Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Creative Writing bachelor in UK/USA

Beste allemaal, zoals jullie allemaal hier op dit forum, schrijf ik graag en het allerliefst zou ik daar mijn beroep van maken. Ik zit op het moment in 5vwo en een studiekeuze is dus niet meer heel ver weg. Ik heb alle mogelijke taalstudies in Nederland bekeken en er is er geen die er uitspringt. Maar nu heb ik wel in Engeland en de VS de universitaire bachelor Creative Writing gevonden. Dat spreekt me daarentegen wel erg aan, in tegen stelling tot de schrijversvakschool waar ik niet het idee heb gekregen een écht erkend diploma te krijgen. Bij Creative Writing is het zo dat je ook vakken journalisme en editing krijgt, daar kun je dus ook nog het kranten/tijdschriften circuit in. Afgezien van evt. taalproblemen (creatief schrijven in een taal die niet je moedertaal is, zal altijd moeilijk blijven) is er iemand van jullie die de opleiding kan aanraden, of kan ik toch net zo goed de Schrijvers Vakschool doen? Bedankt. Bente

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet vergelijkbaar, maar na de Havo heb ik in San Diego English Literature gedaan. Alleen om de buitenlandse ervaring zou ik al zeggen: doen!!!! De Schrijversvakschool kan altijd later nog. :D

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet bekend met de Schrijvers Vakschool of van de universitaire bachelor Creative Writing in Engeland en de VS, maar ik denk dat het wel goed is als je voor jezelf antwoorden kan geven op vragen als: *Wat wil je bereiken met deze studie en wat is er mogelijk? *Kan je je redden zo ver van huis? *Ken je voorbeelden van studenten die dankzij deze opleiding 'het gemaakt' hebben? (zijn er bijv. studenten die echt werk hebben gevonden in het kranten/tijdschriften circuit?) *Heb je deze universiteiten bezocht om de sfeer te proeven? *Waarom kies je voor deze studie en welke vaardigheden heb je in je die belangrijk zijn voor het voltooien van deze studie? (bijv. taalgevoel, creativiteit, communicatief sterk en doorzettingsvermogen) *Ben je iemand die makkelijk contacten legt en sta je op communicatief sterk genoeg in je schoenen dat je je ook op sociaal vlak kan redden (en niet zal vereenzamen)? en evt. Wat voor docenten geven er les (zijn de docenten mensen die hun sporen verdient hebben in de schrijfwereld?) Je schrijft: "Maar nu heb ik wel in Engeland en de VS de universitaire bachelor Creative Writing gevonden. Dat spreekt me daarentegen wel erg aan, in tegen stelling tot de schrijversvakschool waar ik niet het idee heb gekregen een écht erkend diploma te krijgen." Waar is dat op gebaseerd? NB Ik probeer je niet tegen te houden. Ik wil alleen dat je een weloverwogen keuze maakt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
FS, ik denk dat Bente antwoorden wil in plaats van vragen :confused: Inderdaad, de schrijversvakschool geeft geen erkend diploma, volgens mij. Het is geen 'beroepsopleiding'. En je kunt die altijd nog doen, zoals Ing zegt. Volgens mij zijn ze daar ook niet echt blij met erg jonge mensen. Tenminste dat hoorde ik van een twintigjarige die erheen ging. Veel mensen daar volgen de school naar mijn idee op latere leeftijd, na een andere studie. Maar ik kan het mis hebben. Het is dus minder een beroepsopleiding. Ik zou zeggen: interessant een studie in het buitenland. Al zal leuk schrijven in een tweede taal moeizamer gaan dan in je eigen taal.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens, FS. Heel zinnige vragen voor wie een buitenlandse studie overweegt op dit punt. Creative writing in een andere, dan je moedertaal? Ik zou zeggen: niet 'my cup of tea'. De subtiliteit en connotaties van het Engels zal ik nooit zo goed begrijpen als van het Nederlands. Natuurlijk kan je in een andere taal wel de creatieve technieken leren, maar die zullen geënt zijn op díe taal en niet op het Nederlands. Daarom denk ik dat een anderstalige opleiding niet veel voorbaat zal bijdragen aan versterking van creatief schrijven in het Nederlands. Maar als je van plan bent om in het Engels te gaan schrijven, dan kan zo'n opleiding (en een langdurig buitenlands verblijf) natuurlijk een enorme opstap zijn. Maar probeer dan eerst de vragen van FS eens te beantwoorden. Succes met wikken en wegen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant idee! Wat Engeland betreft, informeer je goed over de toelatingsprocedure, want op dit moment zijn er veel jonge mensen in de UK die heel graag naar de universiteit willen, maar dat niet kunnen omdat er niet genoeg plaatsen zijn. Afgelopen zomer was dat een hot item op het Engelse nieuws. Toelating verschilt per universiteit en opleiding. Sommige universiteiten eisen bijvoorbeeld een mininum score voor bepaalde vakken. Iets om na te vragen dus, en daar zou ik als ik jou was nu al mee beginnen. Dan weet je wat je te wachten staat en waar je aan moet voldoen. Misschien zijn er studentenprogramma's vanuit de Europese Unie waar je wat aan hebt, maar daar kan ik verder weinig zinnigs over zeggen. Verder is Londen ontzettend duur om te wonen, dus hoe zit het met huisvesting? In welk deel van Londen? (ook i.v.m. veiligheid) Het lijkt mij erg interessant om aan een Engelse universiteit te studeren, zeker met als hoofdvak creatief schrijven. De Engelse kijk op schrijfonderwijs is totaal anders dan de Nederlandse en het is ook meer 'gewoon'. Ik heb afgelopen zomer rondgebracht in Cornwall en elke maand lagen er twee nieuwe tijdschriften over schrijven bij de WH Smith (iets sjiekere uitvoering van de Bruna) met aardig wat bruikbare informatie. Wat de taal betreft, dat zou ik niet onderschatten. Om goed te kunnen schrijven, moet je veel inzicht in de taal (en de cultuur die ermee verbonden is) hebben. Iedereen is anders, maar om een voorbeeld te geven, ik spreek/schrijf/versta Engels zo ongeveer op gemiddeld moedertaal-niveau en werk/ leef dagelijks in een Engels- (en Spaans-) talige omgeving waarin iedereen steeds vergeet dat ik niet Engels ben, en toch schrijf ik mijn verhalen in het Nederlands, omdat dat het dichtst bij mij ligt. Natuurlijk leer je, als je daar studeert, heel snel heel wat Engels bij, maar het eerste jaar zal het niet meevallen, denk ik. Zeker als de taal niet alleen middel, maar ook doel is. Misschien is een taalcursus voor (ver)gevorderden in Engeland tijdens je vakantie een idee. Wat de VS betreft kan ik je niet echt helpen, alleen moet je daar wel een (studenten)visum kunnen krijgen, anders kom je het land niet in. Maar misschien dat Micha daar meer over weet. Succes! *Edit* Volgens mijn (Engelse) vriend kan het ook nogal duur zijn voor een buitenlandse student. Ook iets om uit te zoeken dus.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het alleen al vanwege de taalnuances niet doen. Nederlanders hebben een veel directere cultuur dan Noord-Amerikanen. Je zult veel wel onder de knie krijgen maar de 'andere' betekenis van veel uitdrukkingen en het spelen daarmee is toch heel andere koek. Ik woon nu 5 jaar in Canada en al mijn stukken voor het plaatselijke krantje komen toch net een beetje Engelser uit de handen van de editor dan hoe ik ze aan hem heb overhandigd (zie je zelfs over deze zin struikel ik al ahaha). Bovendien is het niveau van de Nederlandse universiteit hoger dan dat van een Britse of een Amerikaanse.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal, ik zal de antwoorden op de vragen van FS geven. - Ik wil de creatieve vaardigheden van het schrijven door deze opleiding zo goed mogelijk onder de knie krijgen. Dat kan natuurlijk ook uit een handboek in het Engels (die ik overigens ook in mijn bezit heb), maar het niveau zal dan nooit gelijk zijn aan een universitaire bachelor. - Of ik me kan redden zo ver en voor zo lang van huis is op dit moment heel moeilijk te beantwoorden, gewoonweg omdat ik het nog niet geprobeerd heb. Daarnaast zijn het doorzettingsvermogen en de sociale vaardigheden naar mijn idee aanwezig. Natuurlijk gaat het niet gemakkelijk worden, maar als ik naar Amsterdam (ik kom zelf uit het zuidelijkste puntje van Limburg) moet ik ook nieuwe contacten leggen. Al zal dat in het Nederlands makkelijker gaan dan in een andere taal. - Taalvaardigheden zijn er bij mij ook. Op dit moment heb ik op school 6 talen in mijn pakket en die gaan me allemaal goed tot zeer goed af. Qua creativiteit heb ik het ook getroffen. Ik heb zelfs al enige prijzen gewonnen met geschreven stukken (wel in het Nederlands...). - Alle universiteiten geven aan dat afgestudeerde terecht gekomen zijn in de kranten/tijdschriftenwereld. Maar ik heb zelf nog niet gesproken met studenten, noch heb ik een van de universiteiten zelf bezocht. Dat zit overigens wel in de planning. Een van de bekende Britse schrijvers die na zijn studie Creative Writing echt doorgebroken is, is Ian McEwan. AndreaClimbing een cursus Engels voor vergevorderde is inderdaad een goed idee, thnx! Wat betreft het collegegeld , dat ligt ongeveer gelijk aan dat van een Nederlandse universiteit. Het wonen in London is (als het allemaal doorgaat en ik de knoop heb doorgehakt) ook niet het grootste probleem. Ik kan via via bij twee mensen (die ik persoonlijk al ken) een kamer in huis tegen een schappelijke prijs huren. Daar is natuurlijk wel weer het minpunt dat ik niet zo snel contacten leg als in een studentenhuis. Daarnaast wil ik nog even aanvullen op mijn eerder bericht dat ik Creative Writing waarschijnlijk zal combineren met English Literature. Hierbij worden natuurlijk heel veel teksten gelezen en geanalyseerd, waardoor ik nog meer 'grip' op de taal krijg. Een andere mogelijkheid zou een bachelor Engelse Taal en Literatuur in Nederland zijn en dan vervolgens een master Creative Writing in het buitenland, maar hier zit je met het feit dat je waarschijnlijk beter een bachelor CW kunt hebben en vervolgens een master Engelse Taal, omdat je dan meer kansen hebt op de arbeidsmarkt. Wat een geluk dat ik nog eventjes heb!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag is eigenlijk meer, wat je ermee wil doen. Wil je in het buitenland blijven wonen en werken op den duur? Of in Nederland? Want als je in Nederland van schrijven je beroep wil maken, kun je maar beter in het Nederlands blijven schrijven (ik heb een jaar in het buitenland gewoond, en het is te gek voor de ervaring, maar het heeft wel invloed op je moedertaalgebruik, wat niet per sé negatief hoeft te zijn, maar wel iets dat je in overweging kan nemen). En wat wil je precies doen? De journalistiek in? Les gaan geven? Boeken schrijven, of een combi van deze dingen? Het zijn natuurlijk verschillende vakgebieden, waar je op verschillende manieren kunt komen. Je kunt in Nederland journalistiek studeren of Nederlandse literatuur, of een docentenopleiding volgen. En/of wil je alleen boeken gaan schrijven? Daar heb je geen opleiding voor nodig, en de kansen die je op de arbeidsmarkt hebt, zijn niet gerelateerd aan een diploma. Sowieso is een diploma in het schrijversvak geen garantie voor wat dan ook, dat je dat even beseft. Tja, en ook qua geld. Als zo'n studie jaren duurt: je krijgt geen studiefinanciering voor een studie in het buitenland voor zover ik weet, en je zult toch school, huur, boeken en levensonderhoud moeten betalen (tenzij je lieve ouders hebt). Het is zeker niet om je ontmoedigen hoor, gewoon vragen wat je ideeën daarover zijn. Misschien zoek je het wel heel ver weg, terwijl dat niet per sé nodig hoeft te zijn (tenzij je erop gebrand bent Engels te studeren). Verder is er in Utrecht een HBO schrijfopleiding aan de HKU: Writing for Performance. Het gaat om dramaschrijven, maar je krijgt ook andere vormen van creatief schrijven: http://www.hku.nl/web/Studiekeuze/Theater/Writing… Heb je daar eigenlijk al op gekeken? Duurt 4 jaar, je krijgt stufi, je kan ook een tijdje in het buitenland studeren, krijgt een officieel erkend diploma en kunt diverse richtingen op.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee Bente, ik hoop voor je dat het lukt allemaal. Zelf heb ik een jaar geleden aan een aantal universiteiten in de VS de toelatingsprocedure doorlopen voor de Masteropleiding Creative Writing. Helaas is dat toen niets geworden, aangezien de universiteiten waar ik heen wilde bekend staan als de neusjes van de zalm op het gebied van schrijven en dus ontzettend moeilijk in te komen zijn. (Het ging hier trouwens o.a. om de University of Michigan en de University of Iowa, beiden worden geroemd om hun Creative Writing school.) Bedenk je dus goed - als je in de VS gaat studeren, maar in Engeland zal het niet veel anders zijn me dunkt - dat het verstandig is je bij meerdere universiteiten in te schrijven. Het hebben van een vangnet is vanwege de strenge selecties een must. Persoonlijk denk ik dat je als buitenlands student beter kunt aarden in de VS. Taalkundig verschilt Amerikaans Engels namelijk erg van Brits Engels, wat voor non-native speakers een niet te onderschatten factor is. Bovendien is Amerika natuurlijk een land van immigranten, en kent het wat dat betreft ook een 'gevarieerder' literaire traditie waarbij het hebben van Engels als moedertaal absoluut geen noodzaak is; op de meeste universiteiten wordt etnische en culturele diversiteit juist toegejuicht. Gewoon zorgen dat je je TOEFL-test haalt, dat is het belangrijkste ;) . Een laatste tip, wat voor mij ook een struikelblok bleek, is wellicht: werk vooral ook aan je CV. Zeker op de prominente universiteiten, waar iedereen hoge cijfers haalt en de braafste van de kas is, is het belangrijk dat je je onderscheidt op andere punten. Laat zien dat je veel ervaring hebt opgedaan op verschillende terreinen via baantjes, schoolprojecten, vrijwilligerswerk (vooral maatschappelijk geengageerd werk scoort als een tierelier in de Angelsaksische wereld), etc. Een dergelijke aanpak zijn we hier in Nederland helemaal niet gewend, dus het is vaak even omschakelen. Voor de rest zou ik in de zomerperiodes ook naar een paar universiteiten gaan en rondsnuffelen op de campus. Veel universiteiten bieden dan de gelegenheid om rondleidingen te volgen, waar studenten je dan alle ins en outs van het leven op zo'n universiteit laten zien. Ook zou je kunnen overwegen (als je de tijd en het geld hebt) om je een keer op te geven voor een 'summer school', zodat je echt een goede indruk kan krijgen. Zo'n zomersessie kan je trouwens ook enorm helpen bij het binnenkomen op een universiteit, aangezien je dan al een netwerkje kan opzetten; mensen die weten wat je kan en daar onder de indruk van zijn, zijn altijd wel bereid een goed woordje voor je te doen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk denk ik dat je als buitenlands student beter kunt aarden in de VS. Taalkundig verschilt Amerikaans Engels namelijk erg van Brits Engels, wat voor non-native speakers een niet te onderschatten factor is. Bovendien is Amerika natuurlijk een land van immigranten, en kent het wat dat betreft ook een 'gevarieerder' literaire traditie waarbij het hebben van Engels als moedertaal absoluut geen noodzaak is; op de meeste universiteiten wordt etnische en culturele diversiteit juist toegejuicht. Gewoon zorgen dat je je TOEFL-test haalt, dat is het belangrijkste ;) .
De UK is ook behoorlijk een land van immigranten! Verder hangt het nogal van jezelf af of je in een bepaald land kunt aarden. De Nederlandse cultuur staat dichterbij de Engelse (hoewel er ook hele duidelijke verschillen zijn) dan de Amerikaanse. Hoe erg ben je dus gehecht aan Europa?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, en ook qua geld. Als zo'n studie jaren duurt: je krijgt geen studiefinanciering voor een studie in het buitenland voor zover ik weet, en je zult toch school, huur, boeken en levensonderhoud moeten betalen (tenzij je lieve ouders hebt).
Is dat veranderd dan? Toen ik studeerde kon je gewoon een uitwonende beurs krijgen als je in het buitenland studeerde. Je kreeg zelfs een aparte toelage ter compensatie van het niet hebben van een OV kaart.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Schrijfcursus in Engeland. Van een bekende gehoord (wel al een aantal jaren geleden). Was heel duur, stelde niets voor, niets geleerd. Moest de straat maar op om wat interviewtjes af te nemen, waar vervolgens niets mee werd gedaan. Weinig lesuren. Geen opvang. Een grote desullussie. Heeft het wel volgehouden alleen maar om zichzelf te bewijzen dat ze het kon. Is Malta misschien iets?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou een dergelijke opleiding zeker combineren met een andere opleiding. Ook al biedt Creative Writing genoeg andere opties (zoals journalist, wat je zelf zegt), ik zou me er niet helemaal op storten. Zorg ook dat je andere dingen kunt als je niet van je pen leven kan (wat ik natuurlijk wel voor je hoop!). Maar verder: gewoon doen! Ik zou wel eerst een gapyear nemen, wat werken en reizen (door de UK of USA). Of beide. Probeer erachter te komen welk van de twee landen je het meest bevalt, ze zijn heel verschillend. Over de stufi: dat is er nog steeds, in ieder geval als je binnen Europa blijft. Een vergoeding voor je OV-kaart krijg je ook.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wederom bedankt allemaal, heel waardevol al jullie reacties. Ik had sowieso het plan Creative Writing waarschijnlijk te combineren met English Language and Literature, waardoor ik (ook in Nederland, maar wel na een didactische aantekening voor op mijn cv behaald te hebben) eerste graads (bovenbouw Havo/Vwo) les mag geven. Want met alleen schrijven is de kans inderdaad groot dat ik mijn hobby kwijt raak of tegen andere problemen oploop. Judy, bedankt voor je link. Maar zoals je zelf al zegt gericht op dramaschrijven en dat spreekt me net het minst aan. Daarnaast las ik ook nog op de site dat er ook op samenwerking met acteurs, regie etc getraind wordt, daar verlies ik het schrijven weer (te) veel. Schrijverke, een talenstudie is inderdaad ook een goed idee. Maar welke taal? Alsi k op dit moment zou moeten kiezen zou ik voor de klassieken gaan. Heel erg gericht op taal, grammatica én literatuur. En last but not least: heel grote baangarantie. Dan zit ik in het onderwijs, ben dag (en nacht) met taal bezig, en kan ook nog genoeg tijd overhouden om te lezen en schrijven, dus zeker een optie die het overwegen waard is! Pvanleusden, je noemt het cv een struikelblok, hoezo? Niet genoeg schrijfervaring, of buitenschool/werktijd te weinig extra curriculum activities (zoals de Amerikanen het graag noemen)?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pvanleusden, je noemt het cv een struikelblok, hoezo? Niet genoeg schrijfervaring, of buitenschool/werktijd te weinig extra curriculum activities (zoals de Amerikanen het graag noemen)?
Vooral dat laatste. Hoewel het zeker niet kwaad kan om al een aantal publicaties op je naam te hebben staan, zul je wat schrijven betreft toch vooral worden beoordeeld op je manuscript. (Dat was in het geval van de Master tenminste zo, me dunkt dat het voor de bachelor ook geldt.) Met buitenschoolse activiteiten onderscheid je jezelf van de rest. Daarmee kun je ze een reden geven waarom ze jou moeten kiezen uit al die honderden aanmeldingen en laten zien dat je al je positieve kwaliteiten ten volle benut. Goede cijfers heeft immers iedereen en zeggen dus te weinig.