Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

inspringen bij de directe rede

Ooit leerde ik bij de directe rede in springen met 2x XX dus twee spaties vooraf.

Ik zie veel boeken waar de directe rede vooraf wordt gegaan door een [TAB].

Wat is juist?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Ooit leerde ik bij de directe rede in springen met 2x XX dus twee spaties vooraf.

Je moet nooit met spaties werken als je wilt inspringen. Gebruik altijd tabs.

Liever nog: gebruik ook geen tabs, maar zet je tekst geheel links lijnend. Grafici hebben de zorg en verantwoordelijkheid voor de lay-out. Als ze dan overal dubbele spaties (en ander goedbedoeld ongerief zoals te wijde tabs) zien in een tekst, moeten ze die allemaal verwijderen en vervangen op basis van de conventies van de uitgeverij waarvoor ze werken.
Wat is juist?

Juist bestaat hier niet. Uitgevers en grafici hebben afspraken met elkaar over hoe zij het prettig vinden werken, hoe ze het fraai vinden, welke ruimte/lay-out een bepaald boek nodig heeft, et cetera.

Wil je je boek zelf opmaken, zorg dan dat je óf over voldoende info, vaardigheden en kennis bezit omtrent vormgeving óf besteed het werk uit.

Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helemaal met Thérèse eens. Als je met Word werkt, gebruik dan stylen. Je kunt de style dan laten inspringen. Je hebt waarschijnlijk maar 2 of 3 stylen nodig. 1 voor de normale tekst. 1 voor hoofdstuk en misschien nog wat. Als dan formatting veranderd moet worden, hoeft alleen de style aangepast te worden.

Dit ook in verband als je op een e-book wilt zetten. Een e-book doet de formatting grotendeels zelf en werkt vergelijkbaar met html op internet. Iets wat 1 pagina in Word is, kan meerdere schermen op e-book worden. De conversie wordt dan gedaan op basis van de stylen en als je zelf met spaties of tabs gaat werken, dan wordt dat proces verstoord.

Wat recentelijk geleerd heb is dat je voor hoofdstukken style 'Kop 1' (of 'Heading 1' in Engels) moet gebruiken. Deze worden dan in e-book naar hoofdstukken vertaald. Het is ook handig tijdens het schrijven, want Word laat de hoofdstukken links op het scherm zien.

Het is niet moeilijk. Als je er nog nooit mee gewerkt hebt, vraag iemand om hulp. Zoals gezegd, je hebt maar 2 of 3 stylen nodig.

Lucas