Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ekster is ook nieuw

Hallo iedereen, ik ben "Ekster", man, dertiger en nieuwsgierig naar de ervaringen van andere schrijvers. Voorlopig kijk ik liever even de kat uit de boom, maar wellicht kom ik later wat meer los. Mijn "schrijverscarrière" tot nu toe: Ik schrijf al bijna mijn hele leven gedichten, als jong ventje schreef ik een aantal korte verhalen, als puber bedacht en beschreef ik fictieve landen/werelden, als twintiger volgde ik via de LOI Creatief Schrijven en Doelgericht Formuleren, vervolgens begon ik opnieuw met korte verhalen en heb ik anoniem allerhande teksten geschreven voor websites, waaronder columns, erotiek en horror (gewoon als hobby, niet betaald). Ook verscheen er driemaal een gedicht van mij in een onbeduidend blaadje en na mijn dertigste besloot ik, op aanraden van mijn omgeving, wat meer van mijn schrijfsels te delen met de buitenwereld. In 2013 heb ik mijn eerste boek geschreven met losse, fictieve verhalen die zich afspelen tijdens de geschiedenis van mijn woonplaats. Na een aantal afwijzingen was er een uitgever van streekboeken bereid het uit te geven in een oplage van 1000 stuks. Deze zijn in de loop der jaren allemaal verkocht en er is later nog een klein aantal bijgedrukt wegens hernieuwde interesse. De uitgever is nu gestopt, dus herdrukken komen er niet meer, tenzij ik daar een andere uitgever voor weet te strikken. Voor een boek met zo'n beperkte afzetmarkt (mijn woonplaats) heeft het echter goed verkocht. Mijn tweede boek bestond uit griezelverhalen voor kinderen. Geen enkele interesse. Afwijzing na afwijzing na afwijzing. Weliswaar met opmerkingen als "goed geschreven", "leuke verhalen", e.d, maar altijd gevolgd door een afwijzing zonder opgaaf van reden. Misschien omdat de markt voor kinderboeken verzadigd is, misschien is het gewoon niet goed genoeg, ik weet het niet en ik kom er ook niet achter. Een hoop werk voor niks. Nu heb ik plannen voor nieuwe boeken in de categorieën historisch, fantasy en horror. Een beetje "Game of Thrones"-stijl. Enerzijds ben ik enthousiast om te beginnen, anderzijds zie ik er enorm tegenop om weer te gaan schrijven en zit ik er al bijna drie jaar tegenaan te hikken. Want wordt dit wel uitgegeven? Natuurlijk is het schrijfproces zelf ook erg leuk, maar als niemand het leest, ben je voor de kat zijn viool bezig. Het falen van mijn tweede boek blijft maar door mijn hoofd spoken. Er gaan maanden, zo niet jaren werk in zo'n boek zitten en wanneer het eindelijk voltooid is en je het werk trots opstuurt, krijg je het gewoon weer terug met een standaard afwijzing erbij. En daarna ook van uitgeverij nummer 2, en 3, en 4, en 25, enzovoort. Het is om moedeloos van te worden. Ben ik nou zo slecht of is er iets specifieks wat ik verkeerd doe? Je komt er gewoon niet achter want ze zeggen nooit waarom ze het afwijzen. Ik zou voor printing on demand kunnen gaan of voor zo'n uitgever die alles uitgeeft, zolang je zelf al het werk maar doet, maar dat zie ik niet zo zitten. Als ik zelf met een boek moet gaan leuren, is het naar mijn mening simpelweg niet goed genoeg. Gelukkig zijn er wel bureau's die je manuscript willen nakijken en je van tips voorzien ... voor een paar honderd euro. Dat is dus ook geen optie voor een armoedzaaier zoals ik. ;-) Dus nu mijn vraag aan jullie: hoe kom ik erachter waar het misgaat en wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ik mijn volgende grote project niet voor niets heb geschreven? Oh, en hoi!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ekster, de viool van de kat waardeert je harde werk vast ook wel! Houd vol, en plaats iets op Proeflezen.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Henkie! Ik heb weinig recent werk om in Proeflezen te plaatsen, maar misschien doe ik dat nog weleens.