Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Louis Ekas stelt zich voor

Hallo allemaal, Ik volg al een tijdje jullie waardevolle tips en nuttige commentaren. Bedankt hiervoor. Zonder account een forum bekijken geeft altijd een beetje een voyeuristisch gevoel vind ik, dus ik heb er eentje aangemaakt. Bovendien kwam ik een vraag tegen waar ik graag op wilde antwoorden. Ik ben Louis Ekas, 58 jaar en woonachtig in Hulshorst. Al een paar jaar volledig vrij man waardoor ik met echtgenote, kids en kleinkids zoveel mogelijk van het leven kan genieten. Vrijheid, gezinsman, reizen en natuur zijn mijn passies en omdat ik een ander ook zijn vrijheid gun heb ik twee jaar geleden een van mijn nieren weggegeven. Dat werd een avontuur vol onverwachte wendingen en verrassende gebeurtenissen. Daar heb ik een boek over geschreven, ‘Wie wil de nier van Louis?’ Het schrijven op de laptop was prachtig om te doen, behalve voor mijn rug en nek, tja, we zijn dan ook geen twintig meer. Niettemin was het een geweldige ervaring én nuttig bovendien. ‘Alles op papier zetten’ was vooral bedoeld was om die bijzondere periode van ruim twee jaar uit mijn leven nog eens goed op een rij te krijgen, voor mijzelf, voor intimi en alle betrokkenen. Daarom heb ik het boek in eerste instantie in een kleine oplage laten printen. Zonder isbn, de vormgeving en een cover in kleur helemaal zelf uitgedokterd, maar wel mooi gebonden en op fraai papier. Zwart witfoto’s erin wat goedkoper was en ook al omdat het onderwerp zich niet zo leent voor kleurenfoto’s. Een oom van 96 jaar heeft die kosten (die me eigenlijk enorm meevielen) op zich genomen. Na een paar maanden had ik dus een eigen, tastbaar boek in handen om uit te delen, heel apart. Het idee om ‘Wie wil de nier van Louis?’ voor een groter publiek beschikbaar te maken ontstond nadat ik mijn boeken had rondgedeeld en de commentaren loskwamen. Omdat mijn lezers uiteraard niet altijd objectief waren heb ik dat eerst maar eens een tijdje over me heen laten komen. En wat wist ik nou van een boek uitgeven? Het is al een studie op zich om alle ins en outs van de uitgeverswereld te ontdekken maar daar heeft onder meer dit forum mij enorm mee geholpen. Ondanks waarschuwingen voor teleurstelling en diverse momenten dat ik het boek gewoon lekker voor mijzelf wilde houden heb ik vijf reguliere uitgevers en vijf pod-uitgevers mijn manuscript toegestuurd vergezeld van een beknopt achtergrondverhaal. De reguliere uitgevers reageerden snel en vooral eerder dan de pod-uitgevers, dat had ik nooit verwacht. In de gesprekken bleek hoe handig het was dat het boek al fysiek bestond, dat praat toch heel anders. Een paar weken geleden heb ik gekozen voor een kleine uitgever die zorg- en welzijnboeken met indringende onderwerpen op de markt brengt. Een nicheplayer zogezegd. En nu moet er heel veel werk verzet worden. Ik heb mijn boek als amateur geschreven en eigenhandig in elkaar gedraaid, allemaal goed bedoeld maar om het in deze vorm uit te geven is blijkbaar minder geschikt. In eerste instantie was uitgeven immers ook helemaal niet mijn bedoeling. De uitgever en een redacteur hebben mij inmiddels duidelijke handvaten gegeven om er een heel ander boek van te maken, dat is even wennen maar ik vind dat je daar open voor moet staan. In dat kader is in deze fase mijn belangrijkste tip: als je vindt dat je een waardevol boek hebt geschreven laat dan enkele exemplaren printen. Je hebt iets concreets in handen, veel aantrekkelijker voor proeflezers en ook ooit voor een mogelijke uitgever. Bedankt voor jullie aandacht en nogmaals voor al jullie info die ik kon en mocht gebruiken.