Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Pim de Bruijn gaat schrijven

Ben dit jaar begonnen met een poging om te gaan schrijven. Fantasie is niet het probleem wel het maken van keuzes. Daarnaast is dit jaar erg pittig geweest met een kort geleden overleden 35 jarige dochter, daarnaast voor mijzelf een dubbele buikoperatie en nog wat ellende waar ik jullie niet mee zal lastig vallen.

Het idee om te gaan schrijven is vanuit de periode dat ik geopereerd ben. Heb nu wat aan begeleiding nodig en hulp bij het maken van de juiste keuzes. Ambitie te over, selecties maken is nog moeilijk.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Welkom op het forum Pim!

Sterkte met alles en veel succes en plezier gewenst met schrijven. Hopelijk dient het als een goede uitlaatklep :) 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Pim,

Gecondoleerd met je dochter. Ik beantwoord hier ook even deze vraag van je die je ergens anders gesteld hebt: "Nu is mijn vraag is het een goed idee om mijn schrijven te gaan beginnen met verhalen rond mijn dochter of wordt het dan allemaal te persoonlijk misschien."

Eigenlijk is er maar één regel als het op boeken aankomt: "Don't be boring". Meestal is het daarbij het beste om na te gaan bij jezelf: wat raakt mij / wat wil ik vertellen / waar wil ik het liefst over schrijven?
Hierbij kan een manier zijn om het voor je te zien: probeer je eens je boek helemaal af voor te stellen, wat staat er op de kaft? Wat staat erin als het de beste versie is van wat jij wilt?

Daarnaast is het altijd goed om veel te lezen, en dan specifiek in het genre waar je in wilt schrijven. Er is zeker een aantal boeken van ouders die over een overleden kind hebben geschreven, vanuit allerlei invalshoeken. Wat mij te binnen schiet is bijvoorbeeld "Tonio" van A.F.Th. van der Heijden (ik heb die zelf niet gelezen).

Het kan dat het nu, in deze periode, voor jou veel te zwaar is om echt in die specifieke literatuur te duiken. Dat is ok. Schrijf dan maar eerst je hart leeg op papier, en als je eraan toe bent om het wat meer in een structuur te gieten, dan kan je dat soort boeken gaan lezen. Er is geen regel daarvoor. Sommige schrijvers creëren eerst de hele structuur van het boek en gaan dan pas echt het verhaal schrijven, sommige schrijvers die schrijven elke dag wat en dumpen / schaven dan totdat het af is.