Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kinderverhalen schrijven bij de NHA

Onlangs ben ik begonnen met de cursus "Kinderverhalen schrijven" bij het NHA. Alleen loop ik met nogal wat vragen rond, die naar mijn idee wel op dit forum passen. Voor alle duidelijkheid: het gaat om deze cursus: http://www.eduhub.nl/nha/kinderverhalen-schrijven Als je nog geen ervaring met deze cursus hebt maar wel interesse: Wat voor indruk maakt deze cursus op je? Waarom wil je juist deze cursus doen? Als je bezig bent met hiermee: Waar haal je de inspiratie vandaan? Hoe pas je de theorie, die bij elke les gegeven word toe in de praktijk? Heb je wat aan de feedback die je krijgt van je docent? En waarom? Wanneer je dit (met succes) hebt afgerond: Hoelang heb je erover gedaan? Waartoe heeft dit geleid? (Heb je bereikt wat je wilde bereiken? Is het mogelijk om een broodschrijver te worden of werk te publiceren na het afronden hiervan?) Ben je tevreden over je docent? En waarom? Verder: Als je verder nog iets kwijt wilt dan kan dat (in dit topic) ook.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Wat een hoop vragen FS. Het lijkt wel een onderzoek :) Heb je zelf plannen om deze cursus te gaan doen? Ik kan geen antwoord erop geven hoor, maar wat ik wel altijd jammer vind bij dit soort groothandels in cursussen is dat de docent nooit genoemd wordt.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een hoop vragen FS. Het lijkt wel een onderzoek :) Heb je zelf plannen om deze cursus te gaan doen?
Eigenlijk ben ik al met de cursus bezig. Ik heb al twee lessen gedaan. Waarom ik zoveel vragen stel? oa omdat ik zekerheid wil en ook omdat ik denk dat anderen er misschien ook wat aan hebben.
Ik kan geen antwoord erop geven hoor, maar wat ik wel altijd jammer vind bij dit soort groothandels in cursussen is dat de docent nooit genoemd wordt.
Ok. Bij deze dan: de docente is Jacobina Kunnen. PS Thanx voor de link!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onlangs ben ik begonnen met de cursus "Kinderverhalen schrijven" bij het NHA. Alleen loop ik met nogal wat vragen rond, die naar mijn idee wel op dit forum passen. Voor alle duidelijkheid: het gaat om deze cursus: http://www.eduhub.nl/nha/kinderverhalen-schrijven Als je nog geen ervaring met deze cursus hebt maar wel interesse: Wat voor indruk maakt deze cursus op je? Waarom wil je juist deze cursus doen? Als je bezig bent met hiermee: Waar haal je de inspiratie vandaan? Hoe pas je de theorie, die bij elke les gegeven word toe in de praktijk? Heb je wat aan de feedback die je krijgt van je docent? En waarom? Wanneer je dit (met succes) hebt afgerond: Hoelang heb je erover gedaan? Waartoe heeft dit geleid? (Heb je bereikt wat je wilde bereiken? Is het mogelijk om een broodschrijver te worden of werk te publiceren na het afronden hiervan?) Ben je tevreden over je docent? En waarom? Verder: Als je verder nog iets kwijt wilt dan kan dat (in dit topic) ook.
Gevonden! Eens zien of ik in het licht van mijn eigen cursus een paar antwoorden kan geven: Wat voor indruk maakt deze cursus op je?; ik heb doorgelinkt naar de NHA. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik wikken en wegen tussen de cursussen van NTI, NHA en LOI gekozen heb voor NTI. Dit heb ik gedaan omdat ik hier op de site positieve reacties kreeg. Jouw cursus is volgens mji een compleet geheel: stukje geschiedenis, het huidige kinderverhalenklimaat, een stukje techniek en uiteindelijk wordt het afgesloten met een erkend diploma: prima toch? Als je bezig bent met hiermee: Waar haal je de inspiratie vandaan? Hoe pas je de theorie, die bij elke les gegeven word toe in de praktijk? Heb je wat aan de feedback die je krijgt van je docent? En waarom? Inspiratie dring zich gewoon aan me op. Ik heb zoveel halve en redelijk uitgewerkte ideeen dat ik, als de bron morgen opdroogt, nog jaren van mijn uitpuilende bestand kan 'leven'. Uit de dagelijkse situaties, uit dilms, liedjes, gedachten en conclusies, uit dromen, uit ruzies en mooie momenten. Kortom: overal uit. Of ik iets heb aan de fedback? Heel erg veel. Vaak ga ik halverwege een verhaal 'driften' en verlies ik bepaalde aspecten uit het oog. He perspectief vernandert ongemerkt, verleden wordt heden en andersom. De commentaren weten deze zwakheden genadeloos keer op keer aan het licht te stellen. Heel erg goed! Maar ook pijnlijk soms. Maar ja, hoe kunnen we ons anders verbeteren he? Wanneer je dit (met succes) hebt afgerond: Hoelang heb je erover gedaan? Waartoe heeft dit geleid? (Heb je bereikt wat je wilde bereiken? Is het mogelijk om een broodschrijver te worden of werk te publiceren na het afronden hiervan?) Ben je tevreden over je docent? En waarom? Ik heb het dus nog niet afgerond (het eerste boek al wel!) maar ik heb nu al het gevoel erg veel algemene kennis vergaard te hebben die je als schrijver gewoon moet weten. Ik hoop straks een betere basis te hebben, zodat ik het volgende level af kan gaan tasten. IS het mogelijk broodschrijver te worden? Off course. Maar dat hangt af van de persoon denk ik. En het doorzettingsvermogen. De drang om te schrijven. Hoe graag wil 'men'schrijven, hoeveel heeft 'men'er voor over? Wel denk ik dat de kinderboekenmarkt geen eenvoudige markt is. Dankzij deze cursus weet jij straks mooi precies waar je op moet letten, en daarom heb je de cursus toch ook gekozen? Heel veel succes FS, en vooral niet opgeven! Greetz D :P

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een erkend diploma voor kinderverhalen schrijven? Sinds wanneer heb je daar een diploma voor nodig dan? ;) Jacobina Kunnen is volgens mij ook de docent van het NTI. Dat was ze in ieder geval wel, een paar jaar geleden. Ik heb al eerder eens verteld dat ik de NTI cursus ooit begonnen ben, maar al snel stopte omdat ik weinig kon met het docentencommentaar. Ook heeft ze zelf (toen, in ieder geval) geen kinderboeken geschreven/uitgegeven, wat ik een beetje vreemd vind voor een docent schrijven voor kinderen. Maar natuurlijk gelden mijn ervaringen niet voor anderen. Ik wens je veel plezier met de cursus en hopelijk heb je er veel aan :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
AndreaClimbing, Weet je dat Jacobina Kunnen ook docent is bij de workshop over het schrijven van verhalen voor kinderen bij de Online Academie? Sterker nog toen ik las wat voor cursussen ze allemaal geeft, leek het er wel op dat ze wel (redelijk) bekend is met/in 'kinderboekenschrijfland'. Ik wou hier een link aan maken naar haar site, maar gekgenoeg krijg ik daar (op dit moment) niet veel informatie van. :confused: (ik bedoel www.jacobinakunnen.nl ) Heb je ook ergens anders nog lessen gevolgd voor het schrijven van kinderen?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik weet dat ze ook bij de Online Academie een cursus geeft. Na die NTI cursus heb ik besloten geen cursus meer te volgen voor het schrijven voor kinderen. De theorie van de cursus was voor mij een enorme open deur vanwege mijn achtergrond in het basisonderwijs. Verder leerde ik niets over de techniek van het schrijven zelf, en dat was juist waarvoor ik de cursus wilde doen. Op dit moment schrijf ik niet meer voor kinderen. Mijn huidige verhaal zou nog eventueel als een jeugdverhaal gezien kunnen worden (12+, en naar mijn idee een typisch "Lemniscaat-verhaal"), maar dat is min of meer toevallig. Ik schrijf nu gewoon zoals ik het verhaal wil schrijven. :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb jij dat ook, dat als je bezig bent met schrijven het verhaal een eigen leven gaat leiden? Ben ik met een verhaal bezig over een computerspel, komt er opeens al schrijvende de term 'digitale onderwereld' op mijn scherm te staan! (dat paste niet in mijn verhaal!)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He, jammer, dat verhaal over Jacobina. Ik schrijf zelf al een hele tijd kinderverhalen en ben in de hoop mij te kunnen verdiepen en verbeteren aan de Online Academie cursus begonnen. Ik heb de eerste les gedaan en de stof bracht inderdaad nog niet veel nieuws. Ik heb nog geen reactie gehad op mijn werk. Ik ben benieuwd naar de volgende lessen, maar ik denk dat ik het maar als een goede schrijfoefening zie. Ik ben in ieder geval lekker bezig met schrijven :-) Het boek van Wim Daniels vind ik trouwens een handig naslagwerk. Misschien is dit een handige tip? Groetjes Dymfy

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de NHA moet je de eerste twintig lessen elke les een verhaal schrijven van max. 1500 woorden. Dus ik word aan het werk gezet, ik moet nu wel aan de slag gaan. En als ik ontevreden ben over de correcties kan ik altijd nog wat plaatsen bij proeflezen.Want er zit toch nog wel een interessant stukje theorie in (bijv. over de schrijver van Dik Trom) Bovendien is de cursus helemaal niet duur in vergelijking met de andere cursussen die ik heb gevolgd.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Daantie, voor je uitgebreide antwoord! Het enthousiasme spat van mijn scherm. Ben je van nature zo positief?
Moeilijk: ik kan heel erg entousiast overkomen (en zijn) maar daarnaast heb ik vroeger een laag zelfbeeld gehad en dat kan tegenstrijdig overkomen (is al veel en veel beter hoor dan vroeger)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bovendien is de cursus helemaal niet duur in vergelijking met de andere cursussen die ik heb gevolgd.
Dat lijkt me dan meteen een probleem. Als er 20 keer huiswerk nagekeken wordt voor dat bedrag (waar het cursusinstituut uiteraard ook een deel van het geld opsoupeert) dan kan dat niet anders dan vluchtig gebeuren, toch? Je kunt voor een euro of 5 of 7 of zo iemand niet lang aan het werk zetten. En dan verhalen van 1500 woorden? Daar kun je als docent niet veel aandacht aan schenken, vrees ik. Ik bekijk het even vanuit de positie van de docent.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bovendien is de cursus helemaal niet duur in vergelijking met de andere cursussen die ik heb gevolgd.
Dat lijkt me dan meteen een probleem. Als er 20 keer huiswerk nagekeken wordt voor dat bedrag (waar het cursusinstituut uiteraard ook een deel van het geld opsoupeert) dan kan dat niet anders dan vluchtig gebeuren, toch? Je kunt voor een euro of 5 of 7 of zo iemand niet lang aan het werk zetten. En dan verhalen van 1500 woorden? Daar kun je als docent niet veel aandacht aan schenken, vrees ik. Ik bekijk het even vanuit de positie van de docent.
Als ik naar les 2 kijk, die ze nagekeken heeft, zie ik anders wel aan haar feedback dat ze het verhaal helemaal gelezen heeft. Bovendien gaf ze ook kritiek waar ik wat mee kan. Bovendien bestaat de NHA ruim 75 jaar en ik denk dat ik daarom zo goedkoop deze cursus kan doen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Daantie, voor je uitgebreide antwoord! Het enthousiasme spat van mijn scherm. Ben je van nature zo positief?
Moeilijk: ik kan heel erg entousiast overkomen (en zijn) maar daarnaast heb ik vroeger een laag zelfbeeld gehad en dat kan tegenstrijdig overkomen (is al veel en veel beter hoor dan vroeger)
Ik weet nog wel een leuk liedje voor je ;) : http://www.youtube.com/watch?v=iLHKnlcRmrM&featur… Dit zijn de lyrics: http://songteksten.net/lyric/132/20804/aretha-fra…

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dat niet een ander topic?
Jawel, maar je moet ook aandacht besteden aan je persoonlijke ontwikkeling als je wat wilt bereiken (als schrijver) en een beetje ontspanning is ook weleens goed en dan kan muziek een hele belangrijke rol spelen. (je bedoelde toch het topic Muziekjes horen :)?) Ga je nog reageren op #14, Zjors?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb die cursus een jaar of vier geleden gevolgd, tenminste, alleen de proefperiode. Na een maand ben ik weer gestopt. De fb op mijn schrijfsels was juist erg karig, die ging niet verder dan: goed gedaan, cijfer 8, en dat was het dan. (De prijs van de cursus was toen best hoog, dus of dat er mee te maken heeft...?) Omdat ik daar dus niets van leerde en ik ook de opdrachten niet erg uitdagend vond, was het geen cursus voor mij.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik merk wel dat ik van een les die ik kortgeleden heb opgestuurd alleen nog maar een cijfer heb gehad. Maar ik ga er achteraan totdat ik ook feedback heb gekregen op mijn verhaal! @ Ing, kon je van de theorie die vooraf ging aan het huiswerkopdrachten ook niets leren? Kan je je eigenlijk ook ontwikkelen als schrijver als je nooit (goede) feedback hebt gehad op je schrijfsels?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan je je eigenlijk ook ontwikkelen als schrijver als je nooit (goede) feedback hebt gehad op je schrijfsels?
Het zal wel kunnen, maar ik denk dat het dan langzamer gaat met je ontwikkeling. Als af en toe iemand je een spiegel voorhoudt, leer je denk ik sneller zien wat de waarde van je teksten is en wat de manco's nog zijn. Dus dan is het wel belangrijk dat je bij een cursus leest wat je goed doet en wat nog niet. Wat moet ik nog op #14 zeggen dan, FS? Mijn opmerking over het off topic gaan was bedoeld om aan te geven dat het niet leuk is voor mensen als ze een topic openen waarvan ze denken dat het over een cursus gaat en dat ze dan in een praatje over muziekjes terechtkomen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat moet ik nog op #14 zeggen dan, FS?
Of je het met de volgende zin eens bent of niet: "Bovendien bestaat de NHA ruim 75 jaar en ik denk dat ik daarom zo goedkoop deze cursus kan doen." en of het zo is dat als je fikse korting krijgt op een cursus dat invloed heeft op de kwaliteit van het lesgeven.
Mijn opmerking over het off topic gaan was bedoeld om aan te geven dat het niet leuk is voor mensen als ze een topic openen waarvan ze denken dat het over een cursus gaat en dat ze dan in een praatje over muziekjes terechtkomen.
Ik deed dat omdat ik het nodig vond. Als ik het liedje bij een ander topic geplaatst zou hebben, ziet de persoon voor wie het bedoeld is het verband misschien niet (met alle respect) en dat vind ik jammer. Maar ik zal proberen om mijn berichten meer aan te passen aan waar het topic eindelijk over gaat.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Fs, ik vind het zo raar dat je voor je verhaal een cijfer krijgt. Je bent toch geen kind met een rapport? En daar heb je toch niet zoveel aan? Bij mijn cursus (scriptplus) moet je bij je tekst die je inlevert drie vragen formuleren en daar praten we dan met elkaar over, onderleiding van de docent. Daar leer ik heel veel van, want als je zelf een keer iets hebt geschreven wat niet klopt, herken je het ook bij een ander, en weer bij jezelf als je het weer doet... Dit werkt voor mij heel goed. (Gelukkig ben ik in de positie dat de prijsvan een cursus minder belangrijk is.)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Amadoe, Volgens mij gaat het niet om het cijfer, maar of ik een voldoende heb behaald of niet. Als ik een onvoldoende hebt behaald namelijk, dan moet ik mijn verhaal herschrijven (totdat het wel een voldoende is) Aan de feedback op mijn eerste echte les heb ik ook veel gehad. Ik begrijp best dat de kwaliteit die jouw cursus je biedt veel hoger is, maar door persoonlijke redenen kan ik deze (gewoon) niet volgen. Ik had ook kunnen kiezen voor het schrijven van kinderverhalen zonder een cursus te volgen, maar dan ben ik lang niet zo productief als wanneer ik aan het werk word gezet door een cursus. Bovendien weet ik zo zeker dat er professioneel naar gekeken wordt (ik heb de docente 'gecheckt') en hoef ik niet alle feedback en andere informatie die ik over me heen krijg als ik wat plaats bij proeflezen te filteren (al zijn sommige proeflezers wel onbetaalbaar)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén vraagje: ik heb nog steeds geen feedback gekregen op mijn verhaal, wanneer moet ik mij zorgen gaan maken? Ik denk dat ik nog even moet wennen aan de 'manier van communiceren' van deze onderwijsinstelling. Ik kon de mail waarin mijn nagekeken huiswerk in moest staan niet terug sturen en ik kan nergens het e-mailadres van mijn docent vinden, maar dat kan ook aan mij liggen. Ik heb een contactformulier opgestuurd maar nog niets gehoord. En (echt) inhoudelijke vragen kunnen niet beantwoord worden per telefoon. Dit werkt zo anders dan bij de NTI, waar ik wel een mailadres had van mijn docenten en er een apart telefoonnummer is voor mensen die al student zijn.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén vraagje: ik heb nog steeds geen feedback gekregen op mijn verhaal, wanneer moet ik mij zorgen gaan maken?
Zou het niet slim zijn om die vraag daar te stellen? Hoe weten wij nou wat voor reactietijd er met jou is afgesproken?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén vraagje: ik heb nog steeds geen feedback gekregen op mijn verhaal, wanneer moet ik mij zorgen gaan maken?
Zou het niet slim zijn om die vraag daar te stellen? Hoe weten wij nou wat voor reactietijd er met jou is afgesproken?
Ik dacht dat er een bepaalde tijd vaststond bij de(ze cursus van de) NHA. Maar als het zo werkt, neem ik zo snel mogelijk (telefonisch) contact op met ze hierover.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He, jammer, dat verhaal over Jacobina. Ik schrijf zelf al een hele tijd kinderverhalen en ben in de hoop mij te kunnen verdiepen en verbeteren aan de Online Academie cursus begonnen. Ik heb de eerste les gedaan en de stof bracht inderdaad nog niet veel nieuws. Ik heb nog geen reactie gehad op mijn werk. Ik ben benieuwd naar de volgende lessen, maar ik denk dat ik het maar als een goede schrijfoefening zie. Ik ben in ieder geval lekker bezig met schrijven :-) roetjes Dymfy
He, Ook de cursus van de Online Academy gedaan. Vorige week de laatste les ingestuurd (en zaterdag reactie ontvangen van Jacobina) Ik vond (en vind) dat ik goede en duidelijke feedback heb gehad van haar. Wilde ook nog even laten weten dat Jacobina inmiddels met haar 4e boek bezig is, Stoer hoor! (haar eerste) heb ik hier in de kast staan.. Groetjes Angelique

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
He, jammer, dat verhaal over Jacobina. Ik schrijf zelf al een hele tijd kinderverhalen en ben in de hoop mij te kunnen verdiepen en verbeteren aan de Online Academie cursus begonnen. Ik heb de eerste les gedaan en de stof bracht inderdaad nog niet veel nieuws. Ik heb nog geen reactie gehad op mijn werk. Ik ben benieuwd naar de volgende lessen, maar ik denk dat ik het maar als een goede schrijfoefening zie. Ik ben in ieder geval lekker bezig met schrijven :-) roetjes Dymfy
He, Ook de cursus van de Online Academy gedaan. Vorige week de laatste les ingestuurd (en zaterdag reactie ontvangen van Jacobina) Ik vond (en vind) dat ik goede en duidelijke feedback heb gehad van haar. Wilde ook nog even laten weten dat Jacobina inmiddels met haar 4e boek bezig is, Stoer hoor! (haar eerste) heb ik hier in de kast staan.. Groetjes Angelique
Dank je voor je bijdrage Angelique! Dit doet me echt goed weet je. Dit geeft meer weer kracht om door te gaan. Heb je bereikt wat je wou bereiken, nu je de cursus afgerond hebt?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey! Graag gedaan, fijn dat ik je op kon helpen hiermee (en ik twijfelde nog wel of ik zou reageren ;)) Ik ben begonnen (door die cursus) met een verhaal. En daar ben je dus gedurende de cursus mee bezig. Of ik bereikt heb wat ik wou, nu ik de cursus heb afgerond.. ehm denk het wel. Ik heb het verhaal gedeeltelijk op papier staan en ga nu verder. Helaas zonder begeleiding, maar de feedback heeft me enorm geholpen. Wat ik het leuke vond (en ook het "enge") is dat je na je laatste les een advies krijgt. Heb afgelopen week ELKE dag wel 10 keer mijn mail gecheckt of ik al reactie had.. Toen bleek dus dat ze ziek was.. Normaal kreeg ik soms al de volgende dag een reactie! Heel veel succes met je cursus en laat je me nog even weten wat je van die NHA cursus vindt?