk vrij moment naar de map wilt grijpen. Dat deed ik ook :nod: , nu rem ik mezelf, ik wil niet dat het afgelopen is.. erg :o ! Bij het freewriten gaat het erom dat je gewoon maar schrijft, zonder te stoppen.. Gewoon domweg doorschrijven en het hoeft helemaal nergens over te gaan.Als die pen maar tien minuten (of drie pagina;s lang) niet van je papier komt.. In een verder hoofdstuk krijg je een opdracht die met je freewriten te maken heeft. Bij mij is het het een soort dagboek/droomboek/klaagboek/inspiratieboek geworden. Bij mij dus ook echt alles wat er in me opkwam. Ik heb een workshop gevolgd bij Jacobina Kunnen en daar deden we die oefening ook. Het is echt heel nuttig. Ik vond het eigenlijk ook wel prettig om gewoon met een leeg hoofd aan de dag te beginnen. Als je eenmaal het, voor jouw, perfecte moment hebt gevonden om die pagina;s vol te pennen, dan zit het in je ritme. en zoals ik al zei: ik doe het nog steeds. En met veel plezier. Vaak borrelen er tijdens dat freewriten ideeen voor verhalen of blogs naar boven. Ik ben heel benieuwd hoe je het verder vindt deze cursus, in ieder geval heeeeeeeel veel plezier! Groetjes!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, heerlijk gevoel dat ik de cursus bijna af heb, maar ik ga het ook wel missen :crybaby:. De hele cursus (op die zondagmiddag) is in mijn ritme gekropen en ik hou, straks na het afronden van de cursus, die zondagmiddag dan ook voor het verder uitwerken van mijn schrijfsels. Ik heb drie maanden over de basiscursus Schrijven gedaan, en ben nu ongeveer vier maanden bezig met de (specifieke) Kinderverhalen cursus. Ik denk dat ik nog hooguit een maand bezig ben. Het is een echte aanrader hoor! Ik ben zoooo enthousiast over deze cursus! Als ik tussendoor een keer een uurtje overhad, dan las ik het hoofdstuk door en bekeek ik de opdrachten. Zodat ik ze op zondag kon uitwerken. Dat werkte voor mij prima. Ik denk dat ik ongeveer 4 uurtjes bezig ben. Bedenk me wel opeens dat je in het begin van de Schrijven cursus begint aan het freewriten, tien minuten per dag, elke ochtend. Is even pittig, vooral kijken waar je dat free-writen weer in je volle ochtend moet proppen, maar wel heel nuttig! Ik kan je melden dat ik het nog elke dag doe, en het hoeft in principe niet meer voor de Kinderverhalen cursus. Groetjes!
Echt leuk dat je zo enthousiast bent over de cursus :) . Dat zal zeker even raar zijn als het stopt ja. Voorlopig voelt het voor mij nog even raar er mee begónnen te zijn :D, maar dat went vast snel. Wel merk ik al heel erg de drang om op elk vrij moment naar die map te grijpen :nod: . Ik ben nu al heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt! Dat free-writen is inderdaad even pittig om consequent te doen elke dag. Het gaat me nog een beetje moeizaam af, ik ben het niet gewend op die manier. Maar des te leerzamer is het natuurlijk. Ik zie wel heel erg de voordelen van dat te oefenen en eigen te maken, dus ik wil het zeker blijven doen. Ik heb vooral heel veel getwijfeld wat nu precies de bedoeling was. Of het een soort dagboek moest worden. Of het vooral over het schrijfproces moest gaan. Maar ik heb dat nu helemaal los gelaten en schrijf maar écht alles wat in me opkomt. De ene keer gaat dat over het schrijven zelf en de andere over iets wat ik hoor, zie, of wat gewoon in mijn hoofd zit. En dan associeer ik er maar wat op los. Ik hoop maar dat dat een beetje is wat er bedoeld wordt.
Hoe bevalt de cursus je tot dusver? Mijn juli doelen zijn al deels gesteld. Dus uhm... ja... daarom vraag ik het ook even....

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tuimel, Tja, het is gewoon een hele leuke en leerzame cursus.Ik ga het echt missen hoor! Ik herken wat je zegt, dat je elk vrij moment naar de map wilt grijpen. Dat deed ik ook :nod: , nu rem ik mezelf, ik wil niet dat het afgelopen is.. erg :o ! Bij het freewriten gaat het erom dat je gewoon maar schrijft, zonder te stoppen.. Gewoon domweg doorschrijven en het hoeft helemaal nergens over te gaan.Als die pen maar tien minuten (of drie pagina;s lang) niet van je papier komt.. In een verder hoofdstuk krijg je een opdracht die met je freewriten te maken heeft. Bij mij is het het een soort dagboek/droomboek/klaagboek/inspiratieboek geworden. Bij mij dus ook echt alles wat er in me opkwam. Ik heb een workshop gevolgd bij Jacobina Kunnen en daar deden we die oefening ook. Het is echt heel nuttig. Ik vond het eigenlijk ook wel prettig om gewoon met een leeg hoofd aan de dag te beginnen. Als je eenmaal het, voor jouw, perfecte moment hebt gevonden om die pagina;s vol te pennen, dan zit het in je ritme. en zoals ik al zei: ik doe het nog steeds. En met veel plezier. Vaak borrelen er tijdens dat freewriten ideeen voor verhalen of blogs naar boven. Ik ben heel benieuwd hoe je het verder vindt deze cursus, in ieder geval heeeeeeeel veel plezier! Groetjes!
Hoi @ngelique, Leuk om nog even wat meer te lezen over dat freewriten. Het voelt nu vaak nog een beetje ongemakkelijk. Denk dat ik onbewust toch bezig ben met het feit dat ik onzin opschrijf en dat ik er straks misschien iets mee moet kunnen, het op moet sturen of dat ik er verhalen mee moet bouwen ofzo. Dat moet ik gaandeweg steeds meer los gaan laten, anders mist het zijn functie natuurlijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat het goed is om op die manier je hoofd leeg te maken. Voor mij is het ontzettend leerzaam om op die manier de boel te laten 'stromen'. Mooi om te lezen dat je er nog steeds gebruik van maakt. Ik ben zeker ook van plan om het erin te houden! :nod:

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MHW, ik heb trouwens dezelfde docente als jij, Anja Sicking. We zijn natuurlijk nog maar net onderweg maar ik vermoed dat ik veel aan haar ga hebben. Ik las dat ze doceert op de Schrijversvakschool in Amsterdam. Dat maakt het voor mij extra boeiend en leuk, want ik heb even getwijfeld over het volgen van die opleiding, als ik in andere omstandigheden had gezeten was ik daar het liefst voor gegaan. Mijn eerste gevoel bij haar is erg goed :nod: .

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe bevalt de cursus je tot dusver? Mijn juli doelen zijn al deels gesteld. Dus uhm... ja... daarom vraag ik het ook even....
Dank je wel voor het vragen Buitenstaander :) . Tot nu toe vind ik het erg leuk en interessant. Ik heb het langst aangehikt tegen de opdrachten van het eerste hoofdstuk omdat het een mini-autobiografie betrof. Mijn leven is nogal roerig verlopen op zijn zachts gezegd en het kwam mij als onmogelijk (én confronterend) voor om al die relevante hoogte-en dieptepunten samen te vatten in zo'n beperkt aantal woorden. Ik voel me opgelucht dat dat nu is gebeurd en kijk uit naar de overige schrijfopdrachten. :nod: Ik schrijf dus dagelijks mijn 'Freewrite-oefening. De stof van de eerste drie hoofdstukken heb ik bestudeerd. Volgende week begin ik aan de schrijfoefeningen van Hoofdstuk 2. Maar eerst ga ik beginnen met het lezen van 'Bekentenissen van Zeno' van Italo Svevo en Emile Zola's 'Thérèse Raquin' die ik 'moet' lezen voor de hoofdstukken 1 & 2. Kortom, ik doe mijn huiswerk griezelig braaf :unibrow: .

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe bevalt de cursus je tot dusver? Mijn juli doelen zijn al deels gesteld. Dus uhm... ja... daarom vraag ik het ook even....
Dank je wel voor het vragen Buitenstaander :) . Tot nu toe vind ik het erg leuk en interessant. Ik heb het langst aangehikt tegen de opdrachten van het eerste hoofdstuk omdat het een mini-autobiografie betrof. Mijn leven is nogal roerig verlopen op zijn zachts gezegd en het kwam mij als onmogelijk (én confronterend) voor om al die relevante hoogte-en dieptepunten samen te vatten in zo'n beperkt aantal woorden. Ik voel me opgelucht dat dat nu is gebeurd en kijk uit naar de overige schrijfopdrachten. :nod: Ik schrijf dus dagelijks mijn 'Freewrite-oefening. De stof van de eerste drie hoofdstukken heb ik bestudeerd. Volgende week begin ik aan de schrijfoefeningen van Hoofdstuk 2. Maar eerst ga ik beginnen met het lezen van 'Bekentenissen van Zeno' van Italo Svevo en Emile Zola's 'Thérèse Raquin' die ik 'moet' lezen voor de hoofdstukken 1 & 2. Kortom, ik doe mijn huiswerk griezelig braaf :unibrow: .
KLeine moeite om het even te vragen. Ik heb wel moeite met het idee dat je perse een boek moet lezen. Dat weerhoudt mij ervan om zoiets te doen. Ik bedoel, ik kan me slecht met 1 ding gelijk bezighouden. Niet bijvoorbeeld alleen of dit forum zitten, maar ook altijd heen en weer schakellen. Eerst youtube, dan hier en dan daar.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ tuimel: hoe gaat het met je studie? ik ga er ook sterk aan zitten denken er maar mee te beginnen. het opnieuw aan te vragen. ik wil je trouwens de tip meegeven dat je twee keer tegen een vergoeding van 65 euro je studietijd met een half jaar kunt verlegen. dit was bij mij zo. wist je dat?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ tuimel: hoe gaat het met je studie? ik ga er ook sterk aan zitten denken er maar mee te beginnen. het opnieuw aan te vragen. ik wil je trouwens de tip meegeven dat je twee keer tegen een vergoeding van 65 euro je studietijd met een half jaar kunt verlengen. dit was bij mij zo. wist je dat? daarnaast was er de mogelijkheid om naar een schrijversbijeenkomst te gaan. of een soort iets waar een bekende schrijver komt. een schrijversdag. dit was bij mij zo. die keer dat er naartoe zou, was ik mijn portemonee vergeten. terwijl ik al in Flevoland was. dat weet ik nog goed... :confused:

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Buitenstaander, dat is geen fijne actie van die portemonnee, toen kon je dus weer terug... Ik heb inderdaad gehoord van die schrijversbijeenkomst, op het moment weet ik nog niet of ik daar wel of geen gebruik van wil maken. Het is goed om te weten dat je tegen een relatief kleine vergoeding (al is het toch wel weer een hoop geld) de studietijd kan verlengen. Ik hoop daar eigenlijk geen gebruik van te hoeven maken. Het liefst wil ik de studie zo snel mogelijk afronden, zodat ik dan de vrijgekomen studie-uren kan benutten voor schrijven. Ik wil ermee aan de slag, het geleerde in praktijk brengen, en kan niet wachten. Op het moment lig ik nog goed op schema en vind ik het nog steeds leuk. Ik ben erg blij met de schrijfcoach die ik toegewezen heb gekregen. Het was even wennen om weer in de 'studeerstand' te staan na 15 jaar. Maar ik begin er inmiddels weer een beetje in te komen. Als het goed is rond ik eind volgende week mijn eerste studiemaand af, dus ik heb nog een behoorlijke tijd voor de boeg hoor. Wat is je twijfel bij het opnieuw aanvragen? Is het wat je eerder aangaf dat je de stof wat saai vond?