Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waar begint het? - ludieke

Hallo allemaal Ik ben Ludy (nickname Ludieke) en ik schrijf al sinds ik leerde om een pen vast te houden, op school in de jaren zestig. Ik schrijf nog altijd maar ik gaf nooit iets uit. Sinds het bestaan van internet is het eenvoudig om online te publiceren toch durf ik het niet. Ik heb al een jaar of vijf een web-log maar dat is niet hetzelfde als een boek dat ik geschreven heb laten lezen aan onbekenden. In een web-log dien je kort en bondig te schrijven, ook iets dat ik moeilijk vind. Ik schrijf romans die ik nooit goed genoeg acht om ze de wereld in te sturen. Dan herschrijf ik en stuit al snel op de vorm, het perspectief, de dialogen.......Ik vind het niet moeilijk om werk van anderen te beoordelen en dan herken ik ook de valkuilen, de niet lopende zinnen, wat leg je niet uit en wat wel? De schrijver weet veel meer over de personages dan de lezer maar het moet wel te begrijpen zijn. Kortom (!) twijfel. Ik zoek contact met schrijvers die dit herkennen en er misschien een oplossing voor gevonden hebben. Mijn gebrek aan discipline breekt me ook vaak op. Ik schrijf bijna iedere dag maar ben dan ook vaak aan het multi-tasken wat niet bevorderlijk is voor de concentratie. Nietzsche schreef dat je niet met talent wordt geboren maar dat je het moet ontwikkelen door te schrijven, te schrijven en te schrijven. Daar troost ik mezelf dan mee maar intussen worstel ik met waar ik heen wil: Een schrijver worden die gelezen wordt door onbekenden of een schrijver zijn die het voor zichzelf houdt. Ik hoop dat ik er samen met jullie uitkom.....

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Ludieke, als ik jou was zou ik altijd gaan voor een schrijver die door anderen wordt gelezen. Ik denk dat dit voorstellen een eerste stap is. Je zou eens moeten weten wat ik allemaal heb moeten overwinnen om in het openbaar iets voor te stellen... Succes!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, Ludy/ Ludieke! Ik herken een beetje van wat je schrijft. Ik vind wat ik zelf schrijf vaak ook niet goed genoeg. Maar als ik nu teruglees wat ik een paar jaar terug geschreven heb, dan zitten daar best wel dingen tussen die niet slecht zijn. Er zitten grote voordelen aan het kritisch kunnen lezen van je eigen werk :) Volgens mij verschilt schrijven niet zoveel van bijvoorbeeld een muziekinstrument leren spelen. Met talent alleen kom je er niet, je moet elke dag spelen om beter te worden. En niet iedereen zal de mogelijkheid en/ of de aanleg hebben om professioneel muzikant te worden, maar dat hoeft ook niet. Als amateur kun je ook publiek vermaken. Het belangrijkste is dat je er zelf plezier in hebt. Wat daar dan uitkomt, merk je vanzelf: als leuke hobby of als beroep of iets er tussenin. Misschien is dat laatste zelfs wel de meest prettige uitkomst. ;) Veel succes! Edit: het is handig als je even je nickname in je berichtonderwerp zet, dan weten we over wie het gaat.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Ludieke. Ik leerde schrijven in de jaren '50 en zit er nog steeds mee. Anders dan jij, heb ik nog nooit een roman geschreven; wat dat betreft ben je dus verder dan ik.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom ludieke. Zoals je ziet krijg je hier de nodige reacties, van hart onder de riem tot adviezen! En zoals eigen zegt: maak gewoon een begin en laat ons eens iets lezen. Het deel 'Proeflezen' is afgeschermd voor de buitenwereld. Alleen 'leden' van deze site kunnen erbij...

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Ludieke Ludy, Misschien cursusje volgen om de valkuilen te leren omzeilen? Groetjesss Daantie Ps. ben je net zo lichtvoeting en speels als de betekenis van je bijnaam?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank iedereen voor de reacties. Ik zal wel een keer iets in proeflezen plaatsen maar nu nog niet. :o Ik schrijf eigenlijk nooit korte verhalen en ik vrees dat wat ik geschreven heb misschien uit haar context gehaald wordt als ik een deel online zet. Tegelijkertijd zou het goed voor me zijn om minder woorden te gebruiken dan ik nu doe. Ook als ik non-fictie schrijf merk ik dat ik hoofdzaken niet van bijzaken kan scheiden waardoor het te lang wordt of geen einde heeft. Ik zou geen goede columnschrijver zijn denk ik....Ik denk wel na over een cursus omdat je dan gestimuleerd wordt en een bepaalde discipline op moet kunnen brengen. Of ik zo lichtvoetig en speels ben als mijn nickname, haha, misschien is het pretentieus maar het komt voort uit de periode dat ik mijn weblog Homoludens begon en ik ging toen uit van mijn kindertijd. Momenteel ligt de blog vrijwel stil onmdat ik me heb gestort op het schrijven van boeken. Ludieke

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Ludieke, welkom hier! Ik open net pas dit topic. Je twijfels zijn heel herkenbaar, ik heb ze zelf ook. Wanneer is iets goed genoeg? Wat wil ik met schrijven bereiken? Ik denk dat alleen anderen die vraag kunnen beantwoorden. Als een roman aanslaat of anderszins de lezer raakt, neemt het bestaansrecht van het verhaal toe. Ik proef uit je woorden dat je in principe je romans wel zou willen laten uitgeven, maar dat je ze daarvoor niet goed genoeg acht. Anders zou je voor mijn gevoel niet zo bedreven nadenken over verbeteringen. Toch? Ik denk dat je om die reden toch eens voorzichtig anderen zou moeten laten lezen wat je hebt geschreven. Wellicht geven de reacties juist vertrouwen. Een schrijver zal zijn eigen werk altijd anders lezen dan een lezer. Alleen al omdat het ander mens is. Succes in elk geval!

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Ludieke, op dit forum. Heel herkenbaar, je woorden. Heb je misschien een schop onder je kont nodig? Ook die kunnen we geven, hoor! :D Sommigen hier zijn heel goed met de smileys, ikzelf helaas wat minder, maar wie weet wordt het nog wat! Nee, even serieus, laat eens wat lezen, daar kom je echt verder mee..