Hoi iedereen
Ik ben bezig met mijn eigen boek en heb een fictieve naam voor mijn dorp nodig.
Maar ik vind het nogal moeilijk om een goede niet bestaande naam te vinden.
Heeft iemand tips voor mij?
Alvast bedankt
Misschien vind je inspiratie als je hier doorheen bladert:
http://bouwstoffen.kantl.be/tw/facsimile/?page=1
Vanaf pagina 32 is het een alfabetische lijst van de betekenis en herkomst van plaatsnamen in de wijde omstreken, inclusief België.
Hoi iedereen
Ik ben bezig met mijn eigen boek en heb een fictieve naam voor mijn dorp nodig.
Maar ik vind het nogal moeilijk om een goede niet bestaande naam te vinden.
Heeft iemand tips voor mij?
Alvast bedankt
In België, ergens waar er veel bossen enzo zijn :thumbsup:
In een bos staan vaak bomen. Als er nog maar 1 huis is - dan is het antwoord vaak - op de vraag - "waar woon je?" - in het huis aan de westzijde van het bos waar drie dikke eiken staan aan het eind van het Zandpad vlakbij de bron van het Stroompje. Als er meerdere huizen komen krijgt het huis vaak een naam - "Onder de Drie Eiken" - bij nog meer huizen krijgt het naamloos dorp een naam van een persoon die iets heeft te zeggen. Dat kan ook een Boskabouter zijn.
Dikke Dirk, een slager, heeft het meest te zeggen. Hij noemde het dorp Castane. Gekke Gerrit - de kroegbaas, is ook niet op z`n mondje gevallen - deed een duit in het zakje - en noemde het dorp Broneik. De vrouw van Dikke Dirk, Lieve Loesje, hoorde een kabouter een liedje neuriën - dat hij zo blij was in Plaseik.
Als schrijver is het een 'morele' plicht - voor je eigen dorp - zelf een naam te verzinnen.
Let op, Worstje 1, "Castane - Broneik en Plaseik" genieten nu Yrretiaanse naam-bescherming. Tegen betaling van 7 Knakjes mag je er 1 lenen.
Heeft iemand tips voor mij? In België, ergens waar er veel bossen enzo zijn :thumbsup:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vroegere_…https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische…https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische…
Focus op een letter - bijvoorbeeld B en maak een combinatie.
Bastenaken
Beaumont
Beauraing
Bergen
Beringen
Bilzen
Binche
Blankenberge
Borgloon
Borgworm
Bouillon
Bree
Brugge
Brussel
Combinaties kunnen dan zijn; Breeloon - Bilzering - Breenaken - Binchloon - Bastenworm.
De letter H.
Halfgalg
Hallaar
Halle
Heffen
Heindonk
Heist-Goor
Heist-op-den-Berg
Hemiksem
Herentals
Herenthout
Herselt
Heultje
Hingene
Hoboken
Hombeek
Hoogstraten
Houtvenne
Hove
Hulshout
Combinaties kunnen dan zijn; Houtvenne - Hingebeek - Heulstraten - Hovenhout - Hobodonk.
Met dank en inspiratie van Diana ...
Ik bedank je maar ik heb fictieve plaatsen nodig
Weet ik. Maar ik dacht: die kun je toch samenstellen uit woordleden van bestaande plaatsnamen? Wordt het realistischer van.
Aveline - afgeleid van het Frans - hazelnoot/bos; Boice - afgeleid van Frans - bos; Caila - afgeleid van Frans -uit het bos; Caley - afgeleid van Frans - uit het hart van het bos.
Het blijft een leuke oefening. Namen verzinnen. Ben wel benieuwd wat het geworden is uiteindelijk. Jij kent Lasse waarschijnlijk nog Ostinato. Is er nog een boek ... en zo ja welke naam voor het dorp, gekomen?
Of het nog zin heeft om hier zes jaar na datum op verder te bomen is zeer de vraag. Enfin, Schmetterling laat mij weten dat je naar een naam op zoek bent/was.
Ik heb een jeugdboek met drie korte avonturen geschreven: 'De club van tien' (ISBN 9789402232547) Het speelt in België en alle plaatsnamen die er in voorkomen zijn door mezelf bedacht. Je mag er een paar lenen zo je wenst. Nederlanders kennen het boek nog niet want alhoewel het in Nederland is uitgegeven is er nog geen enkel exemplaar in NL over de toonbank gegaan. Je kan het boekje ook vinden in een twintigtal Vlaamse bibliotheken.
Waar ligt het dorp, in welke
In België, ergens waar er
Misschien vind je inspiratie
Ik bedank je maar ik heb
Worstje1 schreef: Hoi
Worstje1 schreef: Ik bedank
Wat zijn knakjes?
Worstje1 schreef: Wat zijn
Ok maar hoe geef ik het dan
Worstje1 schreef: Ok maar hoe
Worstje1 schreef: Heeft
Dankjewel allemaal voor de
Misschien is Ondereik een…
Misschien is Ondereik een leuke naam?
Ik gebruik altijd…
Ik gebruik altijd namegenerators. Er zijn er veel.
Misschien moet je het dorp…
Misschien moet je het dorp juist een naam geven die niets te maken heeft met bossen.
Ik ken je verhaal natuurlijk niet. Maar hier heb je een paar namen zo maar en voor niets.
Je hoeft er geen knakken voor te betalen en ook geen knaken.
Namenloos
Ondersteboven
Dorp zonder Bos
Boababylon
Oerwoudigem
Draakdorp
Katheuvel op den Kater
Bovenstemolen
Dorpmenistan
Stad uit het zicht
Gewoonweg
Brugopslotgracht
Fabelaars
...
Misschien is dit bruikbaar: …
Misschien is dit bruikbaar:
Aveline - afgeleid van het Frans - hazelnoot/bos; Boice - afgeleid van Frans - bos; Caila - afgeleid van Frans -uit het bos; Caley - afgeleid van Frans - uit het hart van het bos.
Niemand hier door dat Lasse…
Niemand hier door dat Lasse een zes jaar oude draad uit de mottenballen haalde?
Het blijft een leuke…
Het blijft een leuke oefening. Namen verzinnen. Ben wel benieuwd wat het geworden is uiteindelijk. Jij kent Lasse waarschijnlijk nog Ostinato. Is er nog een boek ... en zo ja welke naam voor het dorp, gekomen?
Ik heb een jeugdboek met…
Ik weet iemand die je kan helpen
Of het nog zin heeft om hier…
Of het nog zin heeft om hier zes jaar na datum op verder te bomen is zeer de vraag. Enfin, Schmetterling laat mij weten dat je naar een naam op zoek bent/was.
Ik heb een jeugdboek met drie korte avonturen geschreven: 'De club van tien' (ISBN 9789402232547) Het speelt in België en alle plaatsnamen die er in voorkomen zijn door mezelf bedacht. Je mag er een paar lenen zo je wenst. Nederlanders kennen het boek nog niet want alhoewel het in Nederland is uitgegeven is er nog geen enkel exemplaar in NL over de toonbank gegaan. Je kan het boekje ook vinden in een twintigtal Vlaamse bibliotheken.
Kun je misschien een beetje…
Kun je misschien een beetje aangeven hoe je de namen verzonnen hebt, Gi?