Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

RemkoB stelt zich voor

Hallo, ik ben Remko. Ik heb meerdere boeken geschreven, maar nog nooit uitgegeven. Uiteindelijk wil ik mijn verhalen wel eens gaan uitgeven, maar ik heb nog geen goed idee hoe dat te doen. Even wat achtergrond. Ik ben sinds 2003 bezig met een verhaal, wat intussen enorm is gegroeid. In eerste instantie was het een idee voor een stripverhaal - ik teken namelijk graag en mijn vrienden raadden me aan om dit eens te vertalen in een strip - maar het bleek al snel te veel werk te zijn om mijn ideeën allemaal op te tekenen. Ik besloot dus over te gaan op schrijven, wat dan ook meteen neer zou komen op een trilogie. Ambitie genoeg dus :) Het proces van schrijven heeft mij vanaf het begin enorm geïntrigeerd. Ik vond het leuk om zelf op onderzoek uit te gaan en ook zelf te leren hoe een boek te schrijven. Dat kost tijd, en die tijd heb ik genomen. In 2015 was mijn eerste boek "klaar" en ik ben toen gaan polsen bij een drietal uitgevers (LS, Zilverbron en Meulenhoff) die mijn manuscript allen hebben afgewezen. Dat vond ik absoluut niet erg, want ik was intussen al een eind gevorderd met het tweede boek, dat ik veel beter vond. Ik besloot om eerst de trilogie af te schrijven en met de kennis van dat moment het hele verhaal nog eens glad te trekken. In juni 2018 kreeg ik de vraag van mijn vriendin: 'wanneer is je verhaal nou klaar?' Een lastige vraag, want ik wist het oprecht niet. Ik was intussen klaar met het tweede boek en lekker op stoom in boek drie, en overwoog zelfs om het resterende verhaal een extra boek te geven. Leuk, een quadrilogie, maar misschien ook een groot obstakel om het uit te geven. Want welke uitgever zit nu te wachten op een debutant die meteen zo met de deur in huis wil vallen? Ze stelde voor om alvast een paar hoofdstukken online te zetten, maar dat wilde ik niet. Zeker in het eerste boek wil ik nog een hoop verbeteren, en om stukken van het tweede boek uit te brengen... Ook daar voelde ik me niet goed bij. Wat ik wél wilde, was een kort, hapklaar verhaal naar buiten brengen zodat uitgevers mij zouden kunnen opmerken. Zo was het idee van een prelude geboren. Die prelude is nu voor driekwart klaar. Ik ben weer gaan rondkijken op internet, maar kom eigenlijk weer uit bij de drie eerder genoemde uitgevers. En dat houdt mij tegen; zij willen alleen complete manuscripten ontvangen, en geven eigenlijk al aan dat de kans heel klein is dat je als nieuweling wordt aangenomen. Begrijpelijk maar demotiverend. Zodoende ben ik dus op dit forum uitgekomen. Om tips te vragen van medeschrijvers, en misschien ook gewoon om even mijn hart te kunnen luchten. Ik ben al 15 jaar met erg veel plezier bezig aan mijn verhaal, en het begint wel tijd te worden om het de wereld in te brengen. En, geef ik eerlijk toe, dat vind ik best wel spannend. Dus, hebben jullie tips en/of raad? Ik hoor het graag :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, Remko! Goed dat je jezelf niet hebt laten ontmoedigen door de afwijzingen. Wellicht dat een herschreven vorm van je manuscript wel in aanmerking zal komen, dus laat een eerdere afwijzing bij dezelfde uitgeverij je vooral niet tegenhouden! Een tip is om aan schrijfwedstrijden mee te doen. De schrijfwedstrijden met juryrapporten leveren je bruikbare feedback op die je vervolgens ook in je manuscript kan toepassen. Daarnaast is het opbouwen van naamsbekendheid nooit verkeerd; als je enkele hoge noteringen weet te behalen in schrijfwedstrijden kan je dat aangeven bij het insturen van je manuscript en bestaat er een kans dat er serieuzer naar je manuscript wordt gekeken. Betreft het online zetten van werk: sommige uitgevers accepteren geen werk dat al (deels) online te vinden is. Aan de andere kant kunnen dergelijke 'teasers' een uitgever juist ook overtuigen, zeker wanneer je al een lezerspubliek op hebt weten te bouwen. Betreft je vraag over de trilogie zou je ook even de zoekfunctie kunnen gebruiken, volgens mij is die vraag hier vaker gesteld. Bijv. deze discussie: https://schrijvenonline.org/forum/10272#comment-4… Succes met je boek(en)! :)